Röd mycket lågtflygande helikopter

Putin? :p

Här flyger de väldigt lågt ofta, spaning efter förrymda mördare, varg eller ledningskoll brukar vara mina förklaringar!
 
Har luftfartsverket koll på alla helikoptrar?
Både ja och nej. Luftfartsverket har koll på (delar av) flygningen, Transportstyrelsen har koll på själva luftfartyget (helikoptern). Ungefär som Länsstyrelsen vs Transportstyrelsen ifråga om bilar.
Den typen av flygning som du beskriver sker sannolikt inte med färdplan, och då är LFV inget bra sökval. Mycket lättare att helt enkelt kolla helikopterns ägare mot Transportstyrelsens register här.
 
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:
Vattenfall?
 
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:

Jag tycker att det är intressant att fundera på hur och vem "de" "borde" förvarna.

Här är det inte ofta lågflygande helikoptrar även om det har förekommit; jag ser det inte som någons ansvar att berätta för mig att det kommer att hända.
Tidigare har skrivits att man bör hålla sig uppdaterad själv, om det går, och det verkar rimligare (exempelvis genom att det skrivs på rätt företags hemsida). Företagen i fråga kan knappast hålla på att söka efter vilka personer som kan tänkas bo i närheten och aktivt söka upp dem för att berätta om planerna.

Det som ibland förvarnas om hemma, är sprängning.
Det finns en bergstäkt inte långt hemifrån och jag har hittills (efter att ha bott på gården i sju års tid) fått en förvarning i brevlådan vid några tillfällen. Där är det tydligt utsatt vilka signaler som föregår och följer sprängningarna.

Det ser jag som en ren artighet (och tror egentligen att min fastighet ligger utanför "avståndsgränsen" för där de förväntas förvarna) och tycker att de är hyggliga som håller reda på att jag har många djur.
Min åtgärd i samband med förväntade sprängningarna är noll.
 
Jag tycker att det är intressant att fundera på hur och vem "de" "borde" förvarna.

Här är det inte ofta lågflygande helikoptrar även om det har förekommit; jag ser det inte som någons ansvar att berätta för mig att det kommer att hända.
Tidigare har skrivits att man bör hålla sig uppdaterad själv, om det går, och det verkar rimligare (exempelvis genom att det skrivs på rätt företags hemsida). Företagen i fråga kan knappast hålla på att söka efter vilka personer som kan tänkas bo i närheten och aktivt söka upp dem för att berätta om planerna.

Det som ibland förvarnas om hemma, är sprängning.
Det finns en bergstäkt inte långt hemifrån och jag har hittills (efter att ha bott på gården i sju års tid) fått en förvarning i brevlådan vid några tillfällen. Där är det tydligt utsatt vilka signaler som föregår och följer sprängningarna.

Det ser jag som en ren artighet (och tror egentligen att min fastighet ligger utanför "avståndsgränsen" för där de förväntas förvarna) och tycker att de är hyggliga som håller reda på att jag har många djur.
Min åtgärd i samband med förväntade sprängningarna är noll.

Andra företag lyckas varna så ja, det är båda möjligt och hyfsat enkelt. Varning via sms funkar utmärkt.
 
Här varnas det ofta på radion, och de är ju jättebra!
Dessvärre kan varningarna komma på morgonradion, och då kanske många redan rullat till jobbet, och kan inte hjälpa sina (rädda) djur:crazy:
Nu är väl de flesta djur inte alls så skräckslagna för en helikopter, och jag vet att piloterna har order om att vara försiktig där det kan finnas både vilda och tama djur.
Jag pratade med en pilot som tyvärr lyckades skrämma några hästar. OJ! Va han var olycklig.
Han hade inte haft en aning om att det fanns hästar där, han såg inga staket eller byggnader som borde betyda djur. :cry:
Sedan hade han flygit i många herrans år, bland annat över mina hästar, och dom ruskar inte ens på svansen när han flyger hit blodiga älgar rakt över hästarna för att landa 40-50 meter max från deras hage.
Så... det var både okunskap, och för honom helt oväntat att han skulle skrämma dessa hästar så:confused:
Jag tror inte att någon pilot jävlas med flit, utan dom gör sitt jobb, efter de direktiv de fått. :banghead:

* Jenny *
 
Jag tycker att det är intressant att fundera på hur och vem "de" "borde" förvarna.

Här är det inte ofta lågflygande helikoptrar även om det har förekommit; jag ser det inte som någons ansvar att berätta för mig att det kommer att hända.
Tidigare har skrivits att man bör hålla sig uppdaterad själv, om det går, och det verkar rimligare (exempelvis genom att det skrivs på rätt företags hemsida). Företagen i fråga kan knappast hålla på att söka efter vilka personer som kan tänkas bo i närheten och aktivt söka upp dem för att berätta om planerna.

Det som ibland förvarnas om hemma, är sprängning.
Det finns en bergstäkt inte långt hemifrån och jag har hittills (efter att ha bott på gården i sju års tid) fått en förvarning i brevlådan vid några tillfällen. Där är det tydligt utsatt vilka signaler som föregår och följer sprängningarna.

Det ser jag som en ren artighet (och tror egentligen att min fastighet ligger utanför "avståndsgränsen" för där de förväntas förvarna) och tycker att de är hyggliga som håller reda på att jag har många djur.
Min åtgärd i samband med förväntade sprängningarna är noll.

Det finns helikoptrar och så finns det HELIKOPTRAR...

Och så finns det dräktiga ston och ostyriga unghästar, kombinerat med helikoptrar.

Vi har en kraftledning som går igenom fastigheten, ledningsägaren vill då och då inspektera ledningen via helikopter. Ledningen går delvis igenom mina hästhagar och över mina vallar.
En helikopter som flyger så lågt så att den nästan skrapar "magen" i kraftledningen, kan skrämma den lugnaste häst, när hästen befinner precis under sagda kraftledning.
Men den ledningsägaren meddelar genom t.ex. sms inför kraftledningskoll, om man anmält sig till deras tjänst

Jag råkar bo inom ett populärt övningsområde för försvarsmakten. Jag har inga problem med att det flygs helikopter lite kors och tvärs i närheten, men om det kommer en grupp lågflygande stora helikoptrar (nu menar jag lågt, väldigt lågt flygande, så lågt att man kan se repor i målningen på undersidan), så känns det som jordbävning, fönsterrutorna skallrar, porslinet i skåpen skallrar, så är det skrämmande för alla tamdjur, och antagligen för de vilda djuren med. Även jag blir rädd.
Första gången det flögs så, över bostadshus och hästhagar, tänkte jag, att det nog var av misstag, för det kan väl ändå inte vara meningen.
Andra gången, så kontaktade lämplig del av försvaret, och fick en ursäkt, deras interna policy är att undvika att flyga så lågt, i synnerhet på bebodda platser och över hagar med djur. Och så bad man om fastighetsbeteckning, för att kunna undvika att flyga "rakt över hästhagarna" fler gånger.
Det flygs fortfarande ofta kors och tvärs, dock med åtminstone några hundra meters avstånd till gården.

Så nog går det att lösa med förvarning eller avlysning, om man verkligen vill, och om man inser att det i vissa lägen kan göra skada.
 
Vi hade en stor kraftledning som gick rakt över både sommar och vinterhagar och aldrig var det några problem. Den togs sen ner och ledningen grävdes ner. Så inga fler helikoptrar
 
Första inlägget här :)

Helikoptern är sannolikt SE-JSD, ägd av Kallax Flyg, de har bedrivit den här verksamheten i många år. Pratade med piloten häromdagen om just detta, de brukar kolla kartan och i möjligaste mån undvika / minimera störningar. Tyvärr ör det ett nödvändigt ont, sett bilderna på stormskador, åskskador osv, som är svåra / omöjliga att upptäcka från marken...
 
Senast ändrad:
Första inlägget här :)

Helikoptern är sannolikt SE-JSD, ägd av Kallax Flyg, de har bedrivit den här verksamheten i många år. Pratade med piloten häromdagen om just detta, de brukar kolla kartan och i möjligaste mån undvika / minimera störningar. Tyvärr ör det ett nödvändigt ont, sett bilderna på stormskador, åskskador osv, som är svåra / omöjliga att upptäcka från marken...

Finns även andra bolag som tex Westhelikopter som flyger röda helikoptrar vid inspektion.

Sedan beror det helt och hållet på var i landet man bor.

Både Westhelikopter och Kallax Flyg finns i Norrbotten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 059
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp