Robotdammsugare är det värt?

monster1

Trådstartare
Hos oss gillar ingen att städa och därför blir det heller inte av... Men det är trångt och det är mycket saker och möbler överallt. Fungerar det ändå med robotdammsugare? Kan man helt utesluta dammsugning när man har robotdammsugare eller måste en del ändå dammsugas? Hur många strumpor äter den upp om de ligger på golvet tex?
 
Dammsugaren måste ju kunna ta sig fram mellan sakerna och nej, man kan inte utesluta vanlig dammsugning helt. Lister, möbler och liknande kan den ju inte dammsuga men den håller undan bra och gör städet enklare. Strumpor hade förmodligen satt sig i insuget och dammsugaren hade talat om att insuget behöver rengöras alternativt hade den kört strumpan framför sig en stund. Behållarna är ganska små så sådär jättemånga strumpor hade nog inte fått plats :p
 
Strumpan hade fastnat och robotdammsugaren stannat tills någon plockat bort strumpan. För att det ska vara nån mening med robotdammsugare kan man inte ha en massa stök överallt. Golven måste vara fria. Trösklar inte för höga. Man behöver fortfarande dammsuga med den vanliga men mer sällan. Och har man barn/hundar som drar in grus ofta så tycker jag att det är en stor hjälp att slippa dammsuga vid ytterdörren varje dag.
 
Dammsugaren måste ju kunna ta sig fram mellan sakerna och nej, man kan inte utesluta vanlig dammsugning helt. Lister, möbler och liknande kan den ju inte dammsuga men den håller undan bra och gör städet enklare. Strumpor hade förmodligen satt sig i insuget och dammsugaren hade talat om att insuget behöver rengöras alternativt hade den kört strumpan framför sig en stund. Behållarna är ganska små så sådär jättemånga strumpor hade nog inte fått plats :p
Klarar dom trasmattor och hur är det med trappkanter, ramlar de ned för trappor?
 
Klarar dom trasmattor och hur är det med trappkanter, ramlar de ned för trappor?
Trasmattor kan jag inte svara på för det har vi inga men dörrmattor typ som den här https://www.kilandsmattor.se/troika-svart-entrematta-pa-metervara-39027.html klarar den fint. Kommer den till en kant typ trappa/hög tröskel så stannar den/backar den. Det är lite olika hur olika dammsugare fungerar. Vissa ska man lägga en slinga för att de ska veta var de ska vara men den vi har känner/ser själv.
 
Har ni alltid igång era eller går de på timer, hur ofta är de ute och åker?
Vår kör mån-ons-fre under tidig eftermiddag när vi är på jobbet. Det har vi ställt in på den. Vår har avkänning och vet var han städat och inte, så han kör ett varv och sen åker tillbaka till laddningstationen. Vår undervåning tar ca 40-45 min. Vi har en Xiaomi Botvac 2.
 
Vissa klarar mattfransar bra, andra sämre. De modeller jag känner till har en sensor som gör att de inte ramlar ner för trappen.
Man behöver ju hålla någon slags ordning på golven, ligger det strumpor och annat i vägen så kan den ju inte göra rent.
Jag som inte är särskilt pedant tycker det räcker fint med enbart roboten. Dammsuger vissa punkter där den inte kommer åt men det blir extremt sällan.
Jag kör på timer varje dag. Tycker det funkar bäst.

Vår gick sönder i vintras så har varit utan sedan dess. Ska ta tag i nytt inköp, saknar den verkligen..
 
Det finns dammsugare som klättrar över trösklar, men det finns sådana som inte gör det också, så kolla det.
När jag köpte min "Anton" (Neato) så var det viktigt att den städade mattor bra och klarade trösklar. Det gör han, mattor städar han bättre än min vanliga dammsugare, men det beror nog på att den vanliga bara suger medan Anton har snurrande borstar.
Jag älskar min Anton, han gör ett grymt bra jobb här med katthår och kattsand överallt. Men som enda dammsugare hade det inte gått. Såvida man inte använder sopborste på trånga ställen, det gör jag ibland. Borstar fram så han kan ta det.
Anton försöker ofta ta sig ut på uteplatsen om altandörren står öppen, men han fastnar halvvägs ner och säger att man ska ta bort hindret i hans väg. Jag tror fönsterbläcket under gör att han inte fattar att han inte ska gå ut.
 
Jag älskar vår robotdammsugare! Med tre hundar i 20-25-kilosklassen är den ovärderlig.
Vi har en Neato Botvac Connected, den är schemalagd varje dag. Vi får dammsuga ändå, men nu räcker det att vi dammsuger en gång i veckan jämfört med varje dag.
Vår klättrar bra över trösklar (ca 2cm) och fixar kortare fransar på trasmattor, typ 2-3 cm kanske? Om fransarna är så långa att de når ett varv eller mera kring borsten kommer den att fastna.
 
Min fastnar gärna i mattor, sladdar, whatever. Måste alltid rädda den, så den fungerar tyvärr inte lika bra som jag skulle vilja. Använder den väldigt sällan av den anledningen. Grundiden är dock magiskt bra!
 
Vi har också en Neato, precis som @Killaloe skrev så rengör den mattor bättre än vanliga dammsugaren. Troligtvis för att den orkar hålla på längre än jag :p Vår funkar bra över trösklar samt att vi har köpt till en list som gör att den inte går nerför trappan. Dammsuger minst en gång i veckan för det blir en del kvar i hörn samt utefter väggar.
 
Vi har också en Neato, precis som @Killaloe skrev så rengör den mattor bättre än vanliga dammsugaren. Troligtvis för att den orkar hålla på längre än jag :p Vår funkar bra över trösklar samt att vi har köpt till en list som gör att den inte går nerför trappan. Dammsuger minst en gång i veckan för det blir en del kvar i hörn samt utefter väggar.
Blanda inte in mig i det här, jag dammsuger manuellt jag :D;)
 
Jag som är en slarver med prylar överallt insåg att det var jobbigare att ha en än inte ha en efter att jag hade köpt den. Plus att man ska tömma den och ta lös den när den kört fast. Nä då kan jag lika gärna fortsätta att dammsuga sällan :angel:
 
Jag har dammsugit vanligt 2gånger på ett åt. Roboten är helt super!
Hade först en gammal, korkad som körde helt random. Fungerade helt klart bra!
Nu har jag en Neato.

När jag dessutom fått in vanan att inte lägga saler på golvet blir hela lägenheten renare 😁
 
Hos mig kör den på ovanvåningen. Där är inte hundarna, det är mindre grejor (soffor etc) att köra fast under. Och det funkar klockrent måste jag säga.

Har haft den därnere tidigare, men eftersom tegelgolvet är ojämt fastnade den ofta under sofforna vilket bidrog till att det inte blev så rent som jag önskade eftersom jag fick rädda den innan den var klar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 168
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 704
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp