Robotar, kan de ha en könsidentitet?

Robotar kan de ha en könsidentitet

  • 1 JA

    Röster: 8 11,1%
  • 2 Ja men det beror på hur de är utformade

    Röster: 15 20,8%
  • 3 Ja om de väljer den själva

    Röster: 8 11,1%
  • 4 Nej

    Röster: 41 56,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    72
Knappast, det fyller ju inget syfte. Deras reproduktion skulle antagligen inte fungera som våran och då finns det ju ingen poäng med kön eller könsidentitet.
 
En robot/AI som bygger sin "personlighet" på att efterlikna mänskligt beteende kommer antagligen att könas, eftersom kön verkar väldigt viktigt för många människor. AI som får tillgång till kommentarsfält på nätet påstås ju bli rasistisk och allmänt otrevlig eftersom den tar efter och anpassar sig till de den interagerar med (:angel:) så att den även skulle reproducera könsroller känns rätt rimligt.

Däremot har jag svårt att tro att en eventuell självmedveten robot (som inte försöker vara en människa) skulle vilja definiera sig utefter människans fortplantningsorgan.
 
Ok. Men som robotar måste de ju isåfall ha programmerats att ha ett kön och en könsidentitet. Så det är upp till programmeraren.
Mjae, låt oss tänka en robot som programmerats att t.ex. vara tröst och sällskap till en ensam människa. Den behöver ju inte tekniskt sett ha en könsidentitet, men den kanske ser det som fördelaktigt/en del i uppfyllandet av sin uppgift. Eller så märker den att den könas och förhåller sig till det genom att acceptera den identiteten och bygga på den. Det är ju lite det som är grejen med självmedvetande, att det skapar möjlighet att också definiera sin egen identitet. Är roboten inte självmedveten blir det ju svårt att säga att den har någon identitet alls.
 
Vad är kön - den eviga frågan. På djursidan är väl en del av det det rent praktiska runt fortplantning osv. Men för en robbot kan man kanske tänka sig något annat. Om de har förmåga att själva uppdatera sitt program eller vad man nu kan hitta på. Eller rentav är det inte robboten isig som har kön, utan programmet som huserar i den. Kan kanke då ha flera valbara kön beroende på omständigheterna. Sjävmedvetenheten som skrevs ovan kanske är en del i det hela.
 
Frågan som "avgör frågan" är väl hur en robot skulle kunna ha ett medvetande, och VAD medvetandet isåfall är? Är det ett resultat av en gigantisk mängd information i chippet/hjärnan, eller har medvetandet formats av något annat, något icke materiellt som vi inte har en aning om? Jag har svårt att föreställa mig att vi skulle kunna skapa en sån robot, faktiskt. Och HUR skulle man då kunna veta att det verkligen rör sig om ett medvetande och inte ett avancerat program...? Tanken svindlar lite.....

I annat fall rör det sig ju om programmering, och då kan man givetvis lägga till alla tänkbara identiteter.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 358
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 784
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp