Röjning i skogshage

Kilauea

Trådstartare
Jag får låna en stor skogsdunge att göra i ordning till hästarna, vilket känns bra med tanke på min som är känslig för fång.

Det har fällts en del träd där förut och de stora stockarna är borta, dock ligger det rätt mycket ris kvar.
Hur städat från ris vill ni ha till era hästar?
Om allt ska undan känns det som jag kommer vara färdig nån gång i höst :p.
 
Vi tar aldrig bort stocken från hagen, ibland får grenar o ris sitta kvar, ibland rensar vi bort. Är det sly som röjts då eldar vi alltid upp det, grövre säljer vi till flis.
 
Drar ihop det värsta riset och eldar.
Eller låter ligga tills man kan elda.
Elda känns för osäkert tyvärr.
Funderar på om det är för stor risk att det drar till sig ormar om man låter det ligga i en hög i hagen. Å andra sidan kanske det är för skuggigt för dom där.
 
Jag håller på att göra skogsbete. Jag har i och för sig ett åtagande, så jag kan inte göra precis hur som helst. Biologiskt sett är det bäst att lämna riset kvar i skogen, för då återgår en stor del av trädets växtnäringsämnen och humusbildande ämnen till marken och det motverkar försurning. Jag har rafsat ihop riset till högar här och var. Det växer fint bete däremellan. Och vilken mångfald det blir! Massor av örter som bina gillar. Win Win.
 
Elda känns för osäkert tyvärr.
Funderar på om det är för stor risk att det drar till sig ormar om man låter det ligga i en hög i hagen. Å andra sidan kanske det är för skuggigt för dom där.
Jag har ormar på gödselstacken men har aldrig sett några i rishögen som finns i hagen. Den är också tänkt att eldas upp någon gång men det har inte varit tillräckligt fuktigt när vi har haft tid.
 
Jag är jätterädd för sårskador, varit med lite för många gånger om hästar som fått pinnar rakt in på otäcka sätt.
Rensar så mycket det går, delar med för mycket ris stängslas bort. Vill helst inte att det ska ligga grenar osv på marken alls.
 
Jag är jätterädd för sårskador, varit med lite för många gånger om hästar som fått pinnar rakt in på otäcka sätt.
Rensar så mycket det går, delar med för mycket ris stängslas bort. Vill helst inte att det ska ligga grenar osv på marken alls.
Finns riset utspritt på marken hos dig? För jag gör stora högar av det och har aldrig haft sårskador hos hästarna.
 
Lite lagom sådär. Hade nog dragit ihop ris lite till högar och så.
Ska snart göra en skogshage.
Kan ge utförligare svar när jag varit och kollat in vad som behöver göras där.
 
Jag håller på att göra skogsbete. Jag har i och för sig ett åtagande, så jag kan inte göra precis hur som helst. Biologiskt sett är det bäst att lämna riset kvar i skogen, för då återgår en stor del av trädets växtnäringsämnen och humusbildande ämnen till marken och det motverkar försurning.

När vi jobbar med sådant hos LS så vill de ha bort riset just för att motverka gödsling, vi tar bort det värsta och eldar det som blir kvar-just för att det är önskvärt att avmagra marken. Det blir tillräckligt gödsling isf av stubbar och rötter som blir kvar.
 
När vi jobbar med sådant hos LS så vill de ha bort riset just för att motverka gödsling, vi tar bort det värsta och eldar det som blir kvar-just för att det är önskvärt att avmagra marken. Det blir tillräckligt gödsling isf av stubbar och rötter som blir kvar.
Det står i min plan från LS att jag ska göra så som jag har gjort. Alltså inte spara allt ris men mycket.
 
Jamen så skrev du inte riktigt, du skrev att det biologiskt bäst att lämna kvar riset. Och det enligt ditt åtagande?
Jag har aldrig sett ett åtagande där det står att det är bäst att lämna kvar riset, utan mer som att det mesta ska bort och det som blir kvar kan man lägga i högar eller alternativt elda upp hos oss med begränsad eldningsyta.
 
Jag har röjt lite skog och igenvuxen betesmark här hemma och jag vill ha undan så mkt som möjligt. ris av gran och ek blir otroligt vassa pinnar om de får torka, ruttnar aldrig heller känns det som. Hade en stakningsskada förra året och det vill jag inte ha igen. Så röj så mkt du kan. Samla i högar är mkt bättre än att det ska ligga utspritt iaf. Är bra träningspass också :D :bump: Min pålle har fått dra många risbuntar i vår! Länk till en filmsnutt där både hästen och en del av en framtida hage syns. https://www.facebook.com/sara.widen...xj2cYgwr77NguJwxvx-ZmWJ7DWnv7akjWVEEm8MhSE1Dx
 
Jag får låna en stor skogsdunge att göra i ordning till hästarna, vilket känns bra med tanke på min som är känslig för fång.

Det har fällts en del träd där förut och de stora stockarna är borta, dock ligger det rätt mycket ris kvar.
Hur städat från ris vill ni ha till era hästar?
Om allt ska undan känns det som jag kommer vara färdig nån gång i höst :p.
Har skogshage och gamla skogsåkrar som sommarbete.
Man går ju med röjsågen varje år för att hålla slyet nede, det får ligga.
Där det är nedtaget, tas ju riset ut till flis. Det som skotaren inte får med sig, får ligga kvar. Så nej, städar inte ris. Vågar inte elda heller.

Däremot stänger jag av runt gryt. Det är ju väldiga hål runt om, rätt ned i backen.
Här ligger ris. Har inga problem med det. 😊 20200502_175542.jpg
 
Jag har röjt lite skog och igenvuxen betesmark här hemma och jag vill ha undan så mkt som möjligt. ris av gran och ek blir otroligt vassa pinnar om de får torka, ruttnar aldrig heller känns det som. Hade en stakningsskada förra året och det vill jag inte ha igen. Så röj så mkt du kan. Samla i högar är mkt bättre än att det ska ligga utspritt iaf. Är bra träningspass också :D :bump: Min pålle har fått dra många risbuntar i vår! Länk till en filmsnutt där både hästen och en del av en framtida hage syns. https://www.facebook.com/sara.widen...xj2cYgwr77NguJwxvx-ZmWJ7DWnv7akjWVEEm8MhSE1Dx
Hade jag ek i hagen, hade jag varit mer bekymrad för ollonen än för riset.
Jättefin häst du har!
 
Elda känns för osäkert tyvärr.
Funderar på om det är för stor risk att det drar till sig ormar om man låter det ligga i en hög i hagen. Å andra sidan kanske det är för skuggigt för dom där.
Ormar brukar inte vara problem i hästhage. De är inte sugna på att trampas av hovar så de brukar fly fältet. I våra hagar lämnas slyrhögar som pyssel till hästarna. De äter, gnager och drar runt och har jätteroligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 017
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 938
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp