"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Jag undrar om det finns någon slags inre rädsla hos pro-life personerna att de hade valts bort om abort varit tillåtet/okej (behöver ju inte ha varit ok i deras familjer även om lagligt förut), eller en slags rädsla för döden.
Som i att döden är livets fiende nr 1 och alla liv ska räddas till varje pris, istället för att döden är något som behövs etc. Tänker lite på att man vill överdrivet beskydda sina barn mot allt "ont" också.
Livet är inte smärtfritt liksom.
Jag tror att det kan finnas ett kulturellt samband, åtminstone i USA. Men det är långt ifrån hela historien.
 
Jag tror att det kan finnas ett kulturellt samband, åtminstone i USA. Men det är långt ifrån hela historien.
Tänker du relaterat till att man verkar ha mer av kategorisering typ ont-gott i mentaliteten, jämfört med att fundera mer i termer av t.ex. orsaksförklaringar- funktionella åtgärder?
 
Kom på en annan teori - kvinnorättsrörelsen var under 60-talet ungefär?
Jag tänker att de kvinnor som var aktiva i det kanske inte skaffade sig barn eller få barn.
Medan de som inte var aktiva i rörelsen, väldigt kristna etc, de fortsatte ju med sitt barnalstrande och kanske (troligen?) fick flera barn än kvinnorna ovan.

Detta innebär ju att det är flera vuxna idag som levt/växt upp med de väldigt kristna (etc) föräldrarna än de som var aktiva inom kvinnorättsrörelsen.
Det finns/fanns såklart folk från hela skalan där emellan, men jag tänker att det låter inte helt otroligt då den ena gruppen bör vara större än den andra. Och då har dessa barn fått sina barn också.

Säg att man jämför en kvinna från varje sida av skalan - en "hippie" kvinna kanske skaffade sig 1-2 barn, i sin tur har de kanske 2-5 barn. Medan den religiösa kvinnan kanske fick 5-7 barn, vilket innebär kanske minst 20 barnbarn (om barnen fick samma uppfattning som sina föräldrar, vilket man brukar ofta få).
Dessa barn finns bland de som röstar idag.

Det är ju samma sak inom skolväsendet och i-/u-länderna, de fattigare länderna med sämre utbildade kvinnor får mera barn än deras motsvarande i de rika länderna.

Tillägg: Och just i USA är skolan en fråga där religionen är väldigt känslig, det märks ju inte minst idag.
Problemet i de fattigare länderna är bättre utbildning.
Innebär det kanske att det som krävs är bättre utbildning i USA också?

Obs! Bara för att tydliggöra; menar inte att felet ligger hos de kvinnor som inte skaffade sig flera barn, självklart inte.
 
Senast ändrad:
Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Intressant. Jag har inte tänkt på den aspekten som något i min lista av amerikanska "annorlundaheter".
Tycker de är så på om hur bra alla döda får det när de blir omhändertagna av gud, typ. Men det bör väl då förstås som en reaktion i relation till den rädslan.

Har du någon teori om bakgrunden till det?

En sak som jag funderat ibland hur det påverkat kultur och mentalitet är urvalet av vilka som flyttade från Europa. Bl.a. att det i relativt skede (dvs. fortfarande samhällsbyggande) var en hel del som hamnat i konflikt med staten eller majoritetssamhället pga. olika religiösa synsätt.
 
Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Jag tänker också på att man vill liksom skydda sina barn mot allt. När jag jämför min barndoms Disney filmer och dagens så ser jag en stor skillnad, det är inte lika tunga ämnen som tas upp och itu med.
Häromdagen så såg jag en amerikansk doktor (på youtube dock) som sa att flera amerikanska barn var jordnötsallergiska pga man var så noga med att de inte skulle utsättas för det som små att det ledde istället till att de blev känsliga för det. Tyckte att det var en intressant tanke.

Så typ skydda barnen mot allt möjligt "ont", vilket leder till även fostern i magen på kvinnor.
 
Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Ofta när man ser någon video där de "räddat" något djur in absurdum, eller vad man ska kalla det, så är det ju från amerika. Det är liksom sak samma att hunden saknar alla ben och måste köras fram på en radiostyrd vagn, ha kateter och sondmatas, det är "fint" att rädda allt liv.

Här ser vi ju det nödvändigtvis inte som att liv till vilket pris som helst är den bästa lösningen.
 
Intressant. Jag har inte tänkt på den aspekten som något i min lista av amerikanska "annorlundaheter".
Tycker de är så på om hur bra alla döda får det när de blir omhändertagna av gud, typ. Men det bör väl då förstås som en reaktion i relation till den rädslan.

Har du någon teori om bakgrunden till det?

En sak som jag funderat ibland hur det påverkat kultur och mentalitet är urvalet av vilka som flyttade från Europa. Bl.a. att det i relativt skede (dvs. fortfarande samhällsbyggande) var en hel del som hamnat i konflikt med staten eller majoritetssamhället pga. olika religiösa synsätt.
Mina tankar:
1. Man vill lyckas i livet, att dö tidigt är liksom att förlora och man har ingen möjlighet till att lyckas längre. Vilket har ju roten i den där flytta till väst för att lyckas som du nämner.
2. Sämre utbildning. De religiösa har fått ha en starkare påverkan i skolan, för att skydda barnen. Vilket gör dem sämre utrustade för livets utmaningar.

Detta är förstås grovt förenklat och det finns säkert saker som jag missat. Men det är vad jag kommer på just nu.
 
Jag tänker också på att man vill liksom skydda sina barn mot allt. När jag jämför min barndoms Disney filmer och dagens så ser jag en stor skillnad, det är inte lika tunga ämnen som tas upp och itu med.
Häromdagen så såg jag en amerikansk doktor (på youtube dock) som sa att flera amerikanska barn var jordnötsallergiska pga man var så noga med att de inte skulle utsättas för det som små att det ledde istället till att de blev känsliga för det. Tyckte att det var en intressant tanke.

Så typ skydda barnen mot allt möjligt "ont", vilket leder till även fostern i magen på kvinnor.
Skärma sig. Som att det otrevliga inte ska finnas.
Och gör det ändå det ska de isoleras, ignoreras eller trollas bort.
Det håller jag med om.
 
Skärma sig. Som att det otrevliga inte ska finnas.
Och gör det ändå det ska de isoleras, ignoreras eller trollas bort.
Det håller jag med om.
Vilket i sin tur gör barnen känsligare mot när de råkar på det obehagliga, jordnötter eller döden, då de inte är beredda.
Och de vill ju då förstås skydda sina egna barn mot det otrevliga också. Som en ond cirkel som upprepar sig.
 
Ofta när man ser någon video där de "räddat" något djur in absurdum, eller vad man ska kalla det, så är det ju från amerika. Det är liksom sak samma att hunden saknar alla ben och måste köras fram på en radiostyrd vagn, ha kateter och sondmatas, det är "fint" att rädda allt liv.

Här ser vi ju det nödvändigtvis inte som att liv till vilket pris som helst är den bästa lösningen.
Det där kopplar jag även till någon överdriven fixering vid att göra "goda gärningar".
Som är viktigare för den som gör dem än för den som tar emot dem.

Som den filantropiska sociala verksamheten de har istället för riktig socialpolitik. Känns som det handlar mer om givarnas agerande och synsätt, än vad de utsatta och svaga verkligen har för behov och upplevelser, eller vad som gör verklig och långsiktig nytta.
 
Det där kopplar jag även till någon överdriven fixering vid att göra "goda gärningar".
Som är viktigare för den som gör dem än för den som tar emot dem.

Som den filantropiska sociala verksamheten de har istället för riktig socialpolitik. Känns som det handlar mer om givarnas agerande och synsätt, än vad de utsatta och svaga verkligen har för behov och upplevelser, eller vad som gör verklig och långsiktig nytta.
Inte undra på att gofundme är en slags succé.
Tilltalar både USAs ekonomi och den sociala verksamheten du nämner.

Jag förstår de som talar sig gott om den starka viljan att hjälpas åt i USA, men problemet är att systemet vilar på den frivilligheten - utan det så skulle det kollapsa. Vilket är otryggt.
Jag vill veta att jag kan få hjälp om jag behöver det.
 
Inte undra på att gofundme är en slags succé.
Tilltalar både USAs ekonomi och den sociala verksamheten du nämner.

Jag förstår de som talar sig gott om den starka viljan att hjälpas åt i USA, men problemet är att systemet vilar på den frivilligheten - utan det så skulle det kollapsa. Vilket är otryggt.
Jag vill veta att jag kan få hjälp om jag behöver det.
Jag tycker det är mer problematiskt hur det styrs vad det blir för hjälp som finns, och till vilka den ges, på vilka villkor.

Men det är klart att båda perspektiven på ett sätt handlar om vad det finns eller inte finns för trygghet i botten.
 
Jag tycker det är mer problematiskt hur det styrs vad det blir för hjälp som finns, och till vilka den ges, på vilka villkor.

Men det är klart att båda perspektiven på ett sätt handlar om vad det finns eller inte finns för trygghet i botten.
Styrs av vilka och vilken hjälp menar du?
 
Tänker du relaterat till att man verkar ha mer av kategorisering typ ont-gott i mentaliteten, jämfört med att fundera mer i termer av t.ex. orsaksförklaringar- funktionella åtgärder?
Ja, Sverige är bra på pragmatisk politik.

USAs politik är mer känslomässig och religiös-moralisk.
 
Jag undrar om det finns någon slags inre rädsla hos pro-life personerna att de hade valts bort om abort varit tillåtet/okej (behöver ju inte ha varit ok i deras familjer även om lagligt förut), eller en slags rädsla för döden.
Som i att döden är livets fiende nr 1 och alla liv ska räddas till varje pris, istället för att döden är något som behövs etc. Tänker lite på att man vill överdrivet beskydda sina barn mot allt "ont" också.
Livet är inte smärtfritt liksom.

Ja, det finns en kulturell rädsla för döden i USA, en förnekelse av att död och liv är två sidor av samma mynt.

Det är stor skillnad kulturellt mellan Sverige och USA. Kristna fundamentalister var med och grundade USA och har fortfarande starkt inflytande på politiken. Sekter som utövar barnäktenskap tillåts fortsätta finnas (finns en dokumentärfilm på Netflix just nu, se den).

I Sverige har vi på riktigt skiljt på kyrka och stat och återgått till ett mer pragmatiskt, animistiskt, och tolerant synsätt. Vi har heller aldrig varit så extremt kristna. Fundamentalisterna emigrerade.

I USA så finns det nu risk att deras HD river upp domar om både HBTQ-rättigheter och pressfrihet. För deras HD har nu en majoritet som faktiskt inte stöttar demokrati-konceptet alls. Dom vill ha en kristen hierarki. Och kvinnor är andra klassens medborgare i den hierarkin.
 
Det 'lustiga' i kråksången är att GOP/kristna högern skjuter sig själva i foten. Vita kvinnor som i allmänhet har större ekonomiska resurser kommer att kunna åka till en annan delstat som fortfarande utför aborter. Kvinnor från minoritetsgrupper som allmänt tillhör en mer socioekonomiskt utsatt strata kommer inte ha råd eller möjlighet. Vilket kommer leda till att demografin förändras och inte till GOP och fundie kristnas fördel.
 
Det 'lustiga' i kråksången är att GOP/kristna högern skjuter sig själva i foten. Vita kvinnor som i allmänhet har större ekonomiska resurser kommer att kunna åka till en annan delstat som fortfarande utför aborter. Kvinnor från minoritetsgrupper som allmänt tillhör en mer socioekonomiskt utsatt strata kommer inte ha råd eller möjlighet. Vilket kommer leda till att demografin förändras och inte till GOP och fundie kristnas fördel.
Jodå, det är till deras fördel att ha en stor svart underklass. Söderns slaveri försvann aldrig, det bytte bara namn. Kom ihåg att man inte får rösta efter att man blivit dömd för ett brott, och att fängelsena är vinstdrivande arbetskraftsuthyrare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 348
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp