Robotar, kan de ha en könsidentitet?

Robotar kan de ha en könsidentitet

  • 1 JA

    Röster: 8 11,1%
  • 2 Ja men det beror på hur de är utformade

    Röster: 15 20,8%
  • 3 Ja om de väljer den själva

    Röster: 8 11,1%
  • 4 Nej

    Röster: 41 56,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    72
Jag tänker så här; att de är maskiner och har inga känslor och därmed ingen könsidentitet. Däremot kan de lära sig agera som endera kön skulle ha gjort, beroende på information de plockar upp.
Risken är ju då att de skulle bli väldigt stereotypa.

En person som är en kvinna kan ju gå och hugga ved i jeans och vara kvinnlig, eller dansa i klänning och vara kvinnlig.
En person som är en man ska ju egentligen kunna gå och hugga ved i jeans och vara manlig eller dansa i klänning och vara manlig (där är det ju fler som skulle protestera) så säg sminka sig och fixa håret och vara manlig.

Men en robot skulle kanske känna sig tvungen att agera mer stereotypt och vara tvungen att reflektera, här lyfter jag 80 kg -om dessa 80 kg är en människa som behöver vård så är jag en kvinnlig robot. Om dessa 80 kg är en sten som behöver flyttas är jag en manlig robot. De blir ju därmed i så fall mer begränsade i sin identitet än en människa.
 
Risken är ju då att de skulle bli väldigt stereotypa.

En person som är en kvinna kan ju gå och hugga ved i jeans och vara kvinnlig, eller dansa i klänning och vara kvinnlig.
En person som är en man ska ju egentligen kunna gå och hugga ved i jeans och vara manlig eller dansa i klänning och vara manlig (där är det ju fler som skulle protestera) så säg sminka sig och fixa håret och vara manlig.

Men en robot skulle kanske känna sig tvungen att agera mer stereotypt och vara tvungen att reflektera, här lyfter jag 80 kg -om dessa 80 kg är en människa som behöver vård så är jag en kvinnlig robot. Om dessa 80 kg är en sten som behöver flyttas är jag en manlig robot. De blir ju därmed i så fall mer begränsade i sin identitet än en människa.
men om de kan själva välja?
 
men om de kan själva välja?
Självklart ska de ha en könsidentitet om de vill ha en och kan välja om AI nådde därhän. I sci fi verkar det helt klart variera, men ofta verkar de ha det? även om de bara är en röst i ett rymdskepp.

Frågan är då. Skulle du tycka att de måste uttrycka den västerländskt traditionellt nutid? Dvs kan en robot uttrycka sin manliga könsidentitet genom att vårda barn under dagarna och dansa sminkad i kjol och långt hår på kvällen. Om den inte kan det så har ju det framtida samhället ett problem? (eftersom en människoman med könsidentiteten man såklart kan göra det). Kan en kvinnlig AI murderbot identifiera sig som kvinnlig.
 
Självklart ska de ha en könsidentitet om de vill ha en och kan välja om AI nådde därhän. I sci fi verkar det helt klart variera, men ofta verkar de ha det? även om de bara är en röst i ett rymdskepp.

Frågan är då. Skulle du tycka att de måste uttrycka den västerländskt traditionellt nutid? Dvs kan en robot uttrycka sin manliga könsidentitet genom att vårda barn under dagarna och dansa sminkad i kjol och långt hår på kvällen. Om den inte kan det så har ju det framtida samhället ett problem? (eftersom en människoman med könsidentiteten man såklart kan göra det).
identitet är flytande och för mig blir den allt luddigare med tiden. men framtiden kommer inte vara som idag. jag ville mest få ut vad andra tyckte om iden bara för att inte bara tänka inom mina teknokrat cirklar med mina vänner inom den takevärden. jag vill ha flera perspektiv.
 
Hmm. Intressant. Jag vet inte. Personligen brukar jag säga/tänka han till elektroniska saker av någon anledning. Samtidigt tänker jag inte att mina Google högtalare än kvinnliga även fast den har en kvinnlig röst.

På tal om robotar får det mig att tänka på ett spel jag spelar med en kompis.
Där finns det en karaktär som är robot.
Enligt mig är det en kvinna.
När jag sa henne om roboten vid något tillfälle kontrade kompisen med att det är väl ingen kvinna. Det är ju en robot. 😅

Så varför uppfattar jag den som kvinna?
Den har vissa drag som jag tycker ser kvinnliga ut. Sen har den kablar på ryggen som jag personligen tycker ser ut som långt hår. "Men det är bara kablar" som kompisen säger.

Så kanske utseende mässigt kan en robot ha kvinnliga/manliga drag. Men att det då tolkas i betraktarens ögon vilket.
Sen om den själv kan bestämma eller inte. Finns grunden, vem vet, varför inte.
 
identitet är flytande och för mig blir den allt luddigare med tiden. men framtiden kommer inte vara som idag. jag ville mest få ut vad andra tyckte om iden bara för att inte bara tänka inom mina teknokrat cirklar med mina vänner inom den takevärden. jag vill ha flera perspektiv.
Jag tycker det är en intressant diskussion onekligen. Bara att som feminist betraktat så blir man ju lite nervös av om ett yttre beteende eller en klädsel skulle motsvara en hel könsidentitet eftersom det skulle kunna påverka människans syn på könsidentitet i det samhället om robotar skulle behöva vara mycket stereotypa.

Även om man byter, jag tänkte först att man kanske kunde byta lite som man kände sig den dagen. Idag vill jag ha klänning och vara robot hon, idag vill jag hugga vet och vara robot han. Varpå jag tänkte att om jag vill ha klänning är jag jag hon och om jag vill hugga vet är jag också jag hon så måste det även kunna vara för en robot.

Antar att du läst Murderbot Diaries, tror att Murderbot är könlös faktiskt, men betraktar den hela tiden i mitt huvud som en hon ändå av någon orsak. Murderbot är en robot med mänskliga hjärndelar som är en skyddsrobot/stridsrobot och har brutit sig fri från vissa delar av sin programmering. Om Murderbot hade bestämt sig för att Murderbot var en hon eller en han i berättelsen skulle det fungerat utmärkt för mig och därmed sannolikt även så i realiteten. Dock skulle man ju i så fall kunnat säga att det berodde på vad de mänskliga hjärndelarna hade för könsidentitet från början så det kanske inte heller löser knuten.
 
Jag tycker det är en intressant diskussion onekligen. Bara att som feminist betraktat så blir man ju lite nervös av om ett yttre beteende eller en klädsel skulle motsvara en hel könsidentitet eftersom det skulle kunna påverka människans syn på könsidentitet i det samhället om robotar skulle behöva vara mycket stereotypa.

Antar att du läst Murderbot Diaries, tror att Murderbot är könlös faktiskt, men betraktar den hela tiden i mitt huvud som en hon ändå av någon orsak. Murderbot är en robot med mänskliga hjärndelar som är en skyddsrobot/stridsrobot och har brutit sig fri från vissa delar av sin programmering.
nej har inte läst den.
 
Gillar också Muderbot :)

Men jag tänker nog mer på den som manlig/neutral.
Mm jag är som sagt ganska säker på att den ser sig som neutral. O jag ser den som kvinnlig :)

Så den tycker ju jag är lätt så att säga. Den har ju alla möjligheter att välja vad den vill om den vill. Saknar liksom uttryck som är satt på den.
 
Jag anser att dom borde benämnas Amöba. "Könlös" och kan fortplanta sig själva.
Bara för att jag surfade runt (fasen @Tranan vad du ställer till det i min hjärna!!) så hittade jag denna intressanta projekt-studie av min idé. https://cid.nada.kth.se/pdf/254.pdf

Ganska kul faktiskt att det inte bara är jag som är galen... :angel:
Mmm, det brukar bli det när jag har suttit med mina vänner och pratat.
 
Utifrån frågon om robotar kan ha en könsidentitet, så krävs det först att det finns något sådant definierat hos robotar.

Sedan behöver roboten antingen en egen vilja, eller (kanske enklare) en slumpgenerator som sätter parametern för könstillhörighet.
 
Har haft en diskussion med en vän som pysslar med AI, och vi kom in på frågan Kan robotar har en könsidentitet?
Kan det komma robotar som har tillräcklig medvetandegrad att de själva kan välja?
För vi kan komma till en punkt då robot eller robotar kan göra nya robotar utan hjälp.
Vad är medvetande? Utan att definiera vad du menar med medvetande/medvetande grad så blir det svårt att komma fram till om en robot kan ha det.

Om medvetandet handlar om att kunna uppfatta och reflektera över sig själv, analysera sitt beteende etc så kan en robot ha ett medvetande eller få det med tillräckligt avancerad programmering. Om man anser att medvetandet hör ihop med själen, att vi återföds, om nirvana, himmel och helvete och att det kan existera utanför kroppen så är det högst tveksamt.
 
Har haft en diskussion med en vän som pysslar med AI, och vi kom in på frågan Kan robotar har en könsidentitet?
Kan det komma robotar som har tillräcklig medvetandegrad att de själva kan välja?
För vi kan komma till en punkt då robot eller robotar kan göra nya robotar utan hjälp.
Hela tråden osar diskussion kring socialt kön, men den där sista meningen i ursprungsinlägget får mig att undra om det ändå inte finns spår av biologiskt kön inblandat också..!
 
Om robotar kan ha en könsidentitet? Absolut. Om de vill (och är tillräckligt avancerade för att vilja). Men sen spelade jag igenom Detroit: Become Human för inte så länge sen så jag kan vara lätt färgad av det.

Däremot ser jag inte varför robotars könsidentitet skulle ha med en eventuell självreproduktion att göra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 554
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 468
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp