Robotdammsugare är det värt?

Jag sitter och funderar fram o tillbaka på hur jag ska göra. Den modell jag har tittat ut står inte under de som är lämpligast för husdjur. Men ska jag ha den som är bättre för husdjur så får jag gå upp bra mycket i pris... Gah!
 
Jag har under några år funderat på det här med robotdammsugare. Jag VILL ju ha, det känns ju lite praktiskt att slippa ännu en syssla som är SÅ dryg.

Men för att få tag i en bra krävs en ganska hög summa pengar- en del sparande. Jag har hund och katt och höga trösklar, flera cm höga. Hunden fäller massor, jag köpte honom förra året i april, första gången han fällde blev jag helt ärligt orolig över att det var något fel på honom eftersom han tappade SÅ MYCKET päls... :o Nog för att vi borstade honom dagligen, men det fanns mängder med hår på golvet ändå överallt. Jag är van vid dobermann, kan säga att siberian husky har mycket päls. Mycket MER päls....! Jag visste det, men ändå inte, typ.

Jag har svårt att se att en robotdammsugare skulle palla trycket, utan att jag bidrar rätt mycket själv- alltså minskar min arbetsbörda nog inte jättemycket, jag har bara en dyr pryl som ser gullig ut när den åker omkring!

Nu har jag dessutom läst den här tråden är blir ännu mer tveksam pga batteriernas livslängd. Är det verkligen miljömedvetet med en robotdammsugare med så kort livslängd? Det känns som det är mer miljömedvetet att fortsätta som jag gör- moppa golvet dagligen och dammsuga 1-2 gånger i veckan.

Sedan såg jag att man kan typ hyra en robotdammsugare och betala en summa varje månad, istället för att punga ut en massa och köpa en . Inte helt opraktiskt kanske, men... Gud, hade inte jag bestämt mig för att INTE ha en? :angel:

Jag får fortsätta fundera, tror jag.
 
@SiZo och @Enya Jag har en Cleanmate S 900. Inte dyr och fixar djurhår väldigt bra. Även våttorkningen är förvånande bra!
Jag har sett den, men vi har ju lite olika hundraser och mina trösklar är nog sådana åbäken som robotdammsugare skulle avsky, tyvärr. Den skulle nog fixa lägenheten under perioder när hunden inte fäller, om det inte vore för trösklarna, men fixar något när han fäller? :nailbiting:
 
Rosie (❤️) ar en Roomba 960 (tror jag ... nagot med 900 i alla fall). Jag har haft henne i 5 ar. Hon fungerar lika bra som nar hon forst flyttade in. :love: Tyvarr satte jag henne pa att suga extra mycket och starkt pa mattor 🙄 sa att hon notte ut kanterna pa ett par akta mattor ... som jag inte ar sa fortjust i, men jag BORDE verkligen fixa dem i alla fall.

Jag har inte haft nagra problem med henne. Hon kor 5 dagar i veckan medan jag ar pa jobbet. Ibland skriker hon att hon star nara en "cliff":p, men vanligast talar hon bara om att hon ar klar ... men just nu sager hon att hon ar full ... bada hundarna faller just nu.:angel:

Min nasta vacuum kommer att bli en sadan har. Lagg marke till att "tomnings ladan" har en damsugar pase. VILL HA! ... men med tanke pa att Rosie funkar lika bra som nar hon forst kom for 5 ar sedan suktas jag och lantar lite pa att kunna uppgrade till ett sadant har under. Rosie kommer att skankas till battre behovande sa fort batteriet borjar trottna.

Screen Shot 2021-03-02 at 2.06.14 PM.png


https://store.irobot.com/default/ro...GMlJ_rSWj-ucaUI_ph0aAq3KEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Jag raknade just ut att hon kostat mig 4:- sek om dagen sedan jag kopte henne. (om man inte raknar med elen da) Hon var rackarns dyr ... den haftiga som tommer sig sjalv ar billigare och har mycket battre functioner. Sa det kan ga med electroniken. :p
Nastan sa jag kan tanka mig att lata Rosie flytta till nagon som behover henne mer redan nu ... VILL HA!
 
Puttar igång den här tråden igen!
Jag är själv nyfiken på en Xiaomi S6 pure, den verkar lättare att få tag på än S6. Vet någon skillnaden mellan dem?


Hur upplever ni här att den klarar hundhår?
Det står att den är 9,5 cm hög, klarar den då att komma under soffan som är 10,5 cm låg? Vore ju supersmidigt om den städade både där och under sängen. Svårt att komma åt utan att ligga på knä och mina knän tycker inte om den typen av behandling.

Min 6s Pure tar korta hundhår (whiippet) bra. Visst, jag hade kanske önskat att den tog dem lite bättre på mattor, men med tanke på att det är svårt att få upp dem med vanlig dammsugare så är det inte så konstigt att den inte får upp alla hår på mattor.

Jag är supernöjd! Hundarna gillar den mycket bättre än den vanliga dammsugaren.
 
Min 6s Pure tar korta hundhår (whiippet) bra. Visst, jag hade kanske önskat att den tog dem lite bättre på mattor, men med tanke på att det är svårt att få upp dem med vanlig dammsugare så är det inte så konstigt att den inte får upp alla hår på mattor.

Jag är supernöjd! Hundarna gillar den mycket bättre än den vanliga dammsugaren.
Jag har långa hår här. Typ papillon längd, och sjukt mycket. Ingen av mina hundar är rädda för den vanliga dammsugaren så där funderar jag inte så mycket.
 
Just nu har vi faktiskt fem st robotdammsugare. Tre däruppe, två härnere. Härnere (genomgående tegelgolv - ojämnt) går en nyare Roomba och en Xiamo (den senare har även våttorkning men den används inte). Där uppe går en äldre Roomba och två billigare varianter.

Slutsats: glöm all billig skit. Philips som vi har tar sig knappt över ojämnheter. Damminsuget är för litet och packar igen för så lite som ett granbarr. Den andra billiga vi har, en Cleanmate, blev dålig i batteriet och laddningen redan efter några månader (men jag orkade faktiskt inte reklamera). Köpte nytt batteri efter att den fått lagra till sig ytterligare ett halvår, men den håller inte måtten varken i driftstid (25 minuter c a) eller städkompetens.

Xiamon är väsentligt tystare än Roomborna. Xiamon har appstyrning men vi använder inte den funktionen. Den är mycket kompetent i dammsugningsdelen, men vi har för stort för att den ska hitta tillbaka till laddningen alla gånger. Samma gäller i o f s Roomban. Xiamon går att ställa in på olika sugeffekter, vilken vi har noll användning av, vi trycker igång dem manuellt när vi sticker hemifrån, det varierar vilka tider vi är borta.

Tyvärr fastnar de flesta under soffor och fåtöljer (Chesterfield) och även under sidobord och soffbord, vilket är trist. Däremot är de väldigt duktiga på hundhår, det är vi som är sämre på att komma ihåg att tömma dem. Då rullas bara håren ihop till korvar som ligger runtom i huset, inte värre än så.

Vi har två stora (59 kg respektive 67 kg) korthåriga hundar som är inne över natten och ibland mer. Det blir en hel del hår och det mesta vi tömmer ur behållarna är hundhår. Det är inga problem, men mina långa hårstrån (främst ovanvåningen) ställer till det när de trasslar in sig i rullarna och hjulen. Försämrar både städeffektivitet men främst driftskapacitet rätt rejält.
 
Just nu har vi faktiskt fem st robotdammsugare. Tre däruppe, två härnere. Härnere (genomgående tegelgolv - ojämnt) går en nyare Roomba och en Xiamo (den senare har även våttorkning men den används inte). Där uppe går en äldre Roomba och två billigare varianter.

Slutsats: glöm all billig skit. Philips som vi har tar sig knappt över ojämnheter. Damminsuget är för litet och packar igen för så lite som ett granbarr. Den andra billiga vi har, en Cleanmate, blev dålig i batteriet och laddningen redan efter några månader (men jag orkade faktiskt inte reklamera). Köpte nytt batteri efter att den fått lagra till sig ytterligare ett halvår, men den håller inte måtten varken i driftstid (25 minuter c a) eller städkompetens.

Xiamon är väsentligt tystare än Roomborna. Xiamon har appstyrning men vi använder inte den funktionen. Den är mycket kompetent i dammsugningsdelen, men vi har för stort för att den ska hitta tillbaka till laddningen alla gånger. Samma gäller i o f s Roomban. Xiamon går att ställa in på olika sugeffekter, vilken vi har noll användning av, vi trycker igång dem manuellt när vi sticker hemifrån, det varierar vilka tider vi är borta.

Tyvärr fastnar de flesta under soffor och fåtöljer (Chesterfield) och även under sidobord och soffbord, vilket är trist. Däremot är de väldigt duktiga på hundhår, det är vi som är sämre på att komma ihåg att tömma dem. Då rullas bara håren ihop till korvar som ligger runtom i huset, inte värre än så.

Vi har två stora (59 kg respektive 67 kg) korthåriga hundar som är inne över natten och ibland mer. Det blir en hel del hår och det mesta vi tömmer ur behållarna är hundhår. Det är inga problem, men mina långa hårstrån (främst ovanvåningen) ställer till det när de trasslar in sig i rullarna och hjulen. Försämrar både städeffektivitet men främst driftskapacitet rätt rejält.
Vilken modell av xiamo har du? Finns ju ett gäng numera. Funderar på om den för 4000 räcker eller om jag måste upp till 5500 för att bli nöjd.
 
Vår robot kommer utan problem in under soffan, men bakkanten på soffan är lägre så där fastnar den ganska ofta. Störigt!

Magnetavgränsare så den inte försöker köra där den kan fastna?

Min klarar utan problem under soffan men kommer sen inte upp på mattan igen, dvs kommer inte ut. Så jag har satt Magnetavgränsare så den inte åker in där.
 
Min Xiaomi s6 tar utan problem både korta och långa katthår. Hade garanterat inte haft besvär med hundhår heller, de brukar vara lättare än katthår
 
Vi uppskattar verkligen vår Roborock s5 max! Den dammsuger bra och kan torkar golven om man vill. Den är har relativt låg ljudnivå och en app som är enkel att använda. Vi har två hundar och ett litet barn. Enda "nackdelen" är att behållaren inte är så stor så den behöver efter varje gång den städat hela huset. Men det har inte varit så stort problem som jag befarade. Innan vi köpte denna hade vi en billig Cleanmate S800 den funkade ok men ersatte inte den vanliga dammsugningen på samma sätt då den städade slumpmässigt. Den funkade för att minska mängden hundhår på golvet men inte mycket mer.

Vi städar bara själva en gång i månaden då vi dammsuger hela huset själva och trokar golven mer noga. Det är har aldrig varit så rent hemma hos oss som nu.
 
Eftersom vi verkar vara inne på lite allmänt hyllade av våra modeller. Vi har bott tillfälligt sedan oktober och flyttar äntligen in i hus på fredag. Vår Neato D7 har stått sen oktober och att få igång den igen känns nästan lika stort som att vi äntligen köper det efterlängtade huset :D

Vi bodde tidigare på 85 kvm med en fluffig Aussie som fäller ca 10 månader om året och en långhårig matte. Har fått ta bort hår nån gång ibland som snurrat sig runt ett hjul. Den kunde köra fast i luggen på vår trasmatta, men annars har den aldrig kört fast under möbler och vi har haft ganska, ska vi säga "välmöblerat"? :angel: Fick tömmas kanske varannan dag? Rekomenderar varmt trots att jag var förbannad på sambon över priset till en början!
 
Magnetavgränsare så den inte försöker köra där den kan fastna?

Min klarar utan problem under soffan men kommer sen inte upp på mattan igen, dvs kommer inte ut. Så jag har satt Magnetavgränsare så den inte åker in där.
Det behövs inte, räcker med att göra en virtuell vägg i appen eller göra en no-go zon. Vi har en runt hundarnas vattenskål så inte Pluto får för sig att vattenskålen ska stå i andra änden av rummet :p
Har även en virtuell vägg vid badrummet då den kan komma över den höga tröskeln in men inte ut igen. Så där lyfter vi in manuellt.
 
Jag köpte en Xiaomi Roborock S5 Max i måndags efter att ha läst några tester och tittat på några videor. Jag har inte fått hem den än, så den är inte testad såklart, men här är några av videorna jag tittade på:
Test av just den dammsugaren
Jämför olika Roborock-modeller
Roomba vs Roborock

För mig var det viktigt att den har inbyggd moppfunktion som kan köras samtidigt som dammsugning och att jag kan spara kartor i appen. Inbyggd mopp saknar många modeller och vad gäller kartorna går Roomba bort, eftersom deras app inte kan spara kartor (antar att det fortfarande stämmer eftersom videon bara är 4 månader gammal). I Xiaomi-appen kan man sätta upp både no go-zones och linjer som roboten inte ska passera. Xiaomin är också tystare på alla nivåer än Roomban, inte jätteviktigt för mig men helt klart ett plus.

Något att tänka på är att många dyrare robotar nu läser av med kamera istället för laser. Kameran fungerar inte om det är för mörkt i rummet när roboten kör. Som han säger i sista videon har t.ex. den Roombamodellen kamera och sedan en backuplaser för när det är för mörkt för kameran. Jag tänker dock att en backuplaser kanske inte är lika bra som en laser som sitter uppepå, som på de billigare modellerna? Obs, har ej testat själv. Det jag vill ha sagt med det är i alla fall att det kanske är bättre att skaffa en robot med laseravläsning om man tänkt köra den mycket nattetid.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 705
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp