Robotdammsugare, hos småbarnsfamilj?

Sofie.S

Trådstartare
Vår dammsugare gick idag sönder och då föddes idén om robotdammsugare!
För/nackdelar?

Är robotdammsugare ens ett alternativ för en småbarnsfamilj? Tänker främst på leksaker som står/ligger framme, ser maskinen dem som hinder eller käkar den upp dem? :p

Någon särskild modell man ska passa sig för? Eller något annat man ska tänka på?
 
Vi har en neato robotdammsugare. Dammsugningen är ju inget som går helt automatiskt bara för det är en robot inblandad hemma hos oss. Först röjer jag som vanligt innan dammsugningen dvs plockar upp det som ligger på golvet, sen ställer jag upp köksstolarna på köksbordet om jag vill ha rent där och sen får roboten starta. Så vinsten för mig är att när roboten jobbar, kan jag göra annat. Efteråt kollar jag behållaren så inget smålego har blivit uppsuget. Större leksaker blir inte uppsugna, men vår robot är lite ilsken av sig och puttar på allt för att kolla om det ger med sig och då puttar den runt på grejen ett tag eller så är det en vägg och då ger sig roboten ganska snabbt.

Jag gillar roboten. Det är enklare att dammsuga med roboten och det blir av oftare.
 
Det beror ju på hur mycket småsaker ni normalt har på golven. Vår robot är inställd på att dammsuga en gång om dagen varje vardag på nedervåningen. Större saker kan den gå runt, men saker som är så små att den kan suga in dem får vi helt enkelt se till att hålla från golven. Laddsladdar till telefoner kan t ex inte sitta kvar i ett vägguttag nära golvet och kattens leksaksmus som har svans har den försökt svälja några gånger. Headset till telefonen har åkt med någon gång och en gång hade någon ställt ner en hushållsrulle i hållare på golvet. Dammsugaren hade fått tag i änden och snurrat upp hela rullen! Men detta är ju INGENTING jämfört med att behöva dammsuga manuellt! Övervåningen får sig en dust någon gång i veckan, det tycker jag räcker där.
 
Både ja och nej.
Nej, så som jag använde den tidigare att jag ställde i ordning huset för dammsugning, dvs lägga långa gardiner på fönsterbräda, plocka bort eventuellt löst på golvet, ställa upp stolarna på bordet (för att minimera behov av omladdning, roboten navigerar bra mellan stolarna, men det går ström när den ska navigera i sådana trixa områden) och sedan lämna hemmet för dagen och komma hem till städat hem.
Med två barn som hela tiden drar fram nya grejer hinner jag aldrig förbereda hemmet så mycket att det går att lämna roboten och den går igenom hela huset, ty det råkar alltid finnas en kvarglömd strumpa någonstans...

Ja, den funkar så tillvida att jag plockar upp i ett rum, startar roboten, stänger dörren och går ut. Känns väldigt effektivt, roboten städar ett rum medan jag plockar ihop leksaks- eller klädlavinen i nästa rum.

Skulle inte ha haft roboten som enda alternativ, om jag inte hade haft hund, roboten är kanon på damm och små smuts, på matrester kan den gå bet.

Roboten är underbar på korthårig heltäckningsmatta, i källaren har vi ett 30 kvm stort lekrum, underbart att bara starta roboten där och gå.
 
Kan tillägga att det också är rätt svårt att låta roboten gå samtidigt som en 1,5 åring vill spela fotboll med den... 1,5 åringen kastar bollen mot roboten som puffar till den, vilket ger upphov till vild förtjusning hos 1,5 åring.
 
Det beror ju som alla andra sagt på. Hur det ser ut med leksaker osv. Jag inga barn men har en neato som bara går i vardagsrummet där det bor kaniner, den går en gång om dagen under dagar då jag inte är hemma på dagen dvs då inga kaniner springer löst på golvet. I övriga rum går den inte alls då jag har för höga trösklar för att det ska gå bra plus har en tendens att lämna smutsiga strumpor på golvet i sovrummet - den äter upp strumpor med glädje tills de fastnar då är den inte lika glad längre.

Jag ser den som ett komplement till vanlig dammsugare, inte en ersättning. För mig och med den synen fungerar det jättebra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 923
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 085
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 713
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp