Röja och rensa ( lite på skoj, men med allvar bakom)

makarontanten

Trådstartare
Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat. Herregud, var kommer alla saker ifrån?? Börjar inse att jag har svårt att slänga ( skänka, ge bort ingår i detta) det jag inte använder.

Igår var jag och införskaffade mig en superbra varm vinterjacka. Dyr som sjutton, men med rabatt, så nästan 75 % billigare då vinterkläderna börjar reas ut. Den förra hade gått sönder en del, men eftersom den ändå är en favorit, så ska den lagas och sparas så klart ( eller?). Ja, sen har jag ju den gamla supervarma dunjackan av bra kvalité och bra märke. Har använt den ett par gånger i år då den andra vart på tvätten, men den är ju inte lika skön som den andra och fickorna är små. Just fickor är viktigt när man har hund, så man kan trycka ner hundgodis, bajspåsar, leksaker mm :-). Vad sjutton ska jag med 3 vinterjackor till ?

Och så kommer vi till skor. Som hundägare sliter man ut många. Då vinterkängorna börjat gå sönder, släpper in vatten och allmänt är slitna efter 3 år, så passade jag på att köpa nya, även dessa på rea. Och i farten var det ju även rea på jympadojjor som används flitigt i ur och skur när vinterkängor är för varma och klumpiga. Ja jympadojjorna var också lite nödvändigt då de förra gamla favoriterna börjat gå sönder inne i hälen.

Med andra ord köpte jag nödvändiga grejer jag behöver med ett bra pris. Anser inte att jag överkonsumerat, då det gamla är slitet, söndrigt och gammalt och behöver bytas ut.

Så till problemet. Hemma ska jag nu trycka in de nya skorna i skostället och hittar 5 par (!) utslitna gympadojjor och 2 par vinterkängor. Visst, de går absolut att använda än, och därför slänger jag dem inte. Tänk om ett par blir blöta, då är det ju bra att ha i reserv, eller om något par går sönder helt och hållet, då måste jag ju ha mer i reserv, eller ja, ursäkterna är många. Likadant med nya jackan, jag behövde (?) en ny, men har redan två..

Detta var gårdagens inköp. Här läggs det på hög med det mesta. Här har sparats hundsaker från min förra hund, som var dubbelt så stor som den jag har nu och dessa saker kommer aldrig passa. Mat och vattenskål har köpts nya, men de större och gamla kan ju vara bra att ha i bilen om man reser bort (?). Halsbanden kan ju komma till nytta OM något plötsligt går sönder, bättre ett för stort än inget alls..Men OM jag köper en stor hund igen, någon gång, då kan det ju vara bra att ha...

Och alla andra saker som lampor, gardiner, tavlor, mattor, dukar som ligger och samlar damm. Jag gillar ju dem, inget fel på dem, men jag kan ju inte ha mer än ett par gardiner uppe i varje rum, inte mer än de mattorna som redan ligger på golven. Men slänga/ge bort de fina sakerna jag gillar, det går inte. Eller de gamla påslakanen till de två enkeltäckena jag har som "övernattningstäcken" till gäster. Jag har dubbeltäcke numera i min säng, så de passar inte längre, men jag måste ju ha påslakan till det andra täckena också. Men 5-6 set? Ingen vill ha gamla avlagda påslakan att sova i ( om jag skulle ge bort), men slänga hela, rena och fina påslakan?

Eller de gamla köksstoldynorna. Köpte nya då de gamla började gå sönder. Klart jag sparade de gamla, de kan ju vara jättebra att ha om man åker ut i skogen på vintern och grillar, eller vill sitta i gräset på sommaren och den är lite fuktigt ute. Man behöver ju något att sitta på om det är blött!?. Jag har faktiskt använt dem till detta en gång, men jag har ju riktiga sittunderlag också som är bättre. Eller kläder, jösses vad de kan vara bra att ha till olika aktiviteter...

Hjälp mig slänga, hjälp mig tänka om och tala om att jag inte behöver allt. Hur gör ni, hur tänker ni om detta? Jag får snart inte plats med allting, men det kan ju ändå vara bra att ha ( eller?) ;-)
 
Jag är som du, så jag har inga tips, men kommer att följa tråden för att få hjälp... :)

Jag har egentligen än större problem, för utöver det du beskriver med vanliga och hundkläder, så tillkommer hästkläderna och all utrustning till hästarna. Samma tänk där och du kan ju tänka dig vilken mängd man kommer upp i då. Dessutom har vi två pojkar som växer ur kläderna med jämna mellanrum och speciellt ytterkläderna är för fina för att bara slänga. Dessa har jag faktiskt försökt sälja, men det fanns inget intresse för dem. Jag får göra nytt försök till hösten...
 
Jag har enormt mycket plats för saker (flera lador) men jag är en "slängare" ;) Är något slitet och ersätts med något annat sparar jag den slitna saken ett tag om den har någon användning. När den är helt slut åker den. Är något så slitet att det inte finns vettig alternativ användning för det åker det direkt.

Frågan är väl vad du har plats för? Vill du ha kvar alla lakan och har plats för dem så behåll dem. Finns det inte plats gör dig av med dem. Är de hela finns det säkert organisationer som kan tänka sig att ta emot dem.

Skor som inte fungerar längre slängs omgående.

Hästsakerna jag har kvar är sådant som har affektionsvärde, tex tränset, och tar inte stor plats. Hade jag inte haft plats hade det också åkt (typ frågat ridklubben om de var intresserade). Alla trasiga/väldigt slitna hästsaker slängdes direkt när jag blev utan häst.

Kläder sorteras hårdare, är det vardagskläder jag inte använt på över ett år åker de, oavsett skick (antingen ges bort till någon organisation eller slängs, beroende på skick).
 
Börja med att tänka rätt. Att det du inte använder, kan hjälpa någon annan. Jag lägger inte pengar i bössan på stan, däremot hjälper jag genom att skänka mina grejor till någon som kan göra något bra av det.

Sedan börjar rensningen. Det lättaste är att börja med det som ska slängas. Är jag rationell gör jag tre moment i ett. 1) slänga 2) skänka till Myrorna/Erikshjälpen/whatever 3) sälja på blocket/tradera. Och så klart: behålla.

Är det segt att komma igång, kan jag börja med att sortera ut en kategori. Ofta blir det två andra kategorier gjorda på köpet.
 
Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat. Herregud, var kommer alla saker ifrån?? Börjar inse att jag har svårt att slänga ( skänka, ge bort ingår i detta) det jag inte använder.

Igår var jag och införskaffade mig en superbra varm vinterjacka. Dyr som sjutton, men med rabatt, så nästan 75 % billigare då vinterkläderna börjar reas ut. Den förra hade gått sönder en del, men eftersom den ändå är en favorit, så ska den lagas och sparas så klart ( eller?). Ja, sen har jag ju den gamla supervarma dunjackan av bra kvalité och bra märke. Har använt den ett par gånger i år då den andra vart på tvätten, men den är ju inte lika skön som den andra och fickorna är små. Just fickor är viktigt när man har hund, så man kan trycka ner hundgodis, bajspåsar, leksaker mm :-). Vad sjutton ska jag med 3 vinterjackor till ?

Och så kommer vi till skor. Som hundägare sliter man ut många. Då vinterkängorna börjat gå sönder, släpper in vatten och allmänt är slitna efter 3 år, så passade jag på att köpa nya, även dessa på rea. Och i farten var det ju även rea på jympadojjor som används flitigt i ur och skur när vinterkängor är för varma och klumpiga. Ja jympadojjorna var också lite nödvändigt då de förra gamla favoriterna börjat gå sönder inne i hälen.

Med andra ord köpte jag nödvändiga grejer jag behöver med ett bra pris. Anser inte att jag överkonsumerat, då det gamla är slitet, söndrigt och gammalt och behöver bytas ut.

Så till problemet. Hemma ska jag nu trycka in de nya skorna i skostället och hittar 5 par (!) utslitna gympadojjor och 2 par vinterkängor. Visst, de går absolut att använda än, och därför slänger jag dem inte. Tänk om ett par blir blöta, då är det ju bra att ha i reserv, eller om något par går sönder helt och hållet, då måste jag ju ha mer i reserv, eller ja, ursäkterna är många. Likadant med nya jackan, jag behövde (?) en ny, men har redan två..

Detta var gårdagens inköp. Här läggs det på hög med det mesta. Här har sparats hundsaker från min förra hund, som var dubbelt så stor som den jag har nu och dessa saker kommer aldrig passa. Mat och vattenskål har köpts nya, men de större och gamla kan ju vara bra att ha i bilen om man reser bort (?). Halsbanden kan ju komma till nytta OM något plötsligt går sönder, bättre ett för stort än inget alls..Men OM jag köper en stor hund igen, någon gång, då kan det ju vara bra att ha...

Och alla andra saker som lampor, gardiner, tavlor, mattor, dukar som ligger och samlar damm. Jag gillar ju dem, inget fel på dem, men jag kan ju inte ha mer än ett par gardiner uppe i varje rum, inte mer än de mattorna som redan ligger på golven. Men slänga/ge bort de fina sakerna jag gillar, det går inte. Eller de gamla påslakanen till de två enkeltäckena jag har som "övernattningstäcken" till gäster. Jag har dubbeltäcke numera i min säng, så de passar inte längre, men jag måste ju ha påslakan till det andra täckena också. Men 5-6 set? Ingen vill ha gamla avlagda påslakan att sova i ( om jag skulle ge bort), men slänga hela, rena och fina påslakan?

Eller de gamla köksstoldynorna. Köpte nya då de gamla började gå sönder. Klart jag sparade de gamla, de kan ju vara jättebra att ha om man åker ut i skogen på vintern och grillar, eller vill sitta i gräset på sommaren och den är lite fuktigt ute. Man behöver ju något att sitta på om det är blött!?. Jag har faktiskt använt dem till detta en gång, men jag har ju riktiga sittunderlag också som är bättre. Eller kläder, jösses vad de kan vara bra att ha till olika aktiviteter...

Hjälp mig slänga, hjälp mig tänka om och tala om att jag inte behöver allt. Hur gör ni, hur tänker ni om detta? Jag får snart inte plats med allting, men det kan ju ändå vara bra att ha ( eller?) ;-)

När du handlar- gör du det för att du behöver sakerna eller är det för att du mår bättre av shopping? Jag gör lite paraleller tex till ätande dvs äter du för att du är hungrig eller för att tillfredsställa ngt annat behov?

Jag kan vara lite likadan men har börjat vara hård när det gäller saker som är utslitna, med hål i etc. Då rannsakar jag mig själv och tänker att kommer jag verkligen laga denna? ofta är svaret nej och då behåller jag inte.

för mig är det lättare att skänka sitället för att slänga för det känns som slöseri med naturresurser att slänga. men alllra bäst för miljön är förstås att dra ner shoppandet.
 
Jag har varit som dig... Och första tanken är fortfarande "det kan vara bra att ha kvar" men efter att ha fått en antal utbrott på att sakerna verkar föröka sig i extrem fart så har jag nu gått in i "släng allt som jag inte använder"( eller okej, som någon i familjen använder då kanske, även om jag är väldigt sugen på att slänga makens golfgrejer som breder ut sig... :angel: )
Men det gäller att man själv kommer dit, jag har haft "hjälp" av att försöka röja åt min kära mor som dels har "spara på allt för det kan vara bra att ha"syndrom och dels "det här var billigt, det måste jag köpa även om jag inte har någon som helst användning för det" syndrom. Det har fått mig att inse att jag inte vill hamnar där, alltså slänger/skänker/säljer jag massor!
Att våran källare dessutom var full redan när vi flyttade in (vi tog över svärföräldrarnas hus), fylldes på efter att först min mormor dog och sedan min gudmor (jag, min syster och mamma ärvde allt efter henne), och sedan fick ytterligare en påfyllning i somras när svärmor flyttade till demensboende gör att jag får panik... Men nu har vi börjat, och det är så skönt att börja se tomma hyllor! :love:
 
När du handlar- gör du det för att du behöver sakerna eller är det för att du mår bättre av shopping? Jag gör lite paraleller tex till ätande dvs äter du för att du är hungrig eller för att tillfredsställa ngt annat behov?

Jag kan vara lite likadan men har börjat vara hård när det gäller saker som är utslitna, med hål i etc. Då rannsakar jag mig själv och tänker att kommer jag verkligen laga denna? ofta är svaret nej och då behåller jag inte.

för mig är det lättare att skänka sitället för att slänga för det känns som slöseri med naturresurser att slänga. men alllra bäst för miljön är förstås att dra ner shoppandet.

Får nog säga både och.. Jag handlar inte för att må bra, men gillar att byta ut saker i hemmet med jämna mellanrum för att förnya lite. Därav hittar jag något nytt och fint som jag köper och det gamla ( som det inte är fel på, jag gillar ju grejerna, men ville bara förnya lite) åker in i något skåp, garderob, vinden. Där ligger detta bara, för nästa gång jag vill förnya lite, så köps det ju nytt. Om vi tar jackan jag skulle byta ut, så har den vart en favorit. Sliten i dragkedjan ( kan ta 5 min innan jag kan stänga den), hela fickan gick sönder för någon vecka sedan och fodret lite utslitet efter tvättar. Behövde en ny, men slänga min gamla favorit går ju bara inte ;-)
 
Börja med att tänka rätt. Att det du inte använder, kan hjälpa någon annan. Jag lägger inte pengar i bössan på stan, däremot hjälper jag genom att skänka mina grejor till någon som kan göra något bra av det.

Sedan börjar rensningen. Det lättaste är att börja med det som ska slängas. Är jag rationell gör jag tre moment i ett. 1) slänga 2) skänka till Myrorna/Erikshjälpen/whatever 3) sälja på blocket/tradera. Och så klart: behålla.

Är det segt att komma igång, kan jag börja med att sortera ut en kategori. Ofta blir det två andra kategorier gjorda på köpet.

Skulle någon komma och säga att, det där behöver jag, så är jag den första att säga varsågod :-) Däremot mina gamla jympadojjor ( 5 par) som ingen vill ha, de är ju gamla, trasiga och slitna ( men oj så sköna), de kan jag inte slänga, de går ju använda, de bara är lite luggslitna, men som reserv ;-)

Skulle gärna skänka mina saker, men tror knappast någon vill ha begagnade påslakan tex?. Skänker hellre än slänger, men helt ärligt har jag dåliga erfarenheter av tradera/säljsidor och orkar inte lägga energi på det..
 
Skulle någon komma och säga att, det där behöver jag, så är jag den första att säga varsågod :-) Däremot mina gamla jympadojjor ( 5 par) som ingen vill ha, de är ju gamla, trasiga och slitna ( men oj så sköna), de kan jag inte slänga, de går ju använda, de bara är lite luggslitna, men som reserv ;-)

Skulle gärna skänka mina saker, men tror knappast någon vill ha begagnade påslakan tex?. Skänker hellre än slänger, men helt ärligt har jag dåliga erfarenheter av tradera/säljsidor och orkar inte lägga energi på det..

finns ingen Röda Korset/ second hand etc? eller ngn loppis som vill ha det?
 
Att titta på"samlar"programmen på tv har varit bra också...
tänka att där vill jag inte hamna.

Där går min gräns för sparande ( samlarprogram). Räknar inte in mig riktigt i den kategorin, då jag inte samlar så frenetiskt. Dock är skåp, garderober, vind och källarförråd fulla. Hemmet i helhet ( om man inte öppnar skåp) ser rent och snyggt ut :D
 
För ett gäng år sedan dödstädade jag. Jag började tänka på hur mitt enda barn skulle ha det med alla mina grejor efter min död, och började se med kritiska ögon på det mesta jag har.

Det jag knappt ägnar en tanke åt - är det rättvist att hon ska behöva ta hand om skiten efter mig? Nog är det bättre att jag själv slänger det.

Jag försöker verkligen att slänga och jag är tidvis riktigt duktig. Det som är mitt bekymmer är att jag är dålig på att köpa nytt. Jag tittar på skorna och ser att de nog funkar ett år till... och så hänger de med. Trots att jag avskyr att se skabbig ut.

Trasiga saker åker dock ögonaböj.
 
Skulle någon komma och säga att, det där behöver jag, så är jag den första att säga varsågod :-) Däremot mina gamla jympadojjor ( 5 par) som ingen vill ha, de är ju gamla, trasiga och slitna ( men oj så sköna), de kan jag inte slänga, de går ju använda, de bara är lite luggslitna, men som reserv ;-)

Skulle gärna skänka mina saker, men tror knappast någon vill ha begagnade påslakan tex?. Skänker hellre än slänger, men helt ärligt har jag dåliga erfarenheter av tradera/säljsidor och orkar inte lägga energi på det..
Men börja med gympadojorna, ett par i reserv, ja visst varför inte men kommer du någonsin behöva 5 par? Välj ut det paret som ser bäst ut och är skönast och släng resten.
Du har inte någon som väver i närheten? Påslakan är kanon till att väva trasmattor, speciellt om de har lite färger på sig! Jag orkar inte heller alltid sälja saker men skänker gärna till typ Erikshjälpen eller som i min lilla stad finns det ett arbetskooperativ som hjälper människor tillbaka till arbetet, de tar gärna emot och säljer en del, använder en del tex i olika hantverk och sedan säljer osv.
 
För ett gäng år sedan dödstädade jag. Jag började tänka på hur mitt enda barn skulle ha det med alla mina grejor efter min död, och började se med kritiska ögon på det mesta jag har.

Det jag knappt ägnar en tanke åt - är det rättvist att hon ska behöva ta hand om skiten efter mig? Nog är det bättre att jag själv slänger det.

Jag försöker verkligen att slänga och jag är tidvis riktigt duktig. Det som är mitt bekymmer är att jag är dålig på att köpa nytt. Jag tittar på skorna och ser att de nog funkar ett år till... och så hänger de med. Trots att jag avskyr att se skabbig ut.

Trasiga saker åker dock ögonaböj.

Förstår din tanke tanten, och det är väldigt omtänksamt gjort mot din dotter ( har en mamma som är värre än samlarna på tv och den dag hon går bort vet jag inte vad jag ska börja rensa). Nu har jag inga barn och bor i en 2:a, så det borde inte vara så svårt att röja efter mig, men faktum kvarstår att jag vill ha minimalt med grejer runt mig och är egentligen en person som vill ha fina men få saker. Jag gillar att ha det rent och snyggt omkring mig, men kan bara inte slänga mina favoriter och de samlas på...Jag köper gärna kvalité och dyrare saker, vilket gör det svårare att slänga. Den nya jackan jag köpte igår kostade 4000 kr, men var nersatt till 990. Alltså ett riktigt klipp med tanke på priset. Dock är min gamla fina dunjacka kvar i hallen. Inga fel på den alls, bara att den har fel fickor och inte är lika bekväm.
 
Vi ska inom en snar framtid flytta. Som jag ser fram emot att få rensa rejält och kasta saker :love: Det enda gråa molnet här är min sambo, som är en "men det där kan va bra att ha männinska". För att nämna en sak så har jag försökt få honom att kasta resterna av elmotorsågen som gick ordentligt sönder i somras. Kompisen som är mek på Husqvarna har oxå dömt ut sågen. Jag blir fullkomligt skogstokig på hans samlande. Han kan inte ens kasta sina gamla illaluktande, totalt utslitna skor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 618
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp