Rönningeritten - Vilken dag...

Mirraya

Trådstartare
Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi kom iväg på första slingan och hon känndes jättefin! Det var ju SÅ fint väder och roliga vägar! Sen började det... I vet.grinden fick hon anm på vä.fram hälta. Det var ju tråkigt, men var ingen tydlig hälta så vi var ändå nöjda med dagen hittills. Sen kom problemen..! Direkt vi kom ut från veterinärgrinden så lade hon sig ner, först såg hon inte ut att ha ont eller så utan låg och tittade sig omkrig sen reste hon sig och började skrapa i marken och bita sig mot magen... kolik:o
Vi började gå..och gå.. och gå.. hon har haft som gaskolik förut och det brukar släppa efter någon halvtimme, bara hon får gå. Men inte denna gång. Efter 2 timmar började hon snarare bli värre och vi gick och pratade med veterinärerna pp - jättetrevlige och hjälpsamma!! De lyssnade på tarmljud mm och hon verkade lite bättre, vi fortsatte gå... men hon vart sämre igen tillslut kröp hon nästan fram och försökte lägga sig i farten! Nu hade vi gått rätt så länga och hon ville ju inte dricka - så nu började hon bli uttorkad dessutom! Vet tyckte det var läge att åka till klinik - men vi kunde ju inte ställa henne i transporten när hon lade sig ner hela tiden!! Veterinärerna tog in oss i en box där hon fick vätska intravenöst och så fick vi fortsätta gå... släppte inte. Veterinärerna åkte och hämtade kramplösande som hon fick. Då tycktes hon bli bättre på en gång.. Tarmljuden kom igång och hon började äta och dricka lite själv och såg piggare ut. En duktig massör kom och masserade magen på veterinärens inrådan. Det tyckte hon var jätteskönt och började slappna av. Nu hade hon ju haft ont i ca 4 timmar och gått och gått så hon vart ju helt slut när krampen släppte! Huvudet i backen.. stackars liten!! Vi avvaktade ett tag men hon verkade ok så vi lastade och åkte hem. Då var klockan ca 19.00. Hon skrapade och slog i transporten, vi han knappt mer än lasta ur så var det dax igen... ville bara lägga sig :crazy: Vi gick och gick och löste av varandra, det ville inte släppa så vi fick ringa distriktsveterinären. Tanken var att hon skulle ge kramplösande/smärtstillande så vi kunde åka till Strömsholm. Hon hade lite att göra innan så det var bara att fortsätta att gå med henne... i ca 2,5 tim till... Hon vart ju snart uttorkad igen - ville inte dricka och totalt utmattad av all värk och allt gående. Det var SÅ hemskt!! Vi ringde vet igen som var på väg som nu sa att vi kunde ställa in henne och låta henne vila. Hon lade sig direkt och låg och stönade.. Sedan lade hon sig helt på sidan och man hörde inte ens att hon andades, jag var helt säker på att "nu dör hon" :cry:

Veterinären kom tillslut 23.30 gav kramplösande igen och kopplade på dropp, 20l till.. Stoppade in armen i tarmen för att känna efter förstoppning, som hon inte hittade.. Skulle ha ner en slang i näsborren ner i matstrupen/mot tarmarna för att kunna ösa ner vatten för att se om det var stopp där.. Fick inte slangen rätt och höll på och höll på.. denna lilla snälla häst som bara stod helt still och var så rädd, tyckte så synd om henne! Tillslut när hon drog denna slang fram och tillbaks så fick hon näsblod... det rann och rann, hängdes en handdik i grimman så hon inte skulle skvätta ned väggar och det rosslade n näsan när hon andades. Jag var så trött vi det laget och skulle ha kunnat skada veterinären allvarligt för att hon gjorde så... ge kramplösande så vi kan åka till klinik!! Hon gav ialla fall upp då, och i samma veva började lilla hästen att skaka okontrollerat! jag var fortfarande helt säker på att hon kommer lägga sig ned när som hellst och bara stänga av och dö! Men... tarmljuden började komma igång igen av okänd anledning... vi fick mer dropp. Veterinären ansåg sig klar och sa att vi fick ringa igen om hon vart dålig igen.
Jag lämnade stallet kl 02.00 (började jobba 07.00 idag:crazy: ). Två andra var kvar med 1 1/2 dropppåse som hon skulle ha i sig, sedan skulle hon promenera lite och vara under uppsikt. Läget tycktes stabilt. Ringde de andra i morsse och det tycktes nu ha släppt helt, för denna gång. Ännu oklart vad orsaken var... Vi har fått någon sorts tarmflora-kultur som hon skall få i maten för att byta tarmflora. Hoppas det hjälper...

Så gick det, för er som undrar hur det gick för "den lilla vita araben med kolik"..

Tack alla underbara funktionärer/vererinärer/människor runt omkring som hjälpte till!! Tack massören!! I övrigt var det ju fint väder..:D
 
Sv: Rönningeritten - Vilken dag...

Stackars liten, :( vad läskigt. Skönt att hon mår bättre nu. Ni måste ha varit helt slut båda två, dagen började ju ganska så tidigt och det blir ju extra jobbigt när det är så varmt. Drack hon något på vägen, vid groomen? såg aldrig om hon gjorde det. Hoppas att det gick bra för Charlotte och Wielka. Jonke var ganska trött när vi kom hem, men snäll som ett litet lam.
 
Sv: Rönningeritten - Vilken dag...

Ja... vi var helt slut allihopa! Jag sitter på jobbet nu och blinkar.. De andra åkte från stallet 04.00 i morsse... Sen kom hö idag så då var de där och lassade hö :D

Men Garichca mår bra ialla fall!! Hon står och ser oskylldig ut och undrar varför vi är så oroliga..??:angel:

Hon drack lite vid groomarna, bara ett par munnar - sen var hon inte intresserad.

Gick bra för Wielka, de fullföljde sina 50km! :banana:
 
Sv: Rönningeritten - Vilken dag...

Var han trött lille Jonke :D Han var ju snabb som :devil: !!
 
Sv: Rönningeritten - Vilken dag...

Med tanke på pulsen (48) så sa veterinären att: -Den där han är inte trött!
Men vi som känner honom såg att han var trött. Men fortfarande pigg o intresserad av omgivningen. Snabb, ja det kan man lungt säga :angel: ... Ganska jobbig att hålla i när han pullar o blir het, bättre att släppa lite en sträcka så varvar han ner lite bättre sen. ;)
Skönt att Garichca (?) mår bättre nu och toppen kul för Charlotte!!! :bump:

Undrar hur det gick för killarna på kallbloden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
661
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp