Robin Z är död

D

Dallassallad

Enligt Tidningen Ridsport har Robin Z avlivats pga hälsoskäl.

I dag onsdagen den 10:e december fick Robin Z av hälsoskäl sluta sina dagar på Flyinge.

Robin Z 723 är den hingst som kanske har betytt mest för svensk hopphästavel i modern tid. Han var född i Belgien 1983 och importerades 1985 av Interbreed AB under dåvarande Flyingechefen Ingvar Fredricson.

Robin Z har tillsammans med Peter Eriksson haft en sagolik tävlingskarriär och har i hög grad bidragit till att svensk hoppsport i dag håller en kvalitet som gör oss till en av världens ledande hoppnationer. Han har även utsetts till en av världens bästa hoppförärvare med över 60 avkommor i svår klass – däribland fantastiska internationella tävlingshästar som Butterfly Flip och Mynta.


Bland Robins tävlingsmeriter finns tre internationella Grand Prix-segrar, 6:a i WC-finalen 1995, samt 7:a på EM samma år, SM-vinnare 1995 och 1996. Peter Eriksson har haft hingsten i sin närhet i över 20 år:
- Jag kom till Flyinge när Robin var 4 år och kände redan första gången jag red honom att det var en häst som hade det lilla extra. Robin var fantastisk – han kunde gå GP-hoppningar, höjdhoppningar och hoppning på tid – han var en väldigt komplett häst.

Som ett konst- och minnesmärke över Robin Z pågår nu uppförandet av en bronsstaty av hingsten i naturlig storlek. För Flyinge är det värdefullt att ha en staty på den hingst som till så stor del bidragit till att Flyinge och Sverige finns med på världskartan över framgångsrika hoppnationer. Både privatpersoner och företag kan lämna bidrag till statyns uppförande – mer information om detta finns på Flyinges hemsida.

Robin Z kommer även att få en minnessten på Flyinge.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90034
 
Sv: Robin Z är död

Fast han var 25 år så någon överraskning är det väl inte, även om det givetvis känns tråkigt att bli påmind om att ingenting varar för evigt. Han har ju hunnit med en hel del i sitt liv i alla fall och haft en stor betydelse för aveln. :bow:
 
Sv: Robin Z är död

Varit hästskötare åt en ryttare som hade två avkommor efter honom som gick svår klass hopning. Den ena hade även fin dressyrtalang. Mycket trevliga individer att hålla på med. Sprang ju på Peter med Robin Z på tävlingar och även Robin Z var supertrevlig häst på tävlingarna. Det var aldrig något väsen från honom.

Hoppas flyinge har en stor buffert frys semin kvar på honom.

Robin Z - R.I.P
:bow::bow::bow:
 
Sv: Robin Z är död

Men nej :cry:!
Tur att hans avkommor förvaltar hans arv så väl. Det är verkligen en matador som går ur tiden. Alltid lika hemskt när så berömda och framgångsrika hingstar försvinner men han var ju till åren.

RIP Robin Z
Du kommer minnas av en hel ridvärld! :love:
 
Sv: Robin Z är död

Vad tråkigt att hingstarna som liksom "alltid har funnits" börjar försvinna....

r.i.p :bow::bow:
 
Sv: Robin Z är död

Mycket tråkigt att han längre inte finns kvar i livet. Men han har som sagt lyft fram Svenskhästsportavel med sina avkommer bla. Flippan & Mynta. Någon gång slutar livet för alla och det är ledsamt när det händer, men av Robin kommer nog alltid fylla en plats i allas hjärtan!

R.I.P
 
Sv: Robin Z är död

Usch, vad tråkigt! :cry:

Även om han fysiskt är död så har Robin Z gjort sig odödlig på många sätt, inte minst genom sina prestationer och avkommor.
 
Sv: Robin Z är död

Åh! Vad tråkigt!

Min häst är efter Robin Z så han betyder lite extra för mig, då han verkligen ger mycket av sin karaktär på sina avkommor.

Undra vad som hände? Var det akut tro?
 
Sv: Robin Z är död

Ja det är trist, men som sagt, han har ju funnits med ett tag. Jag är också nyfiken på varför han avlivades och om det var något akut?

Robin Z har ju verkligen varit en toppenhingst för Sverige, kan dröja innan vi får fram någon någon lika bra!
 
Sv: Robin Z är död

Vad ledsamt :mad:

En verkligt matador och historeskrivare har gått ur tiden.

Vad konstigt det kommer att kännas nu.
 
Sv: Robin Z är död

Det är så ofattbart...tycker jag.
En hingst som "alltid funnits" och som har betytt enormt för svensk avel!!!!

Sov gott Robin...:cry::cry::cry::cry:
 
Sv: Robin Z är död

Satte hjärtat i halsgropen, funderade på att använda honom i år.

Verkligen ledsamt men vi borde samtidigt glädjas åt allt han gjort för svensk avel.
 
Sv: Robin Z är död

Robin var "min första hingst" och i många år den enda hingst jag tyckte man skulle avla på.:D (jag var liten...)

Himla tråkigt att han försvunnit, säger som en del andra att han ju alltid har funnits.. :crazy:
 
Sv: Robin Z är död

Oj, synd!! Det va en riktigt fin hingst.. Men som sagt han var ju ganska gammal, så en så stor chock var det väl inte.. R.I.P Robin Z!!
 
Sv: Robin Z är död

Nej men vad konstigt det kändes nu..:crazy: "trodde han skulle leva förevigt:("

Blev så imponerad när jag såg filmen när han och Peter hoppar barbacka och Peter lyfter på hatten i hoppet!

Men den hästen kommer inte glömmas i första taget:bow:!!
 
Sv: Robin Z är död

Nej!:(
Inte fina Robin:(
Kommer att sakna honom med,det är inte en hingst man glömmer!.
Det står även på Flyinges hemsida.

R.I.P. Robin Z
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 602
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I december 2008 fick avelsmatadoren Robin Z 723 sluta sina dagar på Flyinge, 25 år gammal. Man beslutade att uppföra en...
Svar
7
· Visningar
1 781
Senast: Monzun
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Flyinge meddelade idag att Robin Z 723 av hälsoskäl fått sluta sina dagar på Flyinge. Robin Z är den hingst som kanske har...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp