Robotdammsugare är det värt?

Har också en Xiaomi s5 sen några månader tillbaka. Så nöjd! Enda jag ångrar att vi inte köpt en tidigare.
 
Funderar på om jag ska köpa en som motivation till att hålla bättre ordning.

Eller hålla bättre ordning först och köpa en sen som belöning?
 
Funderar på om jag ska köpa en som motivation till att hålla bättre ordning.

Eller hålla bättre ordning först och köpa en sen som belöning?
Köp först!
Även om jag fortfarande inte alltid orkar hålla så undanplockat så att det går att köra Robin så ofta som jag skulle vilja är det ändå en stor hjälp! När jag väl orkar röja undan så behöver jag ju inte ha energi till att dammsuga efteråt 👍Och i värsta fall får Robin köra runt sakerna på golvet. Hen ropar på hjälp när det behövs 😄
 
Alltså jag har suktat efter en robotdammsugare i flera år, men aldrig slagit till. Främst för att vi alltid bott förhållandevis litet och de har varit ganska dyra.

Såg nu att det senaste åren kommit uppstickare som t.ex. Xiaomi, som också verkar vara riktigt bra i sitt prissegment. Blev sugen på att återigen införskaffa en robotdammsugare...

MEN, just nu bor vi i en 3:a där samtliga rum har höga trösklar. In till gästrummet och badrummet lär nog ingen robot ta sig över trösklarna för de är omkring 5 cm höga. Till sovrummet och köket är trösklarna omkring 2-2,5 cm. Frågan är om Xiaomin ens klarar våra ”låga” trösklar.

Frågan är alltså - är det ändå värt att skaffa sig en robotdammsugare? Man förlorar väl mycket av syftet om den inte kan ta sig in i rummen på egen hand. Känns sådär kul att behöva vara hemma varje gång den städar och särskilt att man ska behöva gå efter den och lyfta in i varje rum...
 
Åh vad sugen jag blir på en robot! Men det funkar väl inte med vattenfontän och foderautomat på golvet? Och mattor. Vi måste ha mattor annars blir det så kallt på golvet.
 
Åh vad sugen jag blir på en robot! Men det funkar väl inte med vattenfontän och foderautomat på golvet? Och mattor. Vi måste ha mattor annars blir det så kallt på golvet.
Mattor är inga problem. Fontän och foderautomat beror nog på, den kommer köra emot så det beror på om vatten och foder flyger iväg överallt då?
Man kan också sätta upp avgränsare så roboten inte kör där.
 
Alltså jag har suktat efter en robotdammsugare i flera år, men aldrig slagit till. Främst för att vi alltid bott förhållandevis litet och de har varit ganska dyra.

Såg nu att det senaste åren kommit uppstickare som t.ex. Xiaomi, som också verkar vara riktigt bra i sitt prissegment. Blev sugen på att återigen införskaffa en robotdammsugare...

MEN, just nu bor vi i en 3:a där samtliga rum har höga trösklar. In till gästrummet och badrummet lär nog ingen robot ta sig över trösklarna för de är omkring 5 cm höga. Till sovrummet och köket är trösklarna omkring 2-2,5 cm. Frågan är om Xiaomin ens klarar våra ”låga” trösklar.

Frågan är alltså - är det ändå värt att skaffa sig en robotdammsugare? Man förlorar väl mycket av syftet om den inte kan ta sig in i rummen på egen hand. Känns sådär kul att behöva vara hemma varje gång den städar och särskilt att man ska behöva gå efter den och lyfta in i varje rum...
Jag vet inget om det märke ni funderar på, men ang trösklar så beror det en del på hur de är utformade. 2-2,5 cm kan funka.
 
Jag vet inget om det märke ni funderar på, men ang trösklar så beror det en del på hur de är utformade. 2-2,5 cm kan funka.

Ja, t.ex. Neato och vissa Roomba verkar ju kunna klara 2-2,5 cm, men de är också mycket dyrare än de nyare (och annars så gott som likvärdiga?) uppstickarna. Får klura lite till.

Ni som har en Xiamo s5, hur klarar den trösklar?

Såhär ser våra låga ut.

BA4E9D66-3705-4F4F-B3BA-FC084A6B3814.jpeg
 
Ja, t.ex. Neato och vissa Roomba verkar ju kunna klara 2-2,5 cm, men de är också mycket dyrare än de nyare (och annars så gott som likvärdiga?) uppstickarna. Får klura lite till.

Ni som har en Xiamo s5, hur klarar den trösklar?
Du kan köpa Roomba kring samma pris, beroende på modell och kampanj. Titta tex på robotexperten, såg att de har rejält prissänkt nu!
 
Du kan köpa Roomba kring samma pris, beroende på modell och kampanj. Titta tex på robotexperten, såg att de har rejält prissänkt nu!

Tror dock det främst verkar vara de dyra roomba som klarar högre trösklar, men ska kolla i alla fall! Tack för tipset! Annars får vi väl i värsta fall bara vänta tills vi väl hittat ett hus.
 
Tror dock det främst verkar vara de dyra roomba som klarar högre trösklar, men ska kolla i alla fall! Tack för tipset! Annars får vi väl i värsta fall bara vänta tills vi väl hittat ett hus.
Den jag har (966) är just nu nedsänkt till 4500 kr 😊

Jag tror alla Roomba klarar trösklar. Även min förra inköpt år 2012 gjorde det. Då bodde jag i ett hus från 1700-talet med jättetrösklar!
Det som kan hända med ”svåra” trösklar är att den kan fastna beroende på tröskelns utformning. Tex om den fastnar med ett hjul på varje sida. Min roomba är dock väldigt ihärdig så den kämpar sig ur de flesta situationer 😆
Breda trösklar är lättare faktiskt, era ser inte problematiska ut!
 
Senast ändrad:
Vi har en Roborock S5 som formligen älskar att klättra. Nu har vi inga trösklar, men jag har svårt att tro 2.5cm skulle vara några problem.
 
Mattor är inga problem. Fontän och foderautomat beror nog på, den kommer köra emot så det beror på om vatten och foder flyger iväg överallt då?
Man kan också sätta upp avgränsare så roboten inte kör där.

Hmm, ja antagligen kommer det bli vatten överallt.
Jag får fundera på lösningar.

Men bra att veta att mattor funkar!
 
Åh vad sugen jag blir på en robot! Men det funkar väl inte med vattenfontän och foderautomat på golvet? Och mattor. Vi måste ha mattor annars blir det så kallt på golvet.
Vår xiaomi kör runt vattenfontänen så där har vi aldrig haft något problem. Däremot kör den runt på min hunds matskål då den är lägre än sensorn.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 172
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 705
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp