Röd alger mot hosta?

M

MariaLe

Min nordsvenska travare som är 7 år börjar hosta så fort vi stallat in efter betessäsongen. Det måste vara något i stallet han regerar på, dock kan jag inte trycka precis på vad det är han inte tål, damm amoniak?? Han reagerar inte om man rider på en ridbana som dammar. Han hostar ibland när han äter hö, precis som om det retar i halsen. Har ni några bra förslag hur jag kan underlätta för honom angående amoniak överkänslighet eller dammallergi. Jag ska ev prova ge honom rödalger för slemlösning, är det någon som har provat detta och isåfall hjälpte det? Tacksam för hjälp, då han är min lille Prins! :love:
 
Byt stall(alternativt byt ventilationssystem) och börja fodra med hösilage.
 
..har gett min nordis carrageen mot hosta, han käkar nu "mineralerna"... han e helt fri från sin hosta idag. Vi bytte även till torv och hösilage. Vi mockar inte när han är inne, om det inte är absolut nödvändigt. E han lerig eller dammig så får dte blir rykt utomhus, och så får han vara ute så länge som möjligt om dagarna ... Hör gärna av dig om du undrar över något !!! :p
 
Vi har gett en hosthäst Carageen = rödalger. som svarat bra på det. Blötte också höet åt hästen den perioden. mvh Superbusan
 
Tack för era svar. Jag ska ge algerna en chans, strö med torv och forsätta blöta hö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp