Robotdammsugare är det värt?

Även jag har blivit övertygad, en robot får det bli. Men vilken ska jag ha?

prio:
Tyst
Klara mattor

inte prio:
Klara päls (mina hundar fäller inte)
Moppa
Hoppa över trösklar

vill helst inte betala allt för mycket, men hellre en investering och få nått bra :)
Xiaomin som vi har kan gå på flera lägen, där den lägsta är ganska tyst. Vi kör den på turboläget, det är inte så tyst men vi kör den bara när vi inte är hemma ändå. Så jäkla gött att starta den när man går hemifrån och det är dammsuget när man kommer hem! Tycker ändå det är ett behagligare ljud än en traditionell dammsugare.

Mattor klarar den städmässigt bra, de blir rena. Dock har den ätit upp en del av fransarna på min stora Röllakan-matta, men den är å andra sidan över 30 år gammal och luggsliten i fransarna redan. Trasmattorna klarar den bra förutom en som är tunn, den blir lite ihopskrynklad från ena hållet. Löser det genom att rita upp en virtuell vägg, så roboten angriper mattan från ett annat håll :)
 
Xiaomin som vi har kan gå på flera lägen, där den lägsta är ganska tyst. Vi kör den på turboläget, det är inte så tyst men vi kör den bara när vi inte är hemma ändå. Så jäkla gött att starta den när man går hemifrån och det är dammsuget när man kommer hem! Tycker ändå det är ett behagligare ljud än en traditionell dammsugare.

Mattor klarar den städmässigt bra, de blir rena. Dock har den ätit upp en del av fransarna på min stora Röllakan-matta, men den är å andra sidan över 30 år gammal och luggsliten i fransarna redan. Trasmattorna klarar den bra förutom en som är tunn, den blir lite ihopskrynklad från ena hållet. Löser det genom att rita upp en virtuell vägg, så roboten angriper mattan från ett annat håll :)
Det låter ju bra! Har inga fransar på mina mattor, men en av trasmattorna tror jag kan bli en utmaning. Men den är ju bara att putta tillbaka annars :)

Vilken modell har ni?
 
1623142655470.png

Är den här något att hänga i julgranen?
 
Nu har jag fått hem min och kört den ett par veckor, och jag är riktigt nöjd! Moppfunktionen fungerar faktiskt bättre än vad jag hade vågat hoppas på :up:

Just nu är jag inte alls nöjd!! Den ger mig Error 1, men lasern snurrar som den ska och det är ingen skit på linsen. Vad är det för feeeeeel? 😩
 
Vi fick en robot av svärmor. De har inte använt den på länge så vi tänkte ge den en chans.

Men den går inte starta. När den sitter i laddaren blinkar skärmen men den är helt död när man tar bort den från laddaren.
Kan det vara så enkelt som behov av nya batterier?

Det är en lite äldre Electrolux motion sense. Ingen aning om modellbeteckning..

Vad tycker ni andra, är det värt en tusenlapp att testa nya batterier?
 
Jag har nu köpt en v6max. Det har kört 2 varv i lägenheten och överlag är jag nöjd, men oj vad hår det var överallt. Den lyckades inte riktigt få in allt utan lämnade spår av svarta tofsar på den vita mattan. Gissar att sådant kommer bli bättre när vi använder den oftare, eftersom det inte är så mycket hår då.
 
Nu har den fått jobba varje dag som vi har haft den, och den hittar fortfarande helt sanslöst mycket jox! Jag fattar inte vart allt kommer ifrån! När man tittar på golven så ser de helt rena ut!! Men uppenbarligen så hittar den massor. Har kört den kanske 8-9 ggr sedan vi köpte den och det är SÅ nice!

Den kommer inte under soffan riktigt så vi har bestämt oss för att köpa lite högre ben till soffan, behövs bara en cm till tror vi. Sedan kommer den ta därunder med. Superbra!
 
Nu har den fått jobba varje dag som vi har haft den, och den hittar fortfarande helt sanslöst mycket jox! Jag fattar inte vart allt kommer ifrån! När man tittar på golven så ser de helt rena ut!! Men uppenbarligen så hittar den massor. Har kört den kanske 8-9 ggr sedan vi köpte den och det är SÅ nice!

Den kommer inte under soffan riktigt så vi har bestämt oss för att köpa lite högre ben till soffan, behövs bara en cm till tror vi. Sedan kommer den ta därunder med. Superbra!
Kände samma sak när vi köpte vår, var fan kommer all skit ifrån? x)
Min ett varv varenda dag, så himla nice!
 
Kände samma sak när vi köpte vår, var fan kommer all skit ifrån? x)
Min ett varv varenda dag, så himla nice!
Ja alltså... Med tanke på hur pass länge jag har samma dammsugarpåse i min vanliga så känns det som att den måste vara otroligt effektiv på mattorna eller nåt sånt. För jag kan ju ha de påsarna hur länge som helst verkligen. Men här tömmer jag behållaren efter varje gång. Kan nog köra var 3e gång egentligen nu. Men på första två blev det riktigt fullt, därför den inte fick med sig tussarna på mattan tror jag. Men de sa inget då, trots att det var PACKAT i behållaren. Lite konstigt, trodde den skulle säga till. Men det är väldigt enkelt att faktiskt tömma den så det är inget problem.
 
Kan nån rekommendera en bra, prisvärd och inte alltför dyr robotdammsugare? Vi har inga djur men en ryamatta. Hur klarar de av det? Eller får man se tillatt den inte kör på ryan?
 
Kan nån rekommendera en bra, prisvärd och inte alltför dyr robotdammsugare? Vi har inga djur men en ryamatta. Hur klarar de av det? Eller får man se tillatt den inte kör på ryan?
cleanmate s900 har vi. Kostar cirka 2000:-
En enkel dammsugare, inga specialfunktioner men den dammsuger bra.

Vi har använt den i ett år och är nöjda, har dock inga mattor så den frågan kan jag inte svara på :)
 
Puttar upp denna tråd då jag skulle vilja ha lite omdömen från er som har robotdammsugare. Har tänkt köpa robotdammsugare och har försökt läsa så många "bäst i test" som möjligt men de säger ju alla olika gällande vilken som är bäst och den som är bäst i ena testet kan komma ganska långt ner i ett annat test :cautious:.

Tittar främst på Roborock (versionerna S5 Max, S6MaxV och S7) och Neato (versionerna Botvac D6 och D7, men dessa har fått lite osäkra omdömen) samt Deebot Ozmo T8. Har även sneglat lite på Ecovac Deebot Ozmo T9+ som ska vara ett mer premium val men jag är väl lite osäker om den verkligen är så mycket bättre än de övriga modeller - den kostar ganska mycket mer.

Ni som har någon av dessa modeller, vad är ert omdöme av den?

Jag behöver en dammsugare som klarar hundhår, trösklar samt så har jag en matta som är lite tjockare (ullmatta tror jag). Har köpt ny lägenhet och vet tyvärr inte hur höga trösklar den lägenheten har, vilket är lite problematiskt. Vill kunna dammsuga och "moppa" (våttorka) samtidigt och då att roboten känner av när det är en matta så att den inte våttorkar där. Fokuset är dock dammsugningen så jag vad avser moppfunktionen så önskar jag främst få upp mikrodammet.
 
Vi köpte en Roborock S5 Max till vårt nya hus. Den fixar vardagsdammsugningen med damm, lite smått grus osv. Tycker att den tar förvånansvärt bra mot lister osv. Saknar inte vanliga dammsugaren. Det är typ lite i hörnen den inte fixar och större grus vid trösklar. Dock fungerar den rätt kasst i våran hall. Vi har klinker med rätt sträv yta och den får inte upp grus osv där. Det flyttas mest runt. På trägolvet och på våra mattor fungerar den toppen. Man kan ställa in "no mop zones" så den inte åker på mattor osv. Den var väldigt enkel att installera och vi är överlag nöjda. Vi har en liten handdammsugare som enda komplement :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 159
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 701
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp