Jo, fast sen kör han lite i diket.
Jag är helt övertygad om att den typen av ponnysport vi ser idag, framförallt i hoppning, inte kommer få förekomma på samma sätt i framtiden. Att nästintill skengaloppera runt en omhoppning och dra i innertygeln, ponnyn kommer helt fel får trampa om och lösa situationen själv. Är det egentligen hästvälfärd?
Eller behöver man kanske styra om större delen av ponnysporten, och framförallt ponnyhoppningen, till att bestå av mestadels inverkansridning och stilbedömning?
Målet måste väl ändå vara att utveckla sin ridning, bli bättre, eller framförallt ha kul och lära med sin ponny/häst!
Inte bara vinna rosetter?
Jag vill påstå att barnen rider bättre nu än någonsin och jag är så less på att man klankar ner på barnen! Vi ska absolut prata hästvälfärd, men i diskussionen måste vi sära på vad som är bra för hästarna och vad som är bra för barnen.
Inverkansbedömning är inte barnvänligt. Bedömningssport är inte barnvänligt. Det har kommit fram så många bra förslag bara här på Bukefalos på hur tävlingar för barn skulle kunna se ut (förslag som också varit hästvänliga). Då tycker jag inte att man ska fastna i gamla hjulspår och direkt ta till inverkansbedömning. Inte för att inverkansbedömning är dåligt, för det är den inte, men barnen behöver få bli lite äldre innan man introducerar den bedömningen för dem. Och stilbedömning? Där det fanns varsin punkt för hästens och ryttarens utseende? Nej tack! Ska vi rangordna barn så ska vi inte göra det utifrån det!
Jag vill verkligen att vi slutar klankar ner på barnens ridning, det är ovärdigt. Alla är nybörjare i början, barn som vuxna.
Mvh,
Lady_S