Kan man äta kasava rå eller måste man laga till den??
Nä absolut inte. Den måste tillagas, kan vara väldigt giftig om en inte tillagar den ordentligt. Tror att coop eller nån kedja i sverige tog bort den från sitt sortiment för att folk köpte och kunde inte tillaga. Numera hittar man dem främst i typ vår 'utländska' torghandel tror jag.

Det är en rot, manioka eller kassava då. Kokas eller görs till mos typ, tror man gör mjöl av den också, beroende var i världen man befinner sig har den en massa olika namn. Tapioca säger man i sydamerika.. Smakar som potatis men med en lite annorlunda smak, lite jordigare, litelite bitter smak.
 
@mandalaki Jag såg förra säsongen av australiensiska versionen (Survivor Australia) och gillade det skarpt :up: Precis som @honung säger är det mer pang på, tempot är snabbt, varje avsnitt är det minst en tävling och en person åker ut. Och paktandet är otroligt underhållande!
 
@honung @zassoo Låter kul med Australien! Om det förhåller sig till Robinson Sverige som Masterchef Australia till Sveriges Mästerkock så blir det toppen :D

Visserligen tycker jag paktandet är så tråkigt men om de gör det på ett roligare sätt, så ... :D
 
@honung @zassoo Låter kul med Australien! Om det förhåller sig till Robinson Sverige som Masterchef Australia till Sveriges Mästerkock så blir det toppen :D

Visserligen tycker jag paktandet är så tråkigt men om de gör det på ett roligare sätt, så ... :D
Tycker faktiskt att australiensarnas paktande helt vilt är mer ett roligt skådespel i motsats till det svenska paktandet som går mer ut på backstabbing och svek.

Ja, jag tror jämförelsen med masterchef är rimlig. :) (sen vill jag hävda att det australiska köket är...annorlunda. Det speglar sig nog i den sociala dynamiken också)
 
@honung Det australiska köket är definitivt annorlunda. Men Sveriges mästerkock är så jäkla beige. Slutade titta för två säsonger sedan.

Roll on 20 maj, jag vill se det där nu :D
 
@honung Det australiska köket är definitivt annorlunda. Men Sveriges mästerkock är så jäkla beige. Slutade titta för två säsonger sedan.

Roll on 20 maj, jag vill se det där nu :D
Ja svenska mästerkocken är så superpretto! Supertråkigt. Supertråkig mat, och så vansinnigt förutsägbart. Ska kanske ta mig en titt på andra varianter av programmet.
 
Exakt så!
Måste leta upp det. Var tittar du på det? Youtube?
Nej, jag kollar på TLC i mitt kanalpaket. Tror de sänder säsong 10 som vi nyss sett i repris på söndagar.

Hittar du NÅGOT som helst från den pågående säsong 11 så får du inte säga flasklock. Jag genomled hela säsong 9 i vetskap om vinnaren som jag hade googlat fram av misstag. 😭 Så säger du något hamnar du på Fidji kedjad vid Jan från förra säsongen.
 
Nej, jag kollar på TLC i mitt kanalpaket. Tror de sänder säsong 10 som vi nyss sett i repris på söndagar.

Hittar du NÅGOT som helst från den pågående säsong 11 så får du inte säga flasklock. Jag genomled hela säsong 9 i vetskap om vinnaren som jag hade googlat fram av misstag. 😭 Så säger du något hamnar du på Fidji kedjad vid Jan från förra säsongen.
😳😱!!! Haha, jag lovar! May the silence be with me! Har inget tv-paket alls, jag kollar bara online men ska nog hitta vad jag behöver! :up::)
 
:devil: :angel:

Inte för att jag prompt ville ha ut Anna, men skönt att se Sebastian så omskakad.

Kommer att sakna de tre utpostarna dock. Fast på det här viset hann Peter hem till sin mammas begravning. :heart
 
Jag fattar inte varför de låter gamla lag syd regera och peta ut vem de vill. Varför går inte Sebbe, Klas, Tobias och Robban ( tidigare Anna) ihop. De har lika många röster.
 
Men så snopet för utpostarna att de har kämpat och slitit för en simpel utröstning där bra en fick plats, och sen tack o hej? Vet inte vad jag hade väntat mig men det kändes konstigt? Och det lät ungefär som att en av dem fick komma in eftersom Nick avbrutit, men annars då?

Fast vet vi egentligen att de verkligen åker nu?
 

Liknande trådar

Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
Svar
2
· Visningar
289
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Vilken är er favorit ljudbokstjänst? Jag har använt Nextory ett tag, men kommer inte överens med deras sökverktyg, jag söker tex på...
2
Svar
20
· Visningar
559
Senast: Cinzia
·
Hundträning Jag hittade ingen tråd för kontaktövningar! Min bästa i hundgården med min bångstyriga Shar pei-tik är att dela upp godiset i högvärde...
Svar
3
· Visningar
254
Senast: Hellhound
·
Hemmet Mitt gamla diskställ börjar bli slitet så jag tänkte byta upp mig. Gillar egentligen det gamla rent praktiskt men det är inte det minsta...
2
Svar
24
· Visningar
1 126
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp