Rö-stånga röss-tånga röst-ånga??

Läste du ens vad jag skrev?

Jag skrev att jag vet att det uttalas Rammlösa, och att det inte gör det pga stavningsregler. Jag skrev att jag skulle anstränga mig för att säga rätt om jag åkte dit, och att jag INTE säger raaamlösa på pin kiv utan för att det kommer automatiskt.

Där jag är upp uppvuxen säger alla Raaamlösa (om drycken). Att jag säger så beror enbart på att det går av bara farten och det är vad jag hör hela tiden. Jag var en bit över 20 när jag träffade min svåger från Malmö och lärde mig att 1) Det finns en ort (och inte bara en källa) som heter Ramlösa. 2) det uttalas Rammlösa. Och nej jag anser inte att det är ”ignorant och okunnigt” att inte känna till varenda svensk småort och dess uttal.

På tal om Malmö så är tidigare nämnda svåger är född i och har bott i Malmö hela sitt liv. Han uttalar definitivt Malmö med lång första vokal, även om det låter mer ä (Maäälmö typ) än vad som hade varit naturligt för mig. (Jag säger Mallmö)
Ja jag har läst (varför tror så många att man inte läst för att man inte håller med :banghead: :confused: )och ja jag tycker det är ignorant att medvetet säga fel och det ger för mig ett negativt intryck av personen. Jag är född i Malmö och vet mycket väl att Malmöbor generellt inte uttalar a:et i Malmö som i insekten mal, har aldrig hört det, att använda diftonger är inte samma sak.
 
Andra ortsnamn som förvirrar

Jämtländska Gåxsjö - jag tror jag vet hur man säger, men vågar knappt uttala det högt om utifall det skulle finns en jämte i närheten. Buke kanske kan klara ut det hela?

I Västergötland: a) Lyrestad - som på lokal dialekt uttalas Lyrsta.
b) Borgunda - som på lokal dialekt utalas Börna
 
Har släktingar i Småland och insåg att en hel del av bekanta nere i Skåne inte visste hur man skulle uttala "Nöttja", "Hamneda" eller "Pjätteryd".
 
Ja jag har läst (varför tror så många att man inte läst för att man inte håller med :banghead: :confused: )och ja jag tycker det är ignorant att medvetet säga fel och det ger för mig ett negativt intryck av personen. Jag är född i Malmö och vet mycket väl att Malmöbor generellt inte uttalar a:et i Malmö som i insekten mal, har aldrig hört det, att använda diftonger är inte samma sak.

Eftersom du försökte upplysa mig om saker som redan stod i mitt tidigare inlägg så var det ju rimligt att tro att du inte läst ordentligt, alternativt missförstått.

Huruvida jag är ignorant och okunnig eller inte är ju däremot en bedömningsfråga så det får ju stå för dig. Det är ganska många människor du isf tycker är "ignoranta och okunniga" eftersom de uttalar ett mineralvatten fel.

Diftonger eller ej, det är definitivt en lång första vokal. Ska meddela min svåger och hans släkt att de inte kan uttala deras hemkommun korrekt ;)
 
Det är för att det finns egna ord i de orden. Dvs raps, olja, lök ... Ramlösa består inte av egna ord i betydelsen bakom namnet, vad jag vet iallafall, därav ram-lösa för man känner igen de orden (ram som i tavelram etc.).
Tänker jag iallafall :D

Men det gäller drycken alltså. Ortsnamnet skulle jag kunna uttala ramm-lösa om jag tänker på det, lite skillnad på ort och dryck alltså 😅

Samma här, jag vet att orten "heter" Ram(m)lösa. Men för mig som närking, kommer drycken alltid heta ramlösa, då min morfar alltid sa, jag tar sån där damcykeldricka... :D
 
Har släktingar i Småland och insåg att en hel del av bekanta nere i Skåne inte visste hur man skulle uttala "Nöttja", "Hamneda" eller "Pjätteryd".
Hur uttalas de då :confused:? Jag bor i hyfsad närhet, och har aldrig tyckt att det är något speciellt udda uttal på dessa orter? Jag arbetade t.o.m på en av orterna i flera år, och hörde aldrig något annat uttal än så som det stavas.......
 
Andra ortsnamn som förvirrar

Jämtländska Gåxsjö - jag tror jag vet hur man säger, men vågar knappt uttala det högt om utifall det skulle finns en jämte i närheten. Buke kanske kan klara ut det hela?

I Västergötland: a) Lyrestad - som på lokal dialekt uttalas Lyrsta.
b) Borgunda - som på lokal dialekt utalas Börna

Jag säger Gåcksjö... men jag vet att det ska uttalas så efter som en av licenserna vi har täcker in byn Gåxåsen som uttalas liknande.

Annars är många namn där ett elände... jag har pratat med markägare och för mitt liv inte förstått vilken by de pratar om... :cautious:
 
Hur uttalas de då :confused:? Jag bor i hyfsad närhet, och har aldrig tyckt att det är något speciellt udda uttal på dessa orter? Jag arbetade t.o.m på en av orterna i flera år, och hörde aldrig något annat uttal än så som det stavas.......
Här nere i Skåne har jag hört uttalen nööt-tja, ham-neda och pjättEryd, medans jag fick lära mig av släkten där att det är Nöttja med kort ö, Hamne-da, och pjättryd med tyst e.
 
Här nere i Skåne har jag hört uttalen nööt-tja, ham-neda och pjättEryd, medans jag fick lära mig av släkten där att det är Nöttja med kort ö, Hamne-da, och pjättryd med tyst e.
När jag jobbade i Pjätteryd uttalade alla där orten med tydligt E..... Har aldrig hört någon som utelämnade det.

Nöttja med kort Ö - absolut. Det är ju två T:n....

Hamneda har jag hört på båda sätten. Vilket som är "rätt" vet jag faktiskt inte..... ;)
 
När jag jobbade i Pjätteryd uttalade alla där orten med tydligt E..... Har aldrig hört någon som utelämnade det.

Nöttja med kort Ö - absolut. Det är ju två T:n....

Hamneda har jag hört på båda sätten. Vilket som är "rätt" vet jag faktiskt inte..... ;)
Pjätteryd har jag bara hört uttalas utan e av folk i trakten, men det kan ju vara två versioner som är lika rätt. Däremot har jag strängt fått berättat för mig att det absolut inte heter ham-neda :rofl:
 
Ibland uppstår man frågor man inte tänkt på.

På radion hörde jag nyss att de sa Rö-stånga. Inser att jag sagt röss-tånga i alla år.
Vad heter det egentligen? :confused:

Som lokalboende hör man ibland uttal låter helt galna. Jag bor själv i en socken som den absoluta majoriteten uttalar fel.

Men hur trög är jag, funderade lääänge på vad en Röstånga kan tänkas vara för något..... :idea::D
 
Jag tänkte på den här tråden när jag var i Jämtland på jobb... :cool:

106815207_980706859008907_3657270798894251932_n.jpg
Jämtarna har varit snälla och gjort en extraskylt för utsocknes! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 091
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp