Röd-, polka-, vit- och gulbetsrecept

Philosophia

Trådstartare
Jag har ätit betor på längden och tvären (hyvlad råkost, frästa i olivolja och salt, ugnsbakade, rödbetsbiffar) sedan i somras och mängden som finns kvar i landet motsvarar inte min förmåga till variation. Så vilka är era bästa recept på borsjtj, betpaj, etc.?
 
Ungsrosta betorna i små bitar. Smaksätt med salt, peppar och timjan.

Gör sedan paj på de rostade betor, chevréost och äggstanning med lite honung. Ytterligare salt, peppar och timjan (gärna färsk) kan behövas tillsättas i äggstanningen.
 
Då passar jag på att fråga i den bär tråden - är det damma smak på gula, vita och polkabetor som på röda?

Jag har inte börjat skörda mina än så jag vet inte riktigt vad som döljer sig under blasten därute... Jag sådde 2 sorters rödbetor och en påse blandade betor...
 
Jag låter betorna skurna i bitar fräsa i olivolja, sedan häller man på en skvätt balsamvinäger, en klick honung, timjan och rosmarin och låter stå och puttra en bra stund. Detta används för att fylla en paj, tillsammans med äggstanning man mosat in fetaost i.

En annan rätt med liknande smaker, där det dock inte går åt fullt lika mycket rödbetor, är att göra klyftpotatis på ungefär lika delar potatis och rödbeta. Asgott till panerad fetaost (skär feta i bitar, doppa i mjöl, uppvispat ägg och pankoströbröd, stek i rikligt med olivolja tills gyllene och krispig utanpå och krämig inuti:d) med sås på crème fraîche och honung samt en sallad.

Det är också gott att göra chips på rödbetor, men det kanske inte heller är bästa sättet att förbruka stora mängder.
 
Bad gäller recept så gillade jag kokta rödbetor med vitlökssmör (med persilja i) senast jag åt det Fast det är rätt många år sen nu.
 
Jag har ätit betor på längden och tvären (hyvlad råkost, frästa i olivolja och salt, ugnsbakade, rödbetsbiffar) sedan i somras och mängden som finns kvar i landet motsvarar inte min förmåga till variation. Så vilka är era bästa recept på borsjtj, betpaj, etc.?
Jag utgår från det här receptet när jag gör borstj, men freestylar lite och har gärna i en palsternacka eller lite selleri. Är också betydligt generösare med vinägern än i receptet, men föredrar att hälla i en skvätt på tallriken.
https://www.coop.se/recept/borsjtj-rysk-rodbetssoppa/

Rödbetspaj är nästan bara att ta första bästa. Har provat med och utan ägg, med chèvre, fetaost, hårdost... Det blir gott hur man än gör. Men kanske hellre timjan och rosmarin än basilika och persilja.
 
Sallad med rödbetor och fetaost eller salladsost var omåttligt populärt på restaurangen där jag tidigare jobbade. Blanda typ baby spenat, ruccola och röd mangold, skär ned förkokta och skalade rödbetor, krydda med lite flingsalt och tex fänkålsfrön och strö sedan feta- eller salladsost på toppen.

En annan variant är sallad på matvete, fint skurna rödbetsbitar, några gröna blad och feta- eller salladsost. En oljedressing är att rekommendera, kryddad efter behag.
 
Jag har ätit betor på längden och tvären (hyvlad råkost, frästa i olivolja och salt, ugnsbakade, rödbetsbiffar) sedan i somras och mängden som finns kvar i landet motsvarar inte min förmåga till variation. Så vilka är era bästa recept på borsjtj, betpaj, etc.?

Jag tycker det är supergott att göra en vegetarisk pyttipanna med hackad lök, tärnad potatis, morötter, kålrot, sötpotatis, gulbetor, polkabetor, rödbetor eller vilka rotfrukter man nu råkar ha. Bara att steka i en stekpanna eller gryta under omrörning tills det är mjukt och har fått lite färg. Chevreröra (smulad chèvre, creme fraiche, salt, peppar) och stekta ägg är gott till. :d
 
Jag tycker tyvärr betor ofta blir för sött:(
Och picklat är jag lite less på. Sååååå, recept på betor som inte smakar sött skulle jag gilla!
 
Jag tycker tyvärr betor ofta blir för sött:(
Och picklat är jag lite less på. Sååååå, recept på betor som inte smakar sött skulle jag gilla!
Balansera med syra och sälta :). Det är därför man ska ha vinäger i borstj, och därför chèvre passar så bra till. Jag gillar inte heller när det blir för sött så jag tar typ en msk vinäger per tallrik istället för per gryta ;). Så man kan ju smaka sig fram med de olika recepten.
 
Jag låter betorna skurna i bitar fräsa i olivolja, sedan häller man på en skvätt balsamvinäger, en klick honung, timjan och rosmarin och låter stå och puttra en bra stund. Detta används för att fylla en paj, tillsammans med äggstanning man mosat in fetaost i.

En annan rätt med liknande smaker, där det dock inte går åt fullt lika mycket rödbetor, är att göra klyftpotatis på ungefär lika delar potatis och rödbeta. Asgott till panerad fetaost (skär feta i bitar, doppa i mjöl, uppvispat ägg och pankoströbröd, stek i rikligt med olivolja tills gyllene och krispig utanpå och krämig inuti:d) med sås på crème fraîche och honung samt en sallad.

Det är också gott att göra chips på rödbetor, men det kanske inte heller är bästa sättet att förbruka stora mängder.
Åh panerad fetaost (och med rödbetor) skrivs upp på testalistan!
 
Jag tycker tyvärr betor ofta blir för sött:(
Och picklat är jag lite less på. Sååååå, recept på betor som inte smakar sött skulle jag gilla!

Jag gillar normalt sötman, men nu har jag också tröttnat och känner precis som du. Jag har ätit picklade betor på längden imorgon tvären och det som är så ljuvligt gott i juni är ”åh nej, inte igen!” i september.
 
Då passar jag på att fråga i den bär tråden - är det damma smak på gula, vita och polkabetor som på röda?

Jag har inte börjat skörda mina än så jag vet inte riktigt vad som döljer sig under blasten därute... Jag sådde 2 sorters rödbetor och en påse blandade betor...

I stort sett. Rödbetorna är kanske lite mustigare i smaken - eller så inbillar jag mig det pga den djuparöda färgen.
 
I stort sett. Rödbetorna är kanske lite mustigare i smaken - eller så inbillar jag mig det pga den djuparöda färgen.
Vi la in alla tre färgerna ett år och serverade förrätt med kalvsylta på fullkornsbit. Ovanpå la vi de tre färgerna rödbetor. Bad gästerna blunda när de tuggade och säga vad det smakade. De sa ganska samfällt att alltihop smakade rödbetor.

Jag tycker att rödbetan är tråkigast och sötare än de andra. I soppa är vitbetan mest praktisk och faktiskt godast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp