Röd och gul flatte?

Lona

Trådstartare
Jag vet att gul och röd flatcoated retriever inte är tillåtna färger men såg en röd i senaste numret av Apportören (SSRKs klubbtidning).
Har sett ett par gula själv men aldrig någon röd, hur vanliga är de?
Vad är anledningen till att färgerna inte är tillåtna, ligger det någon hälsoaspekt bakom?
Jag är verkligen inte den som väljer hund efter färg men är samtidigt generellt av åsikten att många färger ska vara tillåtna för genbasens skull - och den röda flatten var faktiskt jädrigt läcker!
Avlas det på i USA tro? Flatten i Apportören var belgisk.

Tillägg/klargörande; jag ska INTE ha en röd flatte, blev bara nyfiken!
 
Är det inte så att hunden bara är väldigt mörkt gul? Jag vet ingenting om det genetiska, men typ golden kan ju variera väldigt mycket i färg tänkte jag.
 
Jag vet att gul och röd flatcoated retriever inte är tillåtna färger men såg en röd i senaste numret av Apportören (SSRKs klubbtidning).
Har sett ett par gula själv men aldrig någon röd, hur vanliga är de?
Vad är anledningen till att färgerna inte är tillåtna, ligger det någon hälsoaspekt bakom?
Jag är verkligen inte den som väljer hund efter färg men är samtidigt generellt av åsikten att många färger ska vara tillåtna för genbasens skull - och den röda flatten var faktiskt jädrigt läcker!
Avlas det på i USA tro? Flatten i Apportören var belgisk.

Tillägg/klargörande; jag ska INTE ha en röd flatte, blev bara nyfiken!


Det är inte vanligt med vare sig röda eller gula flattar, har faktiskt aldrig hört om en röd förut! De gula ploppar dock upp ibland.

Det finns ingen hälsoaspekt bakom att de färgerna inte är tillåtna, det "bara är så" enligt rasstandarden.
 
Jag tror att röd/gul är olika benämningar på samma färg.

Wachtelns motsvarande färg kallas för röd, men kan vara väldigt ljust gul till mörkt röd.

Bilder lånade från google:
hebbe02.jpg


till det här eller ännu ljusare:
030.JPG
 
Den är säkert gul genetiskt sett fast väldigt mörk, lite slarvigt av mig att skriva "röd".
Den var inte brun/lever i alla fall utan det är nog som sagt gult.
Halvt OT men hur styrs nyansen på gult genetiskt?
Vi har en väldigt mörkt gul jaktlabbe, det är väl samma gula gen som i de ljusare men något som modifierar den, eller?
 
Den röda du har sett kan vara en irländsk setter. Flattar ska väl vara antingen mörkbruna eller svarta.
 
Den röda du har sett kan vara en irländsk setter. Flattar ska väl vara antingen mörkbruna eller svarta.
Nej, det var garanterat en flatte, det var alltså en bild i Apportören från Flatmästerskapen och det var så att säga en av varje med på bilden; svart, lever/brun, otillåtna "vanlig" gul och så den som sannolikt var otillåtna mörkt gul som utseendemässigt slår mot röd.
Det är ju inte osannolikt egentligen att det finns mörkgula när det finns ljusare gula, även om det är en otillåten färg.
Kanske den gula inte är tillåten eftersom flatten skulle skilja sig från golden? Har för mig att jag läst det någonstans.
 
Nej, det var garanterat en flatte, det var alltså en bild i Apportören från Flatmästerskapen och det var så att säga en av varje med på bilden; svart, lever/brun, otillåtna "vanlig" gul och så den som sannolikt var otillåtna mörkt gul som utseendemässigt slår mot röd.
Det är ju inte osannolikt egentligen att det finns mörkgula när det finns ljusare gula, även om det är en otillåten färg.
Kanske den gula inte är tillåten eftersom flatten skulle skilja sig från golden? Har för mig att jag läst det någonstans.

Gula är inte ovanliga men fortfarande inte tillåtna (Konstigt nog, jag väntar fortfarande på att det ska hända...)

Hundarna som var på bild från flatmästerskapet var en "vanlig" gul och en "ovanlig" gul som snarare var röd, skithäftig! Dom bor i Nederländerna men iallafall den mörkgula har halvsvensk stam, enda gula i en i övrigt svart kull. Minns inte riktigt den ljusgulas stam men har för mig att hon hade lite svenskt i sig.

En bild jag tog på dom:
image_zpsh3v72wwa.jpeg

Den mörkgula heter Odi, en helt underbar hane. Och den ljusgula heter Flo och är en ännu mer underbar tik! Båda hundarna renrasiga med riktigt fin stam, dom bara råkar vara icke godkända.

Vi bodde grannar på campingen och jag kastade mig över den mörkgula direkt och frågade ut ägarna fullständigt :angel:
 
Senast ändrad:
Kan tillägga att ingen jag pratade med på hela mästerskapet hade sett en så mörkt gul flat innan, så han är verkligen one of a kind Odi!
Ägarnas egna teori var att han föddes i en kull med enbart svarta valpar = massa mörkt pigment, medan den ljusa tiken hade bruna syskon = en hel del ljusare pigment.
 
Det är ganska likt färgskillnaden på mörk och ljus golden och det finns "gula" labbar som också är väldigt "röda" så det stämmer säkert att det är varianter på samma grundfärg. Har man avlat fram en "vit" golden är anlagen för de mörkare varianterna borta.

Hur ser man på mörka varianter av gula labbar? Om man medvetet avlat bort dem är det inte så konstigt att man så sällan ser dem. Då känns det nästan mer logiskt att det dyker upp hos flattarna, har man avlat svarta hundar i generationer har man förstås ingen aning om vilken kulör en gul variant skulle få!

Men finns det överhuvudtaget något aktivt arbete för att få gul färg godkänd hos flattarna?
 
Gula är inte ovanliga men fortfarande inte tillåtna (Konstigt nog, jag väntar fortfarande på att det ska hända...)

Hundarna som var på bild från flatmästerskapet var en "vanlig" gul och en "ovanlig" gul som snarare var röd, skithäftig! Dom bor i Nederländerna men iallafall den mörkgula har halvsvensk stam, enda gula i en i övrigt svart kull. Minns inte riktigt den ljusgulas stam men har för mig att hon hade lite svenskt i sig.

En bild jag tog på dom:
image_zpsh3v72wwa.jpeg

Den mörkgula heter Odi, en helt underbar hane. Och den ljusgula heter Flo och är en ännu mer underbar tik! Båda hundarna renrasiga med riktigt fin stam, dom bara råkar vara icke godkända.

Vi bodde grannar på campingen och jag kastade mig över den mörkgula direkt och frågade ut ägarna fullständigt :angel:
Vilken härlig bild!

Den ljusgula ser dock minst ut som en flat. Huvudet har inte riktigt det där långsmala utan stop. Jag hade kunnat missta den för en golden retriever, men jag är ingen rasexpert alls. (Bäst att tillägga!)
 
Det är ganska likt färgskillnaden på mörk och ljus golden och det finns "gula" labbar som också är väldigt "röda" så det stämmer säkert att det är varianter på samma grundfärg. Har man avlat fram en "vit" golden är anlagen för de mörkare varianterna borta.

Hur ser man på mörka varianter av gula labbar? Om man medvetet avlat bort dem är det inte så konstigt att man så sällan ser dem. Då känns det nästan mer logiskt att det dyker upp hos flattarna, har man avlat svarta hundar i generationer har man förstås ingen aning om vilken kulör en gul variant skulle få!

Men finns det överhuvudtaget något aktivt arbete för att få gul färg godkänd hos flattarna?

Finns en hel del uppfödare som avlar på den mörkt gula färgen hos labbarna, "fox red"! Hos jaktlabbar ska jag nog tillägga.

Och inom flattarna så finns det ett starkt motstånd mot gula. Ofta DNA-testar man innan avel och är hundarna fritt från gult anses det "fint"........
 
Gula är inte ovanliga men fortfarande inte tillåtna (Konstigt nog, jag väntar fortfarande på att det ska hända...)

Hundarna som var på bild från flatmästerskapet var en "vanlig" gul och en "ovanlig" gul som snarare var röd, skithäftig! Dom bor i Nederländerna men iallafall den mörkgula har halvsvensk stam, enda gula i en i övrigt svart kull. Minns inte riktigt den ljusgulas stam men har för mig att hon hade lite svenskt i sig.

En bild jag tog på dom:
image_zpsh3v72wwa.jpeg

Den mörkgula heter Odi, en helt underbar hane. Och den ljusgula heter Flo och är en ännu mer underbar tik! Båda hundarna renrasiga med riktigt fin stam, dom bara råkar vara icke godkända.

Vi bodde grannar på campingen och jag kastade mig över den mörkgula direkt och frågade ut ägarna fullständigt :angel:
Gud vad vackra flattar! Inte för att flattar vanligtvis inte är vackra, men gud vad fin den blonda var:love:
 
Andra från vänster hade kunnat varit min fd kollegas hund, jag var jätteförvånad när jag träffade den på 90-talet och det var en renrasig flat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp