Robotdammsugare

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på det här med robotdammsugare. Frågan är dock om det är värt pengarna :confused:
Jag vet inte riktigt vad jag har för krav förutom att den måste klara av mycket päls (golden retriever och katt) utan att tjorva ihop och kräva handrengöring vareviga dag.
Den måste inte klara särskilt höga trösklar då jag på nedervåningen, där hunden befinner sig och således också den tappade pälsen, inte har några trösklar som är högre än några millimeter.
Att den kan undvika trappor är inte heller nödvändigt då jag på övervåningen har grind ner till trappan.
Det är för djurens skull trevligt om dammsugaren inte låter som ett jetplan.
I övrigt vet jag inte vad jag borde ha för krav och önskemål så tipsa gärna om både det och olika modeller :idea:
 
Roomba är den bästa av de vi provat, och det är en del. Så långt hår som Golden kan nog vara problem, fastnar i borstarna.
 
Roomba är den bästa av de vi provat, och det är en del. Så långt hår som Golden kan nog vara problem, fastnar i borstarna.

Det är det som gör mig lite fundersam. Det är inte direkt korta hårstrån som hunden lämnar :cautious:
Gällande märke så kikade jag bl.a. på just en Roomba 620 som finns på Netonnet. Den nämns som lämplig för husdjursägare men det kanske bara gäller korthåriga hundar ...
 
Jag är långhårig, hundarna korthåriga. Mina hår sitter vackert insnärjda i borstarna, hundarnas kryper in i sidorna och gör att borstarna snurrar sämre. En del handpåläggning krävs, men inte så mycket att jag väljer bort den i vårt hem. Men hade jag haft långhårigare kräk, hade jag nog funderat två gånger.

Just nu är favoriten en flatmopp från proffsstädbutiken, underbart redskap att ersätta både dammsugare och garnmoppen.
 
Jag är långhårig, hundarna korthåriga. Mina hår sitter vackert insnärjda i borstarna, hundarnas kryper in i sidorna och gör att borstarna snurrar sämre. En del handpåläggning krävs, men inte så mycket att jag väljer bort den i vårt hem. Men hade jag haft långhårigare kräk, hade jag nog funderat två gånger.

Just nu är favoriten en flatmopp från proffsstädbutiken, underbart redskap att ersätta både dammsugare och garnmoppen.

Typiskt! Då får jag fortsätta dammsuga för hand och hata världen :mad: Har en utmärkt dammsugare men jag avskyr helt enkelt att lägga tid på något som är så vanvettigt tråkigt. Hade någon uppfunnit en robot som städar hemmet, mockar hagar och boxar, fyller på vattenhinkar och hönät så skulle jag betala väldigt mycket.
 
Jag har långhåriga hundar och visst att du måste göra rent borstarna då och då men inte så att det stör något extremt. Om den kör varje dag hinner det inte bli så stora mängder, då räcker det oftast med att göra rent borstarna någon eller kanske två gånger i veckan. Om det däremot har hunnit bli rejäla tussar i hörnen med päls eller dammråttor så får man såklart göra rent efter en körning, men det är ju inte meningen att en robot ska gå så sällan.
 
Jag är lite nyfiken på det här med robotdammsugare. Frågan är dock om det är värt pengarna :confused:
Jag vet inte riktigt vad jag har för krav förutom att den måste klara av mycket päls (golden retriever och katt) utan att tjorva ihop och kräva handrengöring vareviga dag.
Den måste inte klara särskilt höga trösklar då jag på nedervåningen, där hunden befinner sig och således också den tappade pälsen, inte har några trösklar som är högre än några millimeter.
Att den kan undvika trappor är inte heller nödvändigt då jag på övervåningen har grind ner till trappan.
Det är för djurens skull trevligt om dammsugaren inte låter som ett jetplan.
I övrigt vet jag inte vad jag borde ha för krav och önskemål så tipsa gärna om både det och olika modeller :idea:
Ska den kunna dammsuga under soffor och annat så kolla hur hög den är.
Vore ju förargligt om du köper en som är 1 cm för hög.....
 
Jag har långhåriga hundar och visst att du måste göra rent borstarna då och då men inte så att det stör något extremt. Om den kör varje dag hinner det inte bli så stora mängder, då räcker det oftast med att göra rent borstarna någon eller kanske två gånger i veckan. Om det däremot har hunnit bli rejäla tussar i hörnen med päls eller dammråttor så får man såklart göra rent efter en körning, men det är ju inte meningen att en robot ska gå så sällan.

Här kan det i fällningstider bli tussar på en dag :cautious: I övrigt låter det lovande. Det är framförallt vardagsstädningen jag vill bli av med.
 
Vi har en miele som vi är väldigt nöjda med. Har förvisso bara en katt men jag själv fäller en del också och det är mest mina långa hårstrån som man får ta bort då och då. Vår är låg och går lätt under soffan vilket är väldigt skönt.
 
Jag har funderat på samma, jag skulle gärna vilja ha en som patrullerar kök och vardagsrum så man blir av med all hundpäls. Resten av huset klarar jag själv,men är det värt pengarna?? Känns som art 3-5000 kr för en dammsugare som inte klarar pälsen äer rätt så dyrt
 
Jag har en superenkel och billig rackare som jag tycker städar helt OK (med tanke på priset på några hundralappar!). Min hund är ju korthårig, men å andra sidan är jag långhårig plus att det hamnar trådändar och garn lite överallt. :o
Städa upp det som finns på golvet är inga problem, ibland får jag reda ut borstarna och dra loss något som fastnat i dem men det går ju snabbt när man ändå tömmer behållaren. Det den är riktigt dålig på är tre saker: för liten behållare, ingen intelligens, laddar inte sig själv. Alla de sakerna får man väl(?) med en dyrare robot, så jag tror nog du skulle kunna bli väldigt nöjd med en!
 
Jag är en av robotdammsugarens främsta förespråkare, skulle aldrig mer vilja leva utan en! :love: Märks direkt skillnad hemma om den inte kört som planerat, så jag vill inte tänka på hur mycket hår och kattsand det skulle bli överallt utan den...

När jag började jobba efter universitetet hade jag sedan länge bestämt att jag skulle köpa en robot för min första lön. ;) Köpte först en Roomba 540 våren 2011, som sedan förra året fick pensioneras till förmån för en Neato Botvac 85.

Har två korthåriga katter, men även en långhårig sambo som fäller en hel del... Roomban var väldigt duktig på att trassla in sig rejält i hår och annat, såpass att borsten inte kunde spinna. Neaton har en helt annan typ av borste, och det blir inte alls samma trassel.

Neaton är "smart" och scannar av lägenheten och kör sedan rum för rum efter en plan, sedan åker den tillbaka till sin position när den är klar. Den tar ca 40 min på sig att köra igenom vår tvåa på 66 kvm. Vår förra åkte runt slumpmässigt, och körde oftast till batteriet tog slut. Märker ingen jätteskillnad på renheten mellan de båda "städstrategierna", men det kunde vara lite frustrerande att kolla på Roomban ibland. :D

Största lyftet vid bytet var att kunna ställa in städning på schema (vi kör den mån, ons, fre kring lunchtid), men det är väl "standard" hos de flesta idag gissar jag? Den förra startade min sambo när han gick hemifrån, vilket var lätt att glömma bort. Dessutom kändes det inte jätteschysst mot grannen under att starta den tidigt på morgonen, Roomban lät en hel del mot slutet. :crazy:
 
Tack för de tips som jag fått :bow: Tror dock att inte alla förstår hur mycket en golden kan fälla. Jag har aldrig stött på en frisk människa som fäller ens i närheten av lika mycket som min hund. Ska dock kolla efter en robotdammsugare på julrean :D
 
En neato verkar vara den nya roomban, kolla på test har för mig att den ska fungera bra. Jag har tänkt köpa den äldre modellen, då den nya har wifi vilket känns helst lönlöst för mig
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Marje
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp