Rö-stånga röss-tånga röst-ånga??

tanten

Trådstartare
Ibland uppstår man frågor man inte tänkt på.

På radion hörde jag nyss att de sa Rö-stånga. Inser att jag sagt röss-tånga i alla år.
Vad heter det egentligen? :confused:

Som lokalboende hör man ibland uttal låter helt galna. Jag bor själv i en socken som den absoluta majoriteten uttalar fel.
 
Vintrosa:

Vin-trosa eller vint-rosa

Ramshyttan

Ram-shyttan eller ram(m)s-hyttan

Ramsjön

Ram-sjön eller ram(m)sjön

Det finns många gammeldags ort och sjönamn, där man kan fundera...
 
Ibland uppstår man frågor man inte tänkt på.

På radion hörde jag nyss att de sa Rö-stånga. Inser att jag sagt röss-tånga i alla år.
Vad heter det egentligen? :confused:

Som lokalboende hör man ibland uttal låter helt galna. Jag bor själv i en socken som den absoluta majoriteten uttalar fel.

Det uttalas Rösstånga!

Jag kommer från stan med hockeylaget Rögle och förbluffande många radio- och tv-journalister uttalar det fel - "Röggle".
 
Hoors-by är det många utbölingar som säger. Vi som bor här brukar skratta rätt gött. Första gången jag hörde det uttalet va på en skolavslutning i mellanstadiet, rektorn höll tal. Lär man sig inte vad orten man jobbar på heter eller? Det uttalas för övrigt håshby
 
Ibland uppstår man frågor man inte tänkt på.

På radion hörde jag nyss att de sa Rö-stånga. Inser att jag sagt röss-tånga i alla år.
Vad heter det egentligen? :confused:

Rö-stånga. Som både kustbo och västgöte hade jag annars också gissat Röss-tånga.

Karlsborg (vid Vättern) uttalas med långt a, inte som det stockholmska Karlberg vilket den absoluta majoriteten av alla ljudboksuppläsare säger. (Och därmed har jag avslöjat en hel del om vilken typ av böcker jag lyssnar på :angel:)
 
Ibland uppstår man frågor man inte tänkt på.

På radion hörde jag nyss att de sa Rö-stånga. Inser att jag sagt röss-tånga i alla år.
Vad heter det egentligen? :confused:

Som lokalboende hör man ibland uttal låter helt galna. Jag bor själv i en socken som den absoluta majoriteten uttalar fel.
Jag säger Rö-stånga, men det är mycket möjligt att det är "fel". Bor på gränsen norra Skåne/södra Småland.
 
Som norrlänning är ju inte skånska en specialitet men Håfftorp (med ett grötigt skånskt r) var väl det jag hörde.
Men nä! :D
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock. :D

Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.:D
 
Men nä! :D
Jag har hört Hofterup ganska mycket de senaste månaderna, visserligen oftast av en norrman, men när vi andra har sagt det har vi sagt Håffterop/Håffterup. Jag kan inte erinra mig om att ha hört något annat än det liksom. Men visst, jag har i och för sig inte träffat någon riktigt urgammal skåning som sagt det inför mig ännu dock. :D

Röstånga uttalas för övrigt Röss-tånga. Stehag uttalas som Stehag och inte som Steeehag som några envisas med. Hörby är Hörrby och inte Höööörby.:D
Höör är ju däremot det sämsta skånska ortsnamnet ever! Det går ju inte att säga på skånska 😂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 097
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp