"Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Jag vet inte om det skrivit så mycket om det här (eller i Sverige), men det tillkommer så otroligt mycket negativa aspekter. Det finns en oro för vad som kommer hända med kvinnor som står på behandling som kan ge fosterskador och deras fortsatta medicinering. Inte bara gällande det svåra med att de kanske inte får lov att göra en abort om de blir oavsiktligt gravida samtidigt som de medicinerar (diverse autoimmuna sjukdomar, cancer etc.), utan kommer de ens ha rätt till samma vård som de haft innan? Beroende på delstat kan det bli problem att hitta någon som vill skriva ut sin vanliga behandling för sin kroniska sjukdom, eller apotek som vill tillhandahålla den. Metotrexat verkar det ha pratats en del om, eftersom att den uppenbarligen kan orsaka fosterskador men också används som behandling av utomkvedshavandeskap (som jag tror den kan leda till också?).

Och jag vetefan vad jag hänvisar till för märklig sida, men den tar upp vad jag sett folk tala om i sociala medier etc. och var inte låst. https://www.prevention.com/health/a40459154/what-is-methotrexate-uses-side-effects/
 
Även barnen skadas och dör av att vården inte vill göra något om det uppstår problem med graviditeten. https://www.nrk.no/urix/de-som-blir-rammet-av-abortforbud-i-usa-1.16013541 (för att man inte undersökte vad som var fel så dog ett foster som kunde tagits ut med kejsarsnitt; du ska bara vänta hemma och inte klaga om graviditeten känns fel)

Jag tror de där tankarna om att graviditeten är något "heligt och naturligt" gör att det verkar ses som att det är något som vården inte ska vara in och peta i, typ.
Och de hårt utformade abortförbuden skapar någon sorts beröringsskräck för all form av diskussion om frågeställningar kring graviditeter som går fel. Det blir som att man inte kan ta medicinskt och sakligt i de komplicerade avvägningarna som oundvikligen uppstår (mamman eller barnet; göra eller inte göra något; vilka olika risker ger olika alternativ) så att göra ingenting blir liksom alltid det säkra och bra agerandet.

Och så vill man inte fläcka den fina graviditetens gloria genom att identifiera problem och tala om dem. De som dör blir nästan som någon sorts martyroffer. Det var inte av undermålig sjukvård, utan för att de gjorde sin del i det heliga moderskapandet. Synd, men fint, och gud kommer ta så väl hand om dem nu att det inte är problematiskt. Det är bara det som hör till att vara gravid att ta de riskerna...
Ja, det handlar ju mycket om att man argumenterar för att man ser allt liv som heligt (utifrån nåt slags heteronormativ kärnfamilj). Sedan är det kanske lite intressant i sammanhanget att i vårt sekulariserade samhälle så tycker jag mig ändå se ganska många kvinnor höja rösten om att de inte bara vill att man ska se graviditeten som något medicinskt tillstånd enbart (alltså inte gällande aborter etc. utan under graviditeten, förlossningen och slutligen "moderskapet").
 
Jag vet inte om det skrivit så mycket om det här (eller i Sverige), men det tillkommer så otroligt mycket negativa aspekter. Det finns en oro för vad som kommer hända med kvinnor som står på behandling som kan ge fosterskador och deras fortsatta medicinering. Inte bara gällande det svåra med att de kanske inte får lov att göra en abort om de blir oavsiktligt gravida samtidigt som de medicinerar (diverse autoimmuna sjukdomar, cancer etc.), utan kommer de ens ha rätt till samma vård som de haft innan? Beroende på delstat kan det bli problem att hitta någon som vill skriva ut sin vanliga behandling för sin kroniska sjukdom, eller apotek som vill tillhandahålla den. Metotrexat verkar det ha pratats en del om, eftersom att den uppenbarligen kan orsaka fosterskador men också används som behandling av utomkvedshavandeskap (som jag tror den kan leda till också?).

Och jag vetefan vad jag hänvisar till för märklig sida, men den tar upp vad jag sett folk tala om i sociala medier etc. och var inte låst. https://www.prevention.com/health/a40459154/what-is-methotrexate-uses-side-effects/
Kombinationen av hårda straff, vid straffbarhet för medhjälpande och oklarheter om vilka handlingar som faller inom det straffbara området är fruktansvärt olämplig i en rättsstat.
Det gör att folk skräms till att låta bli att göra saker enbart av rädslan för att inte veta om det är olagligt eller inte.
 
Lyssnade just på ett intressant samtal mellan Jon Stewart och tre juridikprofessorer om Roe:
Mycket kunniga kvinnor som var intressanta att lyssna på!
Det jag tyckte var särskilt intressant att höra var vad för tidigare beslut den högsta domstolen hade tagit nyligen, och var de hade hittat sitt stöd i sina beslut. Man hör inte lika mycket om dem här borta.
För oh boy, 1800 talet är inte långt borta..!
 
Jag vet inte om det skrivit så mycket om det här (eller i Sverige), men det tillkommer så otroligt mycket negativa aspekter. Det finns en oro för vad som kommer hända med kvinnor som står på behandling som kan ge fosterskador och deras fortsatta medicinering. Inte bara gällande det svåra med att de kanske inte får lov att göra en abort om de blir oavsiktligt gravida samtidigt som de medicinerar (diverse autoimmuna sjukdomar, cancer etc.), utan kommer de ens ha rätt till samma vård som de haft innan? Beroende på delstat kan det bli problem att hitta någon som vill skriva ut sin vanliga behandling för sin kroniska sjukdom, eller apotek som vill tillhandahålla den. Metotrexat verkar det ha pratats en del om, eftersom att den uppenbarligen kan orsaka fosterskador men också används som behandling av utomkvedshavandeskap (som jag tror den kan leda till också?).

Och jag vetefan vad jag hänvisar till för märklig sida, men den tar upp vad jag sett folk tala om i sociala medier etc. och var inte låst. https://www.prevention.com/health/a40459154/what-is-methotrexate-uses-side-effects/
Tänkte faktiskt på detta. Det är nog fler än man tror. Viktig aspekt.
 
En annan aspekt är misstron mot läkare och teorierna om "Big pharma". Många av de kvinnor som varit positiva till detta på internet är också anti-vaxxare och så kallade "freebirthers" (ingen mödravård, inga fosterundersökningar, föder i hemmet utan någon hjälp annat än familj/vänner). Ofta väldigt religiösa, ofta hemskolar dom och en del vägrar även social security nummer för sina barn, för att de inte ska "förföljas" av staten.
Dom pratar så klart om att aborter bara görs av "hjärntvättade" kvinnor som lurats av den satanistiska liberal propagandan, och hur hemskt det är att mörda barn (sen att de vägrar höra ett ord om hur mycket högre dödlighet det är för barnet i en "freebirth" vs en vanlig är ju en annan sak så klart...) :meh:
 
Nej, jag menar just rädslan för döden som är genomgående i Amerikansk kultur, som Asko skrev.
Det här har jag stött på hos abortmotståndare i Sverige med. En enorm rädsla för att dö alltså. Jag har då ofta fått frågan/påståendet, men tänk om din mamma hade gjort abort! Sagt med en "klädsam" tår i ögat och lite sådär bruten röst. När jag då svarar att ja, det är en av orsakerna till att jag är för fri abort. Inget barn ska behöva födas oönskat och oälskat. Inget barn har förtjänat den barndom och de sår de ger och som följer en hela livet.

Sedan följer oftast en lång radda med övertalningsförsök där de har mage att försöka påstå att det nog faktiskt inte var så illa. Följt av det där äckliga falska leendet som så många av dessa skenheliga människor har och lite sådär hurtigt säger de, "men det finns många fina kristna familjer som vill ta hand om de här barnen". De ljuger sig själva så fulla att de tror på att de är goda. Inga av de här oönskade och oälskade barnen förtjänar att hamna hos de de ser som "fina kristna familjer" där de ljugs fulla med en massa elände.
 
Det här har jag stött på hos abortmotståndare i Sverige med. En enorm rädsla för att dö alltså. Jag har då ofta fått frågan/påståendet, men tänk om din mamma hade gjort abort! Sagt med en "klädsam" tår i ögat och lite sådär bruten röst. När jag då svarar att ja, det är en av orsakerna till att jag är för fri abort. Inget barn ska behöva födas oönskat och oälskat. Inget barn har förtjänat den barndom och de sår de ger och som följer en hela livet.

Sedan följer oftast en lång radda med övertalningsförsök där de har mage att försöka påstå att det nog faktiskt inte var så illa. Följt av det där äckliga falska leendet som så många av dessa skenheliga människor har och lite sådär hurtigt säger de, "men det finns många fina kristna familjer som vill ta hand om de här barnen". De ljuger sig själva så fulla att de tror på att de är goda. Inga av de här oönskade och oälskade barnen förtjänar att hamna hos de de ser som "fina kristna familjer" där de ljugs fulla med en massa elände.
Ditt andra stycke får mig att tänka på något jag läste häromdagen, en präst som sade (men med bättre ord än jag), att det är lätt att kämpa för de ofödda. Det är lätt att ha medlidande med någon som är totalt oskyldig, och svårt att ha medlidande med de skyldiga, med de främmande, med de som syndar (och alla är vi syndare). Men att det är just det, att ha medlidande med syndare, som är kristendomens egentliga essens. Att utmana sig själv att leva med kärlek till alla. Inte bara de som är lätta att älska. Och abortmotståndare gör inte det, för de mesta. De utmanar inte sig själva att älska så som Gud älskar.

Jag är inte religiös själv. Men jag tror på att kärlek och medlidande ska gå först. Jag tror på att det är en aktiv kamp vi måste föra med oss själva, att hela tiden utmana oss att leva med mer kärlek och förståelse. Där brister de allra flesta abortmotståndare; de tar den enkla vägen ut.
 
Jaha hörni nu ryker EPA (typ miljöskyddsverket) också.

Verkar som att HD tänker plocka bort så mycket statlig makt som möjligt.
What? 😱
Dags att börja lägga pengar på vilket datum USA delas itu..?

Herrejösses, om högsta domstolen fortsätter i den här rasande farten så vet inte jag vad som händer. Någonstans finns gränsen, men var är den tro? Och vad händer då? :confused:

Undra om presidenten har något slags veto i den här situationen över högsta domstolens beslut. Eller ja, jag vet inte vad som kan hända.

Jag trodde att det var svajigt under Trumps tid men nu börjar det kännas som att det är nästan ännu mera svajigt, inom inrikespolitiken i USA iallafall.
 
Det här har jag stött på hos abortmotståndare i Sverige med. En enorm rädsla för att dö alltså. Jag har då ofta fått frågan/påståendet, men tänk om din mamma hade gjort abort! Sagt med en "klädsam" tår i ögat och lite sådär bruten röst. När jag då svarar att ja, det är en av orsakerna till att jag är för fri abort. Inget barn ska behöva födas oönskat och oälskat. Inget barn har förtjänat den barndom och de sår de ger och som följer en hela livet.

Sedan följer oftast en lång radda med övertalningsförsök där de har mage att försöka påstå att det nog faktiskt inte var så illa. Följt av det där äckliga falska leendet som så många av dessa skenheliga människor har och lite sådär hurtigt säger de, "men det finns många fina kristna familjer som vill ta hand om de här barnen". De ljuger sig själva så fulla att de tror på att de är goda. Inga av de här oönskade och oälskade barnen förtjänar att hamna hos de de ser som "fina kristna familjer" där de ljugs fulla med en massa elände.
Jag tänker då lite på "ordspråket" som dyker upp här på buke ibland - en död *valfritt husdjur* lider inte.
De kan inte lida.

Jag tycker själv personligen att det är lite läskigt att tänka på det, men det är ju för att jag lever. Det är bara de som lever som kan lida. De som är döda lider inte (oavsett vad man tror på), och har man aldrig fötts så har man aldrig lidit och tagit illa av det. De har inte såna känslor som de klistrar på de döda.

Fast iofs ... De extremt religiösa kanske tänker sig att man får bebisspöken efter sig, här på jorden eller i efterlivet 😅
(Små plumpar som svävar efter en och viskar "whyyyy?"? :cautious:)

Edit: Apropå familjer... Var är alla dessa fina kristna familjer för alla fosterbarn som redan nu behöver nya hem i USA? Märkligt 🤔:grin:
 
Ditt andra stycke får mig att tänka på något jag läste häromdagen, en präst som sade (men med bättre ord än jag), att det är lätt att kämpa för de ofödda. Det är lätt att ha medlidande med någon som är totalt oskyldig, och svårt att ha medlidande med de skyldiga, med de främmande, med de som syndar (och alla är vi syndare). Men att det är just det, att ha medlidande med syndare, som är kristendomens egentliga essens. Att utmana sig själv att leva med kärlek till alla. Inte bara de som är lätta att älska. Och abortmotståndare gör inte det, för de mesta. De utmanar inte sig själva att älska så som Gud älskar.

Jag är inte religiös själv. Men jag tror på att kärlek och medlidande ska gå först. Jag tror på att det är en aktiv kamp vi måste föra med oss själva, att hela tiden utmana oss att leva med mer kärlek och förståelse. Där brister de allra flesta abortmotståndare; de tar den enkla vägen ut.
Det i sin tur får mig att tänka på ett foto som jag såg häromdagen på en amerikan som hade en t-shirt med texten Jesus Christ was the greatest american who ever lived.
vector-thinking-guy-meme-face-any-design-eps-80093538.jpg


Om Jesus hade plötsligt återuppstått (till allas överraskning, förutom vissa extrema kristna grupper) så skulle han gå in i deras kyrkor och välta deras bord.
 
Jag tänker då lite på "ordspråket" som dyker upp här på buke ibland - en död *valfritt husdjur* lider inte.
De kan inte lida.

Jag tycker själv personligen att det är lite läskigt att tänka på det, men det är ju för att jag lever. Det är bara de som lever som kan lida. De som är döda lider inte (oavsett vad man tror på), och har man aldrig fötts så har man aldrig lidit och tagit illa av det. De har inte såna känslor som de klistrar på de döda.

Fast iofs ... De extremt religiösa kanske tänker sig att man får bebisspöken efter sig, här på jorden eller i efterlivet 😅
(Små plumpar som svävar efter en och viskar "whyyyy?"? :cautious:)

Edit: Apropå familjer... Var är alla dessa fina kristna familjer för alla fosterbarn som redan nu behöver nya hem i USA? Märkligt 🤔:grin:
Jag tycker ärligt talat inte alls att det är obehagligt/otäckt/läskigt att tänka att jag inte hade funnits. För det första, tänk så mycket lidande jag hade sluppit, för det andra, jag hade inte vetat om att jag var död. (Nej jag är inte det minsta självmordsbenägen.)

Religiösa brukar inte tro på spöken, det går emot deras tro så att de skulle tro att bebisspöken skulle fara omkring tror jag inte utan det är något annat de far efter. Jag tror inte heller att dessa människor förstår hur det är att vara oönskad och oälskad och jag tror inte att de förstår att döden kan vara så mycket bättre än livet ibland. Jag tror heller inte att de förstår att den där cellklumpen de skriker om är ett liv inte är så mycket mer liv än äggen som går förlorade varje månad om ingen befruktning sker eller spermier som ju dör om ingen befruktning sker. De borde dessutom skrika högst över spermierna! Tänk så många liv som dör vid varje ejakulation. Även vid en befruktning är det ju bara en enda som överlever. Jag tycker helt enkelt att de silar mygg och sväljer kameler för att använda ett kristet uttryck.
 
Ditt andra stycke får mig att tänka på något jag läste häromdagen, en präst som sade (men med bättre ord än jag), att det är lätt att kämpa för de ofödda. Det är lätt att ha medlidande med någon som är totalt oskyldig, och svårt att ha medlidande med de skyldiga, med de främmande, med de som syndar (och alla är vi syndare). Men att det är just det, att ha medlidande med syndare, som är kristendomens egentliga essens. Att utmana sig själv att leva med kärlek till alla. Inte bara de som är lätta att älska. Och abortmotståndare gör inte det, för de mesta. De utmanar inte sig själva att älska så som Gud älskar.

Jag är inte religiös själv. Men jag tror på att kärlek och medlidande ska gå först. Jag tror på att det är en aktiv kamp vi måste föra med oss själva, att hela tiden utmana oss att leva med mer kärlek och förståelse. Där brister de allra flesta abortmotståndare; de tar den enkla vägen ut.
Kan det varit denna?

95BA2D8E-CCE7-4E33-B076-7D144B3A953A.jpeg
 
Jag tänkter på de stackars kvinnor som kommer begå självmord pga att de inte får göra en abort. Och ännu mer på de kvinnor som blir misshandlade eller ihjälslagen av män pga hon blivit gravid och inte får göra abort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på om jag kanske borde sterilisera mig medans jag fortfarande får göra det valet själv :crazy:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 342
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp