Robotdammsugare är det värt?

Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Har en Neato från medeltiden och även om den är i det närmaste antik, så gör den sitt jobb och har trappsensor.
Den stannar bestämt när den har kommit ett par cm ut på avsatsen.
De moderna är ju ännu smartare, så det är lugnt.
 
Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Jag har en cleanmate S 800 och till den finns det magnetremsor med som man kan sätta som stopp eller som hinder om det är någon annanstans man inte vill att den ska gå. Den stannar också om golvet försvinner men jag litar inte på att den verkligen gör det och det känns som lite för mycket pengar för mig att testa när det handlar om utför en trappa.
 
Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Neato har haft trappsensor på även de gamla modellerna. Så det är inga problem.
 
Nu när vi flyttat och därmed dubblat våra kvm, och vi var sämst på att dammsuga redan innan, så är det verkligen dags för robotdammsugare! Tänker mig att vi är villiga att lägga runt 4-5tusen och är rätt intresserad av Xiaomi RoboRock S50, såg att några här har den, är ni nöjda?

Vi har två plan men det översta är lite mindre än det nedre där vi kommer vara mest så tänker att dammsugaren får gå nere och så kör vi manuellt där uppe. Dotterns leksaker och lego befinner sig på övre plan och vis av erfarenhet så tänker jag mig att det absolut inte kommer vara fritt fram för en robot där speciellt ofta.
 
Det här med trappor... funderar litet på en Neato D6 eller Electrolux i9.2 men hur hanterar dagens robotdammsugare trappor? Vi har ett suterränghus där dammsugaren skulle behöva bo på övervåningen, behöver man montera något slags magnetlist eller fysisk sarg för att den inte skall trilla ner för trappan till bottenvåningen?
Jag har inga trappor nu men min förra Roomba hade sensor som gjorde att den inte körde ut för trappan. Borde väl finnas även på de andra varianterna?
 
Nu när vi flyttat och därmed dubblat våra kvm, och vi var sämst på att dammsuga redan innan, så är det verkligen dags för robotdammsugare! Tänker mig att vi är villiga att lägga runt 4-5tusen och är rätt intresserad av Xiaomi RoboRock S50, såg att några här har den, är ni nöjda?

Vi har två plan men det översta är lite mindre än det nedre där vi kommer vara mest så tänker att dammsugaren får gå nere och så kör vi manuellt där uppe. Dotterns leksaker och lego befinner sig på övre plan och vis av erfarenhet så tänker jag mig att det absolut inte kommer vara fritt fram för en robot där speciellt ofta.
Den flyttar runt saker, en gång hade den apporterat en foppatoffel till köket. :laugh:
 
Har fortfarande inte kommit till skott men har en fundering till. Kan man med t ex en Neato D4 starta en dammsugning av ett definierat mindre område (t ex där hunden skakat av sig en massa sand) eller kan man bara städa "allt eller inget"?
 
Har fortfarande inte kommit till skott men har en fundering till. Kan man med t ex en Neato D4 starta en dammsugning av ett definierat mindre område (t ex där hunden skakat av sig en massa sand) eller kan man bara städa "allt eller inget"?
Med Xiaomi kan man det, både hela rum som "vardagsrummet", "hallen", "sovrum 1" osv eller att man själv i appen ritar upp en ruta (kan vara både kvadratisk och rektangulär) var man vill att den ska städa och skickar dit den. Tror också det finns en enkel "spot cleaning" som är typ 1x1 meter om man inte vill dra upp en mer exakt ruta.
 
Var tvungen att gå in i appen och kolla hur mycket den städat sedan vi köpte den (inte ens ett år sedan). Tillfredsställande! :love:
4BD0B7E3-BDE4-4A00-AF66-DF70ABA477DA.jpeg
 
Har fortfarande inte kommit till skott men har en fundering till. Kan man med t ex en Neato D4 starta en dammsugning av ett definierat mindre område (t ex där hunden skakat av sig en massa sand) eller kan man bara städa "allt eller inget"?
Jag köpte en Neato D6 förra månaden och med den kan man iaf ge den ett städområde. Vet dock inte riktigt när dem kom med den funktionen.
 
Min neato ifrån 2015 har två knappar, städa-allt-knappen och knappen städa en kvadratmeter. Så det är en vanlig funktion.
 
Jag köpte en Xiaomi Roborock S6 för lite mer än en vecka sedan. Den dammsuger nog i många fall mer noggrant än vad jag gör :angel:. Sen kommer den tyvärr inte under sängen eller soffan, så lite kommer vi få dammsuga då och då i alla fall.
Den låter mycket mindre än vår vanliga dammsugare, så den kan gå lite när vi är hemma också.
Appen är smidig att använda. Man kan dela in hemmet i rum och låta den köra rumsvis. Rita zoner att skicka den till och zoner där den inte ska köra. Tex över vår torkställning, med ett kryss i botten, har den fastnat så där får den inte köra.
Annars har den inte fastnat någonstans, vilket är imponerande.
 
Skakar liv i denna tråden lite.
jag är ute efter en robotdammsugare, finns det någon som är bättre/sämre för katt och hundhår och finns det någon som klarar trasmattor?
Hade vart kul om trasmattorna fått vara kvar, men gissar att jag kommer få plocka bort dom.Men hoppas :)
 
Skakar liv i denna tråden lite.
jag är ute efter en robotdammsugare, finns det någon som är bättre/sämre för katt och hundhår och finns det någon som klarar trasmattor?
Hade vart kul om trasmattorna fått vara kvar, men gissar att jag kommer få plocka bort dom.Men hoppas :)

Den vi har (Xiaomi) fungerar bra på 2 av våra 3 trasmattor. Den som inte funkar så bra är en lite tunnare och sladdrigare trasmatta, så den blir lite ihopskuffad när roboten städat där. Men det är bara att rätta till mattan efteråt, ingen biggie. Man kan sätta upp en "no-go-zone" på mattan om man vill också, i appen alltså, så städar den runt mattan bara.
 
Den vi har (Xiaomi) fungerar bra på 2 av våra 3 trasmattor. Den som inte funkar så bra är en lite tunnare och sladdrigare trasmatta, så den blir lite ihopskuffad när roboten städat där. Men det är bara att rätta till mattan efteråt, ingen biggie. Man kan sätta upp en "no-go-zone" på mattan om man vill också, i appen alltså, så städar den runt mattan bara.

Är en Xiaomi jag har tittat på. Någonstans tänker jag att våra mattor klarar inte katter och barn, utan vi får ändå knuffa tillbaka dom varje dag så egentlgien spelar det inte så stor roll.

Hur funkar den mot djurhår? (om du har djur) och vilken modell har du?
 
Är en Xiaomi jag har tittat på. Någonstans tänker jag att våra mattor klarar inte katter och barn, utan vi får ändå knuffa tillbaka dom varje dag så egentlgien spelar det inte så stor roll.

Hur funkar den mot djurhår? (om du har djur) och vilken modell har du?
Har inte djur så vet inte hur den funkar på djurhår. S5 är modellnumret!
 
Skakar liv i denna tråden lite.
jag är ute efter en robotdammsugare, finns det någon som är bättre/sämre för katt och hundhår och finns det någon som klarar trasmattor?
Hade vart kul om trasmattorna fått vara kvar, men gissar att jag kommer få plocka bort dom.Men hoppas :)

Neato D6 ska vara bra om man har djur. Där kan man rita zoner i appen också. Stör mig på att man inte kan det i vår som heter Neato Botvac Connnected 😝
Annars mycket nöjd med den. Men hade velat ha 6an😊
 
Nu har jag inte läst vartenda inlägg i tråden så vet inte om någon har ställt frågan. Robotdammsugare är det risk för att de ger några märken på trägolv/ parkett? Flyttar snart till en lägenhet med nästan bara parkettgolv men tack och lov laminat i köket. Funderar starkt på robotdammsugare när vi flyttat.
 
Nu har jag inte läst vartenda inlägg i tråden så vet inte om någon har ställt frågan. Robotdammsugare är det risk för att de ger några märken på trägolv/ parkett? Flyttar snart till en lägenhet med nästan bara parkettgolv men tack och lov laminat i köket. Funderar starkt på robotdammsugare när vi flyttat.
Nej inte större risk än med en vanlig dammsugare skulle jag säga. Visst om du har grejer på golvet som roboten kan flytta på som kan skrapa golvet men inte annars.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 145
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 697
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp