Röd och gul flatte?

Egentligen tycker jag ju inte att färgen spelar någon som helst roll (förutom när den är förknippad med defekter som till exempel merle och vissa blå) men det ÄR läckert med mörkgula hundar!
Vi har ju en jaktlabbe som väl visserligen inte ser röd ut men som är mörkt gul med åtminstone lite rödaktig ton. Sååå läcker, att han dessutom är snygg (exteriörbeskrivaren var eld och lågor) och en suverän jakthund gör inte saken sämre. Hade lätt klonat honom...
 
Det är säkert många raser som har en del färger som inte är tillåtna i Europa. Ser man på USA så är de kanske tillåtna där och därmed kommer arvsanlaget in till Europa vid importer.

Det är som med dvärgpinscher, i Europa är endast black/tan och röd godkända. I USA finns blå, harlekin, fawn och en annan beige färg som jag inte minns namnet på och även leverbrun/tan (som dobermann).
 
Finns en hel del uppfödare som avlar på den mörkt gula färgen hos labbarna, "fox red"! Hos jaktlabbar ska jag nog tillägga.

Och inom flattarna så finns det ett starkt motstånd mot gula. Ofta DNA-testar man innan avel och är hundarna fritt från gult anses det "fint"........

Hm...

Intressant hur det kan vara negativt i vissa raser och önskvärt i andra. Jag tänker närmast på hovawart som både är svart, black and tan och blond (heter det väl?).

Men de är aldrig, vad jag vet, leverbruna.

Inom dvärgschnauzer finns alla färger (i USA förstås, var annars? Men där är ju inte aveln så kontrollerad som i Sverige/Europa).

Men jag vet inte om jag tycker att det är något att eftersträva heller faktiskt...
 
Jag är oförskämt färgfixerad och köpte ju jaktcockern delvis pga hans färg...... Och skulle utan tvekan välja en fox red labbe före annan färg om jag fick chansen :love:

Men i första hand ser jag till hälsa och mentalitet osv osv så har jag sagt det :angel:

Jag som aldrig haft någon ras där man kunnat "välja färg", noterar med avund hur många fina hundar det är med bläs, eller som är brindle, eller "skäck" (heter det så på hundar?), eller blue merle eller, vita med små fina prickar eller strumpor etcetera... :o

Mina raser har varit extremt tråkiga. En rottweiler, ja just det - mycket att välja på där. :angel: En schäfer. Mm, just det samma. :angel:

Sedan en svart/silver schnauzer (hans syskon såg likadana ut), en svart schnauzer och nu en peppar och salt. Onödigt att ens nämna hur deras syskon såg ut. Färgvariationerna var noll.

Inte en endaste bläs, eller fina strumpor, härlig och mustig färg... nada. :arghh:

Men jag har å andra sidan då kunnat säga att jag, minsann, bara bryr mig om mentalitet och hälsa så klart... tur för mig. :cautious:

(Fast jag som inte alls gillade peppar och salt, tycker numera att det är en jättefin färg och "mönstret" är väldigt vackert!! :love: )
 
Jag som aldrig haft någon ras där man kunnat "välja färg", noterar med avund hur många fina hundar det är med bläs, eller som är brindle, eller "skäck" (heter det så på hundar?), eller blue merle eller, vita med små fina prickar eller strumpor etcetera... :o

Mina raser har varit extremt tråkiga. En rottweiler, ja just det - mycket att välja på där. :angel: En schäfer. Mm, just det samma. :angel:

Sedan en svart/silver schnauzer (hans syskon såg likadana ut), en svart schnauzer och nu en peppar och salt. Onödigt att ens nämna hur deras syskon såg ut. Färgvariationerna var noll.

Inte en endaste bläs, eller fina strumpor, härlig och mustig färg... nada. :arghh:

Men jag har å andra sidan då kunnat säga att jag, minsann, bara bryr mig om mentalitet och hälsa så klart... tur för mig. :cautious:

(Fast jag som inte alls gillade peppar och salt, tycker numera att det är en jättefin färg och "mönstret" är väldigt vackert!! :love: )
OM jag skulle ha en labrador så skulle det vara en gul tik - det blev två svarta, varav den ene en hane...
Men tycker att det är roligt med till exempel isländsk fårhund där ingen är den andre lik även om det är vanligt med röd och vit i olika variationer.
Jag tycker dessutom att det är jättetråkigt att rhodesian ridgeback numera bara finns i olika nyanser av vetefärgad, förr fanns det även brindle/tigrerad men jag tror att det är många decennier sedan det anlaget försvann.
Genetikintresserad som jag är så tycker jag att det här med nedärvning av färger är intressant, när jag jobbade så undrade min chef varför mina möss hade så mycket olika roliga färger när alla andras var svarta eller agouti :angel:.
 
Jag som aldrig haft någon ras där man kunnat "välja färg", noterar med avund hur många fina hundar det är med bläs, eller som är brindle, eller "skäck" (heter det så på hundar?), eller blue merle eller, vita med små fina prickar eller strumpor etcetera... :o

Mina raser har varit extremt tråkiga. En rottweiler, ja just det - mycket att välja på där. :angel: En schäfer. Mm, just det samma. :angel:

Sedan en svart/silver schnauzer (hans syskon såg likadana ut), en svart schnauzer och nu en peppar och salt. Onödigt att ens nämna hur deras syskon såg ut. Färgvariationerna var noll.

Inte en endaste bläs, eller fina strumpor, härlig och mustig färg... nada. :arghh:

Men jag har å andra sidan då kunnat säga att jag, minsann, bara bryr mig om mentalitet och hälsa så klart... tur för mig. :cautious:

(Fast jag som inte alls gillade peppar och salt, tycker numera att det är en jättefin färg och "mönstret" är väldigt vackert!! :love: )

Fast färggenettiken hos dvärgschnauzer är ju jätteintressant. Dessutom har du ju 4 färger att välja emellan och det är extra kul att schnauzer och dvärgschnauzer är de enda raser med den så kallade chinchillagenen som gör att tanteckningen blir vit istället! Det tycker jag är kul.
Dessutom får man ju blandpara olika färger trots att det är olika raser inom FCI och registreras var för sig. Dessutom är ju peppar/salt en jättehäftig färg som inte finns hos någon annan ras! Jag tycker det är coolt med de trefärgade hårstråna.
 
Fast färggenettiken hos dvärgschnauzer är ju jätteintressant. Dessutom har du ju 4 färger att välja emellan och det är extra kul att schnauzer och dvärgschnauzer är de enda raser med den så kallade chinchillagenen som gör att tanteckningen blir vit istället! Det tycker jag är kul.
Dessutom får man ju blandpara olika färger trots att det är olika raser inom FCI och registreras var för sig. Dessutom är ju peppar/salt en jättehäftig färg som inte finns hos någon annan ras! Jag tycker det är coolt med de trefärgade hårstråna.

Jovisst! Jag instämmer helt med dig! Men när man valt ras, så har man valt färg! Jag syftade på valparnas färger i kullen. :)

Visst förekommer det att en kull har flera olika färger, men oftast har de samma. När vi valde vår svart/silver så fanns bara den färgen i hans kull - och jag ar jätteglad för hans fina teckning. Vår svarta schnauzer hade bara svarta syskon och vår p/s bara p/s-färgade syskon.

Peppar och saltfärgerna är för övrigt väldigt fina. Du har heeeeeelt rätt!!
 
Fast färggenettiken hos dvärgschnauzer är ju jätteintressant. Dessutom har du ju 4 färger att välja emellan och det är extra kul att schnauzer och dvärgschnauzer är de enda raser med den så kallade chinchillagenen som gör att tanteckningen blir vit istället! Det tycker jag är kul.
Dessutom får man ju blandpara olika färger trots att det är olika raser inom FCI och registreras var för sig. Dessutom är ju peppar/salt en jättehäftig färg som inte finns hos någon annan ras! Jag tycker det är coolt med de trefärgade hårstråna.

Jovisst! Jag instämmer helt med dig! Men när man valt ras, så har man valt färg! Jag syftade på valparnas färger i kullen. :)

Visst förekommer det att en kull har flera olika färger, men oftast har de samma. När vi valde vår svart/silver så fanns bara den färgen i hans kull - och jag ar jätteglad för hans fina teckning. Vår svarta schnauzer hade bara svarta syskon och vår p/s bara p/s-färgade syskon.

Peppar och saltfärgerna är för övrigt väldigt fina. Du har heeeeeelt rätt!!
Jag tycker också färgerna där är häftiga. :D
Min farbror äger en jättefin svart/silver hane och sen en enfärgad svart (som var underbart söt som valp :love:).

En vän till mig för många år sen hade även en hund som var både svart/silver och peppar och salt? Där måste de ha parat två olika färger och valpen fick båda...?:)
 
En vän till mig för många år sen hade även en hund som var både svart/silver och peppar och salt? Där måste de ha parat två olika färger och valpen fick båda...?:)

Min är S/S men har en massa P/S-hår i det svarta.
Hans mamma är S/S men pappan vit.
Hade jag vetat då det jag vet nu om genetik och hårlag hade jag nog valt ur en annan kull då jag verkligen ville ha en S/S och prova ställa lite. Nu är det kört på av de "stickelhår" han har i täckhåren :meh:
 
Min är S/S men har en massa P/S-hår i det svarta.
Hans mamma är S/S men pappan vit.
Hade jag vetat då det jag vet nu om genetik och hårlag hade jag nog valt ur en annan kull då jag verkligen ville ha en S/S och prova ställa lite. Nu är det kört på av de "stickelhår" han har i täckhåren :meh:
Så då mindes jag inte fel när jag tyckte att man såg det tydligt? :D
Näe, den här hunden hade baken s/s och framdelen p/s om jag minns rätt. Var lite roligt, men de ställde inte heller ut hunden (vilket min farbror med de lite "tråkigare" färgerna gör ;)).
 
Röd och gul sitter väl ändå på samma genstråk? De är (i princip) motpoler.. Och tekniskt sett kan väl färgen färdas långa vägar genom generationer av svarta/lever kullar. Kan inte verklig hundgenetik.. Men den spelgenetik jag är van vid (Dogdayzz/Furry-paws) har något i stil med: cpcp = vit, crcr = cream, cchcr/cchcp = light golden, cchcch = golden, Ccch/Ccr/Ccp = dark golden och CC = red. Den vita skulle då motsvara vit herdehund eller samma ljusa stråk som dv. schauzern har i peppar/salt, cream som nordeuropeiska utställningsgoldens, allt från light gold till dark gold typ färgen på typ irländsk terrier och red som irländsk setter.

Vet att schipperke har ungefär samma färger som flattarna, i USA, medan de här bara finns godkänt som svart. Egentligen är ju det där med färgfel lite dumt, speciellt i numrärt små raser. Det kan ju verkligen vidga genpolen att inte utesluta hundarna. Och så länge det inte är något som hetsavelsfokuseras mot så tänker man väl inte att det skulle göra någon större skillnad, eller?
 
Så då mindes jag inte fel när jag tyckte att man såg det tydligt? :D
Näe, den här hunden hade baken s/s och framdelen p/s om jag minns rätt. Var lite roligt, men de ställde inte heller ut hunden (vilket min farbror med de lite "tråkigare" färgerna gör ;)).
Om du klickar upp bilden så ser du hur grå han ser ut. Fast han egentligen ska vara svart....
11174740_987990844546682_5204937441843642372_o_zpsurioygmg.jpg
 
Jag tycker också färgerna där är häftiga. :D
Min farbror äger en jättefin svart/silver hane och sen en enfärgad svart (som var underbart söt som valp :love:).

En vän till mig för många år sen hade även en hund som var både svart/silver och peppar och salt? Där måste de ha parat två olika färger och valpen fick båda...?:)

Så kan det bli om man blandparar eller om man parar med en p/s som bär på s/s-gen. De tenderar att bli mycket mörkare (för mörka) i färgen samt ha alldeles för ljusa och skarpa vita/silver teckningar. Ibland kan det vara jättesvårt att se om det är en alldeles för mörk p/s eller en alldeles för ljus s/s.
Det blir snyggast och minst risk för felfärgat när hunden kommer efter rena färglinjer.
Klipper man pälsen istället för trimmar ändras också färgen. Så klippta hundar går inte att utvärdera vad gäller färg.
 
Så kan det bli om man blandparar eller om man parar med en p/s som bär på s/s-gen. De tenderar att bli mycket mörkare (för mörka) i färgen samt ha alldeles för ljusa och skarpa vita/silver teckningar. Ibland kan det vara jättesvårt att se om det är en alldeles för mörk p/s eller en alldeles för ljus s/s.
Det blir snyggast och minst risk för felfärgat när hunden kommer efter rena färglinjer.
Klipper man pälsen istället för trimmar ändras också färgen. Så klippta hundar går inte att utvärdera vad gäller färg.

Klipper min nu sen ett litet tag tillbaka ( har klippt 2-3 ggr) och han blir faktiskt snyggare. Inte alls lika "stickelhårig". Innan såga han ut som en s/s som var 150 år gammal pga alla gråvita hår i täckhåren. Nu är han iaf enfärgad. Än så länge blir han svart när jag klipper men han kommer väl och bli silvergrå.
Men även på denna bild ser man lite av de trefärgade hårstråna om man tittar noga.
Gunnarsvattnet%202015-10-18%20037_zpspiv9iqsv.jpg
 
Jag vet en svart flat-tik som fick blandat svarta och gula valpar. Tiken har dessutom brun mamma! Fyra av de gula valparna var ljusa och en var lite mörkare, jag skulle inte direkt säga röd, men som en mörkare golden. Otroligt fina och både mentalt och exteriört rastypiska valpar med mörka ögon och nosar.
Nog är det synd att de inte godkänns, och jag vet inte om det lobbas något för det i England. För att vara en så pass numerärt stor ras skulle avelsbasen kunna vara större. Och om uppfödare då undviker kombinationer som KAN ge gult så blir det än mer begränsat. Och så sorterar man bort bra, "felfärgade" avelsdjur för att inte få mer gult, och så är den negativa spiralen igång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp