Hemmet Robotdammsugare är det värt?

Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Har en Neato från medeltiden och även om den är i det närmaste antik, så gör den sitt jobb och har trappsensor.
Den stannar bestämt när den har kommit ett par cm ut på avsatsen.
De moderna är ju ännu smartare, så det är lugnt.

Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Jag har en cleanmate S 800 och till den finns det magnetremsor med som man kan sätta som stopp eller som hinder om det är någon annanstans man inte vill att den ska gå. Den stannar också om golvet försvinner men jag litar inte på att den verkligen gör det och det känns som lite för mycket pengar för mig att testa när det handlar om utför en trappa.

Neato har haft trappsensor på även de gamla modellerna. Så det är inga problem.

Nu när vi flyttat och därmed dubblat våra kvm, och vi var sämst på att dammsuga redan innan, så är det verkligen dags för robotdammsugare! Tänker mig att vi är villiga att lägga runt 4-5tusen och är rätt intresserad av Xiaomi RoboRock S50, såg att några här har den, är ni nöjda?

Vi har två plan men det översta är lite mindre än det nedre där vi kommer vara mest så tänker att dammsugaren får gå nere och så kör vi manuellt där uppe. Dotterns leksaker och lego befinner sig på övre plan och vis av erfarenhet så tänker jag mig att det absolut inte kommer vara fritt fram för en robot där speciellt ofta.

Jag har inga trappor nu men min förra Roomba hade sensor som gjorde att den inte körde ut för trappan. Borde väl finnas även på de andra varianterna?

Nu när vi flyttat och därmed dubblat våra kvm, och vi var sämst på att dammsuga redan innan, så är det verkligen dags för robotdammsugare! Tänker mig att vi är villiga att lägga runt 4-5tusen och är rätt intresserad av Xiaomi RoboRock S50, såg att några här har den, är ni nöjda?

Vi har två plan men det översta är lite mindre än det nedre där vi kommer vara mest så tänker att dammsugaren får gå nere och så kör vi manuellt där uppe. Dotterns leksaker och lego befinner sig på övre plan och vis av erfarenhet så tänker jag mig att det absolut inte kommer vara fritt fram för en robot där speciellt ofta.
Den flyttar runt saker, en gång hade den apporterat en foppatoffel till köket. :laugh:

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser