Rökning på inglasad balkong ledde till uppsägning

Jag är ruggigt kluven till det där.

Jag tycker både det är bra att det blir konsekvenser samtidigt som jag inte vill inskränka för mycket. Om de inte får föka på balkongen ska de gå ut 100m ifrån huset i en rökruta? eller hur är det tänkt?

Nej jag förespråkar inte rökning jag är bara väldigt kluven i frågan.

Jag visste inte ens att det fanns allergihus :)
 
ÄNTLIGEN säger jag som allergiker och hyresvärd. Tillägg i historien i rubriken är att rökaren hade bostad i ett allergihus. Det finns alltså hopp för alla oss som inte vill bo i cigarettrök eller riskera att få en fin sommarkväll på balkongen förstörd.

Borde större delar av bostäderna skydda oss mot passiv rökning?

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-30/rokte-i-allergihus-sags-upp
:bow::bow::bow: Superbra!
Det finns inga som helst fördelar med att låta rökning vara tillåtet i flerbostadshus, bara nackdelar.
 
ÄNTLIGEN säger jag som allergiker och hyresvärd. Tillägg i historien i rubriken är att rökaren hade bostad i ett allergihus. Det finns alltså hopp för alla oss som inte vill bo i cigarettrök eller riskera att få en fin sommarkväll på balkongen förstörd.

Borde större delar av bostäderna skydda oss mot passiv rökning?

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-30/rokte-i-allergihus-sags-upp
Fint att se att reglerna verkligen tillämpas och att brott mot dem får konsekvenser. Tänker att det är just faktumet att att han bodde i ett hus där det rådde rökförbud som faktiskt gör att det blev som det blev, det hade ju aldrig hänt i ett "vanligt" hus. Tycker att det finns ett sådant glapp vad gäller rökning och bostäder i förhållande till hur man inskränker rökning på andra sätt. Helt obegripligt att det är tillåtet att röka på balkonger osv.

Hyresvärden Wallenstam vet jag har infört att det råder rökförbud i alla deras nybyggnationer sedan 2020, vilket också står i avtalet. Antar att det gjorde det även i denna personens avtal.
 
Jag är ruggigt kluven till det där.

Jag tycker både det är bra att det blir konsekvenser samtidigt som jag inte vill inskränka för mycket. Om de inte får föka på balkongen ska de gå ut 100m ifrån huset i en rökruta? eller hur är det tänkt?

Nej jag förespråkar inte rökning jag är bara väldigt kluven i frågan.

Jag visste inte ens att det fanns allergihus :)

Varför skulle det vara en inskränkning? Finns ju massor av saker man inte får göra när man bor i samma hus som andra...
 
Även Lundbergs i Norrköping har rökförbud i och inom deras bostäder. Så det räcker inte att gå ut på innergården för att röka utan du måste ut på gatan för att få röka.
Det var jätteskönt att slippa rökarna utanför entren och på balkongerna. Nackdelen blev dock att de som rökte slängde sina fimpar ute på gatan så det syntes verkligen vart de stod och rökte...
 
Jag som allergier blir hysteriskt dålig i luftrören flera dagar efter att ha blivit utsatt för passiv rökning. Jag välkomnar möjligheten att faktiskt få BO rökfritt, utan att behöva köpa mitt hus utan grannar.

Som hyresvärd kostar det mig rätt stora summor att sanera en inrökt bostad, och det är faktiskt jättesvårt (och dyrt!) att stryka på spärrfärg för att hindra genomläckning av nikotin vid ommålning. Eller för den delen att det fortfarande luktar genom tapeten. Eller golvet stinker.

Jag tycker det är en självklar rättighet att slippa bli utsatt för passiv rökning särskilt när samhället enats om att det är farligt. OCH vidtagit åtgärder även i det offentliga rummet.
 
Personligen skulle jag önska att det också infördes parfymförbud, om man nu vill ta hänsyn till allergiker.
Ibland stinker min trappuppgång så illa att jag hinner bli sjuk innan jag kommer ut genom porten.
 
I Davis, Kalifornien, minns jag att rökning var förbjuden utomhus på alla allmänna platser (detta var drygt 20 år sedan dessutom!) - man fick BARA röka inne i sin bostad...!
 
Personligen skulle jag önska att det också infördes parfymförbud, om man nu vill ta hänsyn till allergiker.
Ibland stinker min trappuppgång så illa att jag hinner bli sjuk innan jag kommer ut genom porten.
Skillnaden är att passiv rökning är farlig för alla medans parfym bara är farligt för allergiker.
Men i ett allergihus så borde det ju vara möjligt att förbjuda båda.
 
Jag har åkt nattåg (med en nyinköpt hund som inte lade sig ner utan pep hela vägen från Stockholm till Lund - annan historia) och var då förvisad till en f d rökkupé, noggrant sanerad.

Det var så äckligt att det lagt sordin på varje tanke om tågresande i framtiden. Rök är så svårt att sanera och att ta över någons inrökta bostad - :yuck:
 
Jag är ruggigt kluven till det där.

Jag tycker både det är bra att det blir konsekvenser samtidigt som jag inte vill inskränka för mycket. Om de inte får föka på balkongen ska de gå ut 100m ifrån huset i en rökruta? eller hur är det tänkt?

Nej jag förespråkar inte rökning jag är bara väldigt kluven i frågan.

Jag visste inte ens att det fanns allergihus :)
Inte i ett allegihus.
Där så skall det vara säkert att vistas för allergiker.
Rökare får bo i andra hus.
Det är ett fritt val.
 
Jag har åkt nattåg (med en nyinköpt hund som inte lade sig ner utan pep hela vägen från Stockholm till Lund - annan historia) och var då förvisad till en f d rökkupé, noggrant sanerad.

Det var så äckligt att det lagt sordin på varje tanke om tågresande i framtiden. Rök är så svårt att sanera och att ta över någons inrökta bostad - :yuck:
Men numera så är väl rökning förbjuden i hela kollektivtrafiken?
Även vanliga tåg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp