Robotdammsugare är det värt?

@emma74 Håller helt med detta!

Jag har robotdammsugare och jag ÄLSKAR den. Alltså på riktigt, det är det bästa jag köpt! Jag bor i en lägenhet med höga trösklar och får hjälpa robotdammsugaren in i köket och ibland tillbaka till sin dockningsstation beroende på vilket humör den är på. Jag har lite för mycket grejer och får ibland ställa om lite saker i olika rum och städa ett rum i taget. Den är ju inte jättebra på att dammsuga bakom dörrar heller, badrummet fixar den inte och ibland får jag köra den två gånger i lägenheten för att den missar lite här och var. Men det är ändå SÅ värt det, alltså verkligen life changer typ. :D

Jag tror ändå att du kommer känna en lättnad med roboten, även om du möjligen får lyfta den över någon tröskel och låta den städa ett rum på måndag, ett annat på tisdag och ett tredje på onsdag.

Tro mig, det är otroligt smidigt. Vi punktstädar också, lyfter ut den i hallen, sätter igång, stänger dörren och lagar mat. Och när maten är klar är hallen färdigstädad.
Jag beställde en Roborock s5 max i födelsedagspresent till mig själv!
 
Putar upp denna tråd då jag har fråga till främst er som har Roborock. Har skaffat Roborock S5 max och körde den första gången idag. Var lite nervös att den skulle gå på mina möbler och golvister lite för hårt men det blev i stället tvärtom. Efter att den har mappat ett rum (då går zen ända ut till golvlisten, möbeln etc) och börjar städa så stannar och vänder den ca 10-15 cm från väggen så den skippar alltså helt att städa längs alla golvlister och hörn. Är det på detta sätt för er andra också??

Jag vill såklart inte att den ska dundra in i golvlisterna, men att den stannar och vänder 10-15 cm från golvlisten så blir det ju mkt golvytan som den missar. Päls från min hund har även en benägenhet att lägga sig mer mot väggarna så vill ju verkligen att den städar närmre. Tycker inte att jag har läst något om detta i alla omdömen jag har läst. Är det någon inställning?
 
Putar upp denna tråd då jag har fråga till främst er som har Roborock. Har skaffat Roborock S5 max och körde den första gången idag. Var lite nervös att den skulle gå på mina möbler och golvister lite för hårt men det blev i stället tvärtom. Efter att den har mappat ett rum (då går zen ända ut till golvlisten, möbeln etc) och börjar städa så stannar och vänder den ca 10-15 cm från väggen så den skippar alltså helt att städa längs alla golvlister och hörn. Är det på detta sätt för er andra också??

Jag vill såklart inte att den ska dundra in i golvlisterna, men att den stannar och vänder 10-15 cm från golvlisten så blir det ju mkt golvytan som den missar. Päls från min hund har även en benägenhet att lägga sig mer mot väggarna så vill ju verkligen att den städar närmre. Tycker inte att jag har läst något om detta i alla omdömen jag har läst. Är det någon inställning?
Vår städar längs kanterna på rummet först, sedan går den fram och tillbaka och vänder nån decimeter från väggen. Men då har den ju städat närmast redan. Åker din bara runt och ”mappar” utan att borsten snurrar?
 
Putar upp denna tråd då jag har fråga till främst er som har Roborock. Har skaffat Roborock S5 max och körde den första gången idag. Var lite nervös att den skulle gå på mina möbler och golvister lite för hårt men det blev i stället tvärtom. Efter att den har mappat ett rum (då går zen ända ut till golvlisten, möbeln etc) och börjar städa så stannar och vänder den ca 10-15 cm från väggen så den skippar alltså helt att städa längs alla golvlister och hörn. Är det på detta sätt för er andra också??

Jag vill såklart inte att den ska dundra in i golvlisterna, men att den stannar och vänder 10-15 cm från golvlisten så blir det ju mkt golvytan som den missar. Päls från min hund har även en benägenhet att lägga sig mer mot väggarna så vill ju verkligen att den städar närmre. Tycker inte att jag har läst något om detta i alla omdömen jag har läst. Är det någon inställning?

Nu har jag en S6 visserligen, kan vara skillnad, men den kör ett yttervarv och städar först längs lister och kanter, suger inte din när den kör det varvet?
Jag tycker att den lilla gummiborsten lyckas svepa med det mesta in mot insuget även sen när den kör fram och tillbaka innanför yttervarvet.
 
Putar upp denna tråd då jag har fråga till främst er som har Roborock. Har skaffat Roborock S5 max och körde den första gången idag. Var lite nervös att den skulle gå på mina möbler och golvister lite för hårt men det blev i stället tvärtom. Efter att den har mappat ett rum (då går zen ända ut till golvlisten, möbeln etc) och börjar städa så stannar och vänder den ca 10-15 cm från väggen så den skippar alltså helt att städa längs alla golvlister och hörn. Är det på detta sätt för er andra också??

Jag vill såklart inte att den ska dundra in i golvlisterna, men att den stannar och vänder 10-15 cm från golvlisten så blir det ju mkt golvytan som den missar. Päls från min hund har även en benägenhet att lägga sig mer mot väggarna så vill ju verkligen att den städar närmre. Tycker inte att jag har läst något om detta i alla omdömen jag har läst. Är det någon inställning?
Jag har en S6 Pure, den går runt ett varv ända inpå listerna först, sedan kör den fram och tillbaks och vänder då 10cm från listerna.
 
Putar upp denna tråd då jag har fråga till främst er som har Roborock. Har skaffat Roborock S5 max och körde den första gången idag. Var lite nervös att den skulle gå på mina möbler och golvister lite för hårt men det blev i stället tvärtom. Efter att den har mappat ett rum (då går zen ända ut till golvlisten, möbeln etc) och börjar städa så stannar och vänder den ca 10-15 cm från väggen så den skippar alltså helt att städa längs alla golvlister och hörn. Är det på detta sätt för er andra också??

Jag vill såklart inte att den ska dundra in i golvlisterna, men att den stannar och vänder 10-15 cm från golvlisten så blir det ju mkt golvytan som den missar. Päls från min hund har även en benägenhet att lägga sig mer mot väggarna så vill ju verkligen att den städar närmre. Tycker inte att jag har läst något om detta i alla omdömen jag har läst. Är det någon inställning?
Alltså mappar gör man ju bara en gång. Sedan är kartan klar. Ska du städa startar du igång och så kör dammsugaren först kanterna i alla rum, dvs närmast väggen, sedan kör den i linjer som ligger dikt an mot varandra. Detta gör att inget missas. Ser du inte på kartan att den städat överallt?
 
Vår städar längs kanterna på rummet först, sedan går den fram och tillbaka och vänder nån decimeter från väggen. Men då har den ju städat närmast redan. Åker din bara runt och ”mappar” utan att borsten snurrar?

Nu har jag en S6 visserligen, kan vara skillnad, men den kör ett yttervarv och städar först längs lister och kanter, suger inte din när den kör det varvet?
Jag tycker att den lilla gummiborsten lyckas svepa med det mesta in mot insuget även sen när den kör fram och tillbaka innanför yttervarvet.

Min S6 dammsuger även när den kör ”förrundan”.

Alltså mappar gör man ju bara en gång. Sedan är kartan klar. Ska du städa startar du igång och så kör dammsugaren först kanterna i alla rum, dvs närmast väggen, sedan kör den i linjer som ligger dikt an mot varandra. Detta gör att inget missas. Ser du inte på kartan att den städat överallt?

Min S5 Max dammsuger helt intill väggar och lister :)
Tack alla för samtliga svar. Jag kollade inte så noga i början när den körde utan det var sedan jag upptäckte att den vände ca 10-15 cm innan väggen/listerna. Men då hoppas jag att den alltså tar längst listerna först!
Tack så mycket!
 
Jag fick en robotdammusgare för flera år sen av mina föräldrar . Testat det en gång med stor besvikelse. Den irrar bort sig där det finns mycket ben , tex köket där det är bord och stolar. Den vet inte var den har dammsugit och den går inte systematiskt utan kör lite här och där . Den är definitivt till salu billigt :-)
 
Nu väcker jag liv i en gammal tråd...

Vi har haft robotdammsugare i många år, uppgraderade vår gamla för nåt år sen och köpte få en roborock s6 max. Men fan, jag tycker det uppstår ny problem med den jämt. Behållaren inte lika smart så hålet till den täpps lätt igen, det blir inte lika rent etc MEN nu det senaste som jag aldrig tänkt på förut är detta (se bild). Vi har skaffat en matta under matbordet, men den är ganska hög och roboten liksom kör halvt på mattan och halvt på golvet så längst med kanten blir det aldrig rent... Jättestörande! Är det någon med samma problem, vad gör man åt det?
 

Bifogade filer

  • PXL_20221105_152037386.MP.jpg
    PXL_20221105_152037386.MP.jpg
    238,7 KB · Visningar: 52
@cherie tyvärr, har upplevt samma sak! Brukar tvinga roboten att köra flera varv på vissa ställen — det hjälper lite.
Men på senare tid har jag börjat dammsuga själv istället. Fnyyyys.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 626
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 291
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 974
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp