Röja och rensa ( lite på skoj, men med allvar bakom)

Jag fick min samlare till ex att göra sig av med en halv garderob genom att stuva ner allt han inte använda i en låda, tejpa igen den och sätta ett datum på den. Tre månader senare var datumet inne, han hade varken saknat något i lådan eller öppnat den och med viss stöttning i att låta den förbli stängd, så langade vi iväg den till närmsta välgörenhetsorganisation :up:
 
Jag fick min samlare till ex att göra sig av med en halv garderob genom att stuva ner allt han inte använda i en låda, tejpa igen den och sätta ett datum på den. Tre månader senare var datumet inne, han hade varken saknat något i lådan eller öppnat den och med viss stöttning i att låta den förbli stängd, så langade vi iväg den till närmsta välgörenhetsorganisation :up:
Nu kommer min samlar sida fram :angel: men tre månader? Jag har en del kläder jag bara använder på sommaren och en del som jag bara använder på vintern, så 3 mån skulle bli väldigt konstigt för mig på kläder... ;) Tex använder jag inte mitt ullunderställ sommartid, men vintertid bor jag mer eller mindre i det. :D Och sommarklänningarna använder jag då omvänt inte så mycket på vintern... :D
 
Om det känns dumt att kasta saker som är för fina för att slängas men du inte tror någon vill köpa, skänk bort det till välgörenhetsorganisationer, kvinnojour osv. Jag Har också lite svårt för att göra mig av med "bra att ha" saker, men i höstas gjorde jag en räd och skänkte iväg 2 lådor leksaker och 1 låda kläder/smycken/oanvänt smink/nagellack mm till kvinnojour samt 2 lådor kläder skor fleecefiltar mm till hemlösa. Det kändes bra att bli av med det och att någon annan säkert mår mycket bättre av det! Den där jackan du pratar om som har fel fickor mm tex, jag tror säkert att en hemlös skulle älska den ;)
 
Nu kommer min samlar sida fram :angel: men tre månader? Jag har en del kläder jag bara använder på sommaren och en del som jag bara använder på vintern, så 3 mån skulle bli väldigt konstigt för mig på kläder... ;) Tex använder jag inte mitt ullunderställ sommartid, men vintertid bor jag mer eller mindre i det. :D Och sommarklänningarna använder jag då omvänt inte så mycket på vintern... :D

Ja, alltså man får kanske säsongsortera lådorna :p Nu rensade vi bara ut skjortor, t-shirts och långbyxor, i.e. sånt som används lite året runt.
 
Jag har gått från samlare till dödsrensare. Min nya sambo förändrade mig. På senare tid har han till och med sagt till mig att jag faktiskt får spara saker :angel:
När vi flyttade ihop insåg jag att han inte skulle få plats i lägenheten. Så valet stod mellan att det inte blev någon sambo eller rensa bland alla grejer.

Här är det så att om en pryl inte har använts det senaste året så kvalificerar den sig för värdering. Jag brukar fråga mig följande: "När använde jag den sist?", "När kommer jag att använda den igen?". Kan jag inte svara på de frågorna så åker den bort. OM det inte är så att det råkar vara den där fina grejen som jag ärvde av min farmor som hon älskade och som jag älskade som liten och som hennes mamma älskade innan henne. Tja, ni fattar. Såna grejer har man inte mycket av. Som regel åker allt som inte använts det senaste året, undantaget är säsongsbetonade grejer för de har två år på sig.

Trasiga saker kan sparas, OM de fyller en funktion. Mina halvtrasiga löparskor för t.ex. efter pension i löparspåren övergå till promenadskor i stallet tills de rasar isär och slängs.

Har sålt sjukligt mycket grejer på loppis de senaste åren och fått bra många tusenlappar tillbaka samt mer utrymme hemma i mina skåp. Har ännu inte ångrat en enda grej jag gjort mig av med. Känner bara frihet att inte känna mig så bunden till alla dess materiella ting.
 
Vad som kan vara bra att veta är att vissa klädaffärer tar emot gamla tyger osv till textilåtervinning. Tex går det att lämna en påse (typ matkasse, inte sopsäck) med tyg till HM och få rabattkupong för det. Såg något liknande på KappAhl häromdagen. Genom att lämna till återvinning på sådana ställen slipper man ju dels slängandet som bara är onödigt och får dels möjlighet att köpa lite kläder billligare.

Just "köp och släng"-delen är ju jäkligt onödig, på alla sätt och vis, så i de fall där det går, sälj eller återvinn! Det mesta går utmärkt att skicka till återvinning på olika sätt, vissa saker går att göra om hemma också till något nytt och användbart. Då kan den påhittige dessutom med lätthet få något som är betydligt mer personligt och charmigt än något massproducerat från en vanlig tråkaffär :D
 
Jag maste ocksa rensa ... salja saker som gar att salja och ge till valgorenhet det som inte ar 'saljbart'.
I dag kom jag pa att jag skulle starta med stallet. Jag har ett stort stall, med bara tva hastar och en ganska stor sadelkammare ... Jag har 7 sadlar och 13 trans. :o Jag vet dock inte om jag kan gora mig av med nagot:confused: Det skulle vara barnsadeln, men tank om det kommer ett barn som vill rida? Eller hoppsadeln, eftersom jag inte har en hast som ar lamplig hoppare? Men tank om jag skaffar en ... mycket otroligt, men tank om?
Tva vastern sadlar ... den tunga vasternsadeln kan lamnas in pa 'consignment' och saljas ... den ar for tung for mig att fa upp pa en hast i alla handelser ... Resten maste jag nog ha kvar ett tag till.:angel:

Jag har massor av "skrap" pa loftet ... om jag borjar dar och samtidigt borjar titta pa 'horders' pa TV kanske jag kan forbereda mig att gora mig av med en del av "bra att ha" grejor ocksa.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp