Robert Willén om 13-årsdebatten: ”Det vi ser just nu är en skrämmande utveckling inom ridsporten”

13-årsgränsen för elittävlan kom inte från ingenstans. Ändå har reaktionerna varit hätska, ibland hotfulla. ”Har ni legat under en sten?” frågar Robert Willén, som menar att ridsporten länge blundat för både barnidrottens riktlinjer och hästvälfärden. 13-årsgränsen är inte ett hot mot ridsporten – men reaktionerna på den kan vara det, menar han.

Japp och nu har också hoppkommitten blivit sparkad, är väl ingen vild gissning att det beror på deras statement om det här. Oavsett vad man nu tycker om 13-års gränsen måste man ju inse att förbundsstyrelsen i sig lever efter diktatorskap och bör bytas ut, hela bunten, vid nästa stämma.

Fast inget av det förändrar sak-frågan vilket riksidrottsförbundet driver centralt för samtliga medlemsorganisationer nämligen att barn ska inte elittävla. Ridsportförbundet får väl släppa riksidrottsförbundet och inse att ridsport inte är en sport utan något annat.

Fast inget av det förändrar sak-frågan vilket riksidrottsförbundet driver centralt för samtliga medlemsorganisationer nämligen att barn ska inte elittävla. Ridsportförbundet får väl släppa riksidrottsförbundet och inse att ridsport inte är en sport utan något annat.
Det hade varit bättre med ett hästsportförbund ja.

Men vad menar du?
Körningen är redan med i Ridsportförbundet? Är det travet du vill ha med också? Eller vilka menar du skulle vara med i ett hästsportförbund?
Tycker absolut travet och galoppen kan vara med i ett hästsportförbund, ja. Det är ju ändå ATG som är största sponsoren. Vi har inte samma sport som andra sporter eftersom vi har ett levande väsen med och jag tror att hade det inte varit för OS hade vi stått utanför RF, och det diskuteras ju nu och då att faktiskt ta bort ridsporten ur OSprogrammet så det kommer ju säkert inte vara för evigt. Folk flyr ridskolorna som det är, ingen vill tävla längre för det är för dyrt. Snart har vi ingen ridsport kvar. Och förbundsstyrelsen följer inte sina egna regler och stadgar. De pratar om barnkonventionen men kan inte grundläggande demokrati. De flesta av er tycker ju inte tävlingar ska finnas så borde vara skitsamma för er.

Senast ändrad:
Tycker absolut travet och galoppen kan vara med i ett hästsportförbund, ja. Det är ju ändå ATG som är största sponsoren. Vi har inte samma sport som andra sporter eftersom vi har ett levande väsen med och jag tror att hade det inte varit för OS hade vi stått utanför RF, och det diskuteras ju nu och då att faktiskt ta bort ridsporten ur OSprogrammet så det kommer ju säkert inte vara för evigt. Folk flyr ridskolorna som det är, ingen vill tävla längre för det är för dyrt. Snart har vi ingen ridsport kvar. Och förbundsstyrelsen följer inte sina egna regler och stadgar. De pratar om barnkonventionen men kan inte grundläggande demokrati. De flesta av er tycker ju inte tävlingar ska finnas så borde vara skitsamma för er.

Så du tänker att det vore bättre att fokusera på att hålla ihop de som tävlar med häst än att försöka ”sportifiera” ridsporten?
Kanske du har rätt, jag är lite osäker på vad som skulle bli bättre men kan å andra sidan inte peka på att det skulle bli sämre heller :D

Jag gillar att tävla så vet inte varför du antyder att jag skulle tycka att tävlingar inte ska finnas. Det tycker jag inte, och så länge jag lever finns det nog tävlingar så jag kommer både arrangera och tävla vidare (tror jag, om det nu inte skulle förbjudas men det har jag svårt att se kommer ske nu)

Så du tänker att det vore bättre att fokusera på att hålla ihop de som tävlar med häst än att försöka ”sportifiera” ridsporten?
Kanske du har rätt, jag är lite osäker på vad som skulle bli bättre men kan å andra sidan inte peka på att det skulle bli sämre heller :D

Jag gillar att tävla så vet inte varför du antyder att jag skulle tycka att tävlingar inte ska finnas. Det tycker jag inte, och så länge jag lever finns det nog tävlingar så jag kommer både arrangera och tävla vidare (tror jag, om det nu inte skulle förbjudas men det har jag svårt att se kommer ske nu)
Ja jag tycker det är dags att testa nytt. Du kanske, men många andra som diskuterar dessa trådar skiter faktiskt fullständigt i barnens bästa (flera har t.o.m skrivit i barntråden att de valt att inte skaffa barn för att de inte gillar barn) och har heller aldrig besökt en ponnytävling utan diskuterar helt utifrån en tes att de inte gillar tävlingar. Nu är väl troligen inte merparten av dessa med i Ridsportförbundet av samma anledning heller men oavsett vad man tycker om förbudet kan man ju inte tycka att det är ok av en styrelse i en medlemsorganisation beter sig så här.

Vi har valt att byta klubb i år och rida i ett distrikt som i alla fall haft vett att samla sina medlemmar och lyssna på vad de har för åsikt - som det ska göras. Dottern lämnar ponny nästa år så vi berörs inte så mycket men det är mycket viktigt för mig att man lyssnar på sina medlemmar.

Ja jag tycker det är dags att testa nytt. Du kanske, men många andra som diskuterar dessa trådar skiter faktiskt fullständigt i barnens bästa (flera har t.o.m skrivit i barntråden att de valt att inte skaffa barn för att de inte gillar barn) och har heller aldrig besökt en ponnytävling utan diskuterar helt utifrån en tes att de inte gillar tävlingar. Nu är väl troligen inte merparten av dessa med i Ridsportförbundet av samma anledning heller men oavsett vad man tycker om förbudet kan man ju inte tycka att det är ok av en styrelse i en medlemsorganisation beter sig så här.

Vi har valt att byta klubb i år och rida i ett distrikt som i alla fall haft vett att samla sina medlemmar och lyssna på vad de har för åsikt - som det ska göras. Dottern lämnar ponny nästa år så vi berörs inte så mycket men det är mycket viktigt för mig att man lyssnar på sina medlemmar.
Men nu får du väl ge dig angående att många tycker 13 årsgräns är bra, det innebär inte att folk inte vill tävla. Det handlar om att skydda barn mot vuxna som vill att barnen satsar och att dom ska slippa pressen från dom.

Ingen vad jag sett har skrivit att alla tävlingar ska bort, att tävlingar inte är bra. Det handlar bara om att se sunt på det.

Ja! Vilken bra insändare. Och dettar är ju så sant:

Barnidrott ska baseras på ”trygghet, glädje, delaktighet, allsidighet och hälsa, där verksamheten utgår från barnens villkor och intressen för att skapa en livslång relation till idrotten, inte vuxnas önskemål”.

Det vill säga; man vill bygga upp alla idrotter på ett sätt där man slopar rankinglistor, höga krav på prestation från vuxenvärlden. Ingen form av elitidrott med andra ord.

Ja! Vilken bra insändare. Och dettar är ju så sant:

Barnidrott ska baseras på ”trygghet, glädje, delaktighet, allsidighet och hälsa, där verksamheten utgår från barnens villkor och intressen för att skapa en livslång relation till idrotten, inte vuxnas önskemål”.

Det vill säga; man vill bygga upp alla idrotter på ett sätt där man slopar rankinglistor, höga krav på prestation från vuxenvärlden. Ingen form av elitidrott med andra ord.
Jo, fast sen kör han lite i diket.

Jag är helt övertygad om att den typen av ponnysport vi ser idag, framförallt i hoppning, inte kommer få förekomma på samma sätt i framtiden. Att nästintill skengaloppera runt en omhoppning och dra i innertygeln, ponnyn kommer helt fel får trampa om och lösa situationen själv. Är det egentligen hästvälfärd?

Eller behöver man kanske styra om större delen av ponnysporten, och framförallt ponnyhoppningen, till att bestå av mestadels inverkansridning och stilbedömning?
Målet måste väl ändå vara att utveckla sin ridning, bli bättre, eller framförallt ha kul och lära med sin ponny/häst!
Inte bara vinna rosetter?

Jag vill påstå att barnen rider bättre nu än någonsin och jag är så less på att man klankar ner på barnen! Vi ska absolut prata hästvälfärd, men i diskussionen måste vi sära på vad som är bra för hästarna och vad som är bra för barnen.

Inverkansbedömning är inte barnvänligt. Bedömningssport är inte barnvänligt. Det har kommit fram så många bra förslag bara här på Bukefalos på hur tävlingar för barn skulle kunna se ut (förslag som också varit hästvänliga). Då tycker jag inte att man ska fastna i gamla hjulspår och direkt ta till inverkansbedömning. Inte för att inverkansbedömning är dåligt, för det är den inte, men barnen behöver få bli lite äldre innan man introducerar den bedömningen för dem. Och stilbedömning? Där det fanns varsin punkt för hästens och ryttarens utseende? Nej tack! Ska vi rangordna barn så ska vi inte göra det utifrån det!

Jag vill verkligen att vi slutar klankar ner på barnens ridning, det är ovärdigt. Alla är nybörjare i början, barn som vuxna.

Mvh,
Lady_S

Vi ska absolut prata hästvälfärd, men i diskussionen måste vi sära på vad som är bra för hästarna och vad som är bra för barnen.
Eller så är det exakt det vi inte ska göra. Det behöver inte finnas någon motsättning mellan det som är bäst för barnen och det som är bäst för ponnyerna.

Varför är bedömningssport dåligt? Ska barn inte få tävla dressyr alls?

Jo, fast sen kör han lite i diket.

Jag är helt övertygad om att den typen av ponnysport vi ser idag, framförallt i hoppning, inte kommer få förekomma på samma sätt i framtiden. Att nästintill skengaloppera runt en omhoppning och dra i innertygeln, ponnyn kommer helt fel får trampa om och lösa situationen själv. Är det egentligen hästvälfärd?

Eller behöver man kanske styra om större delen av ponnysporten, och framförallt ponnyhoppningen, till att bestå av mestadels inverkansridning och stilbedömning?
Målet måste väl ändå vara att utveckla sin ridning, bli bättre, eller framförallt ha kul och lära med sin ponny/häst!
Inte bara vinna rosetter?

Jag vill påstå att barnen rider bättre nu än någonsin och jag är så less på att man klankar ner på barnen! Vi ska absolut prata hästvälfärd, men i diskussionen måste vi sära på vad som är bra för hästarna och vad som är bra för barnen.

Inverkansbedömning är inte barnvänligt. Bedömningssport är inte barnvänligt. Det har kommit fram så många bra förslag bara här på Bukefalos på hur tävlingar för barn skulle kunna se ut (förslag som också varit hästvänliga). Då tycker jag inte att man ska fastna i gamla hjulspår och direkt ta till inverkansbedömning. Inte för att inverkansbedömning är dåligt, för det är den inte, men barnen behöver få bli lite äldre innan man introducerar den bedömningen för dem. Och stilbedömning? Där det fanns varsin punkt för hästens och ryttarens utseende? Nej tack! Ska vi rangordna barn så ska vi inte göra det utifrån det!

Jag vill verkligen att vi slutar klankar ner på barnens ridning, det är ovärdigt. Alla är nybörjare i början, barn som vuxna.

Mvh,
Lady_S
Men tänk på ponnysarna som utsätts för den typen av ridning då? Är det inte toppen att man från början får lära sig hur ens hjälper påverkar hästen? Att det inte ska vara ok att börja galoppera förrän man kan skritta och trava schysst, att det inte är ok att börja hoppa förrän man har tränat upp sin balans och sina hjälper. Att fokus ligger på hur man inverkar på hästen och inte att plocka hem en snabb tid eller en felfri runda. Jag kan absolut tänka mig att barn rider bättre idag än för ett tag sedan och att saker som var ok då inte är ok nu. Men hästvälfärden måste ju komma först i alla lägen, det är inte okej att småponnys "offras" för att barnens glädje för ridningen inte ska dö ut. Och med det sagt ska man självklart inte klanka ner på ett barn, men om ridning från början, dvs första dagen på ridskolan, hade handlat om harmoni och respekt för hästen så tror jag man hade fått se en helt annan typ av ridning.

Det finns inga andra hobbys eller sporter med djur där man ursäktar att djuren utsätts för obehag med att det är barn som utför dem.

Jag tror inte ATG skulle vilja vara med i ett Hästsportförbund. De har också problem med att folk kritiserar dem för brister i hästvälfärden. Och numera har de ett bredare fokus på spel på flera sporter och det är öppet för konkurrens när det handlar om spel på hästar, Om ridsporten bryter med resten av idrottssverige pga man vill att även yngre barn ska ha rätt att delta i mästerskap, tror jag ATG tar det säkra före det osäkra och stöttar andra former av ungdomsidrott. Att djur är involvera, ser nog de flesta utomstående som ett argument mot ett stort och tidigt fokus på tävlingar på elitnivå.

För breddidrotten ridning finns risken att ett brott med övriga idrotts-Sverige skulle vara förödande. Vi är nog ganska många här som arbetat/arbetar för att lokala politiker ska stötta ridsporten på samma villkor som de stöttar annan idrott. Argument om hur väsensskild ridsporten är skulle skada det arbetet - och det i synnerhet om skillnaden är att ridsporten för att vara meningsfull kräver tidiga elitsatsningar som mycket få eller inga av barnen i kommunen någonsin kan vara del av. Det får seglarskolan, golfen, ishockyn och tennisen att framstå som bättre investeringar.

Men jag tror ingen hindrar de som så önskar att bilda ett hästsportförbund och gå sin egen väg. Och om nu kärleken till barnen kräver att det satsas på eliten tidigt, så kan jag inte se varför de inte gör slag i saken.

Och om nu kärleken till barnen kräver att det satsas på eliten tidigt, så kan jag inte se varför de inte gör slag i saken.
Det här är SÅ intressant.
Läste en artikel om Frölunda ishockeys nya satsning på ungdomar, där det ingick att minska/dämpa elitsatsandet för barn.

(För dem utanför hockeyn så har Frölunda fått fram flest talanger (draftade till NHL) genom tiderna.)

De tänker satsa på mer lek och mindre "tävling", uppmuntra till att hålla på med flera olika sporter och ha mer fokus på glädje och spontanitet. I artikeln nämndes ett proffs (NHL) som stod på skridskor för första gången när han var 13, och vikten av att man INTE selekterar bort barn i unga år genom för stor press/elitsatsning.

Helt motsatt håll alltså och en tydlig kontrast även mot fotbollen där det på vissa håll görs "akademier" och finns privattränare även för rätt små barn.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat