Robotar, kan de ha en könsidentitet?

Robotar kan de ha en könsidentitet

  • 1 JA

    Röster: 8 11,1%
  • 2 Ja men det beror på hur de är utformade

    Röster: 15 20,8%
  • 3 Ja om de väljer den själva

    Röster: 8 11,1%
  • 4 Nej

    Röster: 41 56,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    72

Tranan

Trådstartare
Har haft en diskussion med en vän som pysslar med AI, och vi kom in på frågan Kan robotar har en könsidentitet?
Kan det komma robotar som har tillräcklig medvetandegrad att de själva kan välja?
För vi kan komma till en punkt då robot eller robotar kan göra nya robotar utan hjälp.
 
Jag hamnar, i tanken, bara tillbaka till Isaac Asimovs böcker vilket gör att jag säger, nej.

Inser att den motiveringen kanske blev konstig. Men i min hjärna gör Robotlagarna att det definieras som människa och robot och den definitionen råder över något annat.
Kanske inskränkt, men.
 
Jag kontrar med: Är könsidentitet endast medveten, eller finns det omedveten könstillhörighet?

Min tanke är att även icke-självmedvetna kan ha ett kön och en könsidentitet, där ens genetiska uppsättning styr beteende, framför allt till att driva replikation. Exempelvis lägre stående djur med könsuppdelning.

Ett AI, som krävs för en bättre robot brås på de bias de blir proggramerade med. Hittils har all AI ärvt programmerarnas fördomar, oftast utifrån den statistik de matas med. Det blir AI's genmassa, som styr dens beteenden. Ett evulutionärt fördelaktig genmassa innebär att AI'n får replikera sig, ju bättre AI's är anpassad till dess miljö, desto större chans att den blir utvecklad och får sprida sina kopior.

Imed att de som skapar AI'n och ger den bias inte är könslösa, så borde inte AI'n bli det heller.
 
Om AIn i fråga utvecklas för att samspela med människor så absolut. I det fallet så finns det en nytta med det och machine learning lär ju av oss och våra beteenden hur den ”ska” fungera.
I en verklighet där robotar eller AI inte behöver samverka med människor så nej, då är det tveksamt.
 
Kan kanske de kommer kunna, men varför skulle de vilja? Jag upplever kön som begränsande i vår kontext, så om en kan slippa det så vore det bra tänker jag.
Men i och med att AI skapas av människor som, troligtvis, har starkt inernaliserat att "allt och alla" har ett kön, så kommer det antagligen spilla över och AI kommer könsidentifiera sig. Spekulerar jag.
 
Då måste man väl först fråga sig vad medvetande är? Är det nåt som automatiskt kommer vid en viss mängd data i chippet/hjärnan eller är medvetandet nåt helt annat?

Och varför skulle en dator behöva ett kön/en könsidentitet? Den ska ju knappast fortplanta sig på samma sätt som biologiska varelser/människor. Eller skulle man mata in normer även i datorn?
 
Jag tänker så här; att de är maskiner och har inga känslor och därmed ingen könsidentitet. Däremot kan de lära sig agera som endera kön skulle ha gjort, beroende på information de plockar upp.
 
Säger nej om man menar att roboten själv känner könstillhörighet. Robotar har inte kön, så de kan inte på riktigt känna/tycka att de har en viss könstillhörighet. För det finns inte i deras värld. Precis som att vi människor inte på riktigt kan känna eller tycka att vi är en robot. Vi kan föreställa oss hur det skulle kunna vara, men det skulle vara just föreställningar och fantasier.

Säger ja om man menar att människan upplever att roboten har en könstillhörighet. Beroende på beteende, utformning, rörelser osv. Roboten kanske snappar upp hur de flesta människor ser den, och förstärker dessa, och därmed får en inlärd könstillhörighet.

Jag namnger alla mina elektroniska apparater, och de har kön. Min nuvarande dator heter Witchcraft och är helt klart feminin för mig. Förra datorn heter Creature och är helt klart maskulin. Min playstation (Boppi) är maskulin. Playstation 2 (Lilsis) och 3 (Bigsis) är feminina, Playstation 4 (Harpy) är bigender. Jag har ingen Playstation 5 ännu så jag har inte bildat mig en uppfattning där än. :angel: Min Xbox360 (Blurryface) är trans. Min TV (Chonk) är manlig.
Det roliga är att jag ser kompisens Playstation 3 som maskulin, så det handlar tydligen inte bara om utformning. :o
 
En AI kommer troligtvis inte att ”bo” i en kropp utformad som en människa. De kommer att vara bilar, båtar, säkerhetssystem och allt möjligt. De kommer troligen inte att programmeras med ett kön, vilken funktion skulle det ha? Det närmaste är väl om de får en ljus eller mörk röst, och därmed könas av sina användare. Vilket inte är samma sak. Dessa AI tror jag inte heller kommer att vilja välja ett kön.

De AI som bor i en människoliknande form kommer troligen att tilldelas ett kön av sin skapare. Jag tror dock inte att de kommer att identifiera sig som det könet, utan se det som en funktion. Exakt hur villiga de kommer att vara att uppfylla alla roller som passar ett visst kön får framtiden utvisa.
 
På A svarar jag nej.

Jag tycker att en mer intressant fråga är hur människan väljer att köna AI. T. ex. robotar som har assisterande uppgifter tenderar att ges kvinnliga egenskaper så som ett kvinnligt namn och röst (Siri, Alexa,..), och i de fall som de antropomorfiseras, även kvinnligt utseende. Eftersom människan är som människan är (suck) så resulterar detta i ett visst beteende gentemot AIn. Till exempel så tenderar folk att attribuera negativa stereotyper till kvinnliga agenter i högre grad jämfört med manliga, och de kvinnligt kodade agenterna får även emotta mer sexuella trakasserier och hot. Sedan finns det positiva aspekter av att implementera könsstereotyper i AI. Till exempel har man sett att flickor kan gagnas av kvinnligt kodade pedagogiska agenter inom ämnen som exempelvis matematik.
 
Skulle väl bara vara för att AI är utvecklat av personer som är fast i att tänka att allting måste ha en könsidentitet.

Moderna AI-tekniker lär sig huvudsakligen av människans beteende snarare än att någon sitter och aktivt hackar. Så om människan är fast i att tänka att allting måste ha en könsidentitet (vilket hon nog kan sägas vara) så finns en överhängande risk att detta snappas upp av modellerna. Sedan om det kan sägas vara en del av agentens "medvetande" eller om det bara är ett inlärt beteende är väl en mer filosofisk fråga.
 
Har haft en diskussion med en vän som pysslar med AI, och vi kom in på frågan Kan robotar har en könsidentitet?
Kan det komma robotar som har tillräcklig medvetandegrad att de själva kan välja?
För vi kan komma till en punkt då robot eller robotar kan göra nya robotar utan hjälp.
Jag kan inte säga någonting om vad jag tror om det, vet för lite om AI och robotar.

Men vore det inte väldigt tråkigt om de skulle vara medvetna och skapade av en neutral faktor som inte brydde sig om könsidentitet, om de tyckte de måste ha en könsidentitet? Istället för att helt enkelt välja från dag till dag hur de kände sig och ville klä sig och bete sig därefter?

Låt säga att en nannyrobot älskar barn och älskar klänningar, måste då nannyroboten välja en kvinnlig könsidentitet? Kan den välja en manlig könsidentitet och ha klänning och ta hand om barn? Måste den alls då ha en könsidentitet alls, eller kan den bara välja kläder och intressen helt enkelt? Samtidigt kan det kanske vara en funktion av medvetande att vilja ha en könsidentitet och då ska de såklart ha det och välja.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 358
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 790
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp