Röntga eller inte röntga innan köp

Buttercup99

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp.
Hästen var halt hos tidigare fodervärd för ett år sedan ca och dem valde då att röntga för att titta lite vad det skulle kunna vara. De hittar ett litet fynd på artros I baknät. Men det är inte det som utgör hältan och hästen blir frisk. Men fynd är ett fynd. Dock säger den veterinären att det är i princip inte ett fynd, det är så litet litet .

Tanken var att röntga innan köp men jag blir lite tveksam till det. Hästen är en 8årig tung hästras med 900kg+ i matchvikt. Jag ser en glad och livlig häst som kliar sig bak örat med bakhoven, bockar och stegrar och annat allmänt pigg och rörelsefri häst. Har i glädjerus ramlat omkull och sen varit lika fit for fight.

Ingenting förändras av att åka och titta på nya röntgenplåtar känner jag, hästen är den den är idag. En resa i transport är alltid en risk tänker jag också. (Inte kört något med denna hästen och överlag väldigt lite). Även om röntgen skulle visa lite mer påväxt än förra gången så ändras inte min inställning till hästen, den köps av mig ändå. Jag hade hellre lagt pengarna för röntgen på förebyggande tillskott och tex kiropraktor/massör.

Det finns nog många friska hästar där ute med "fynd" som lever fina liv.

Min fråga till er är om vad hade ni gjort i min sits? :) åkt och röntga eller utgått ifrån hur hästen är idag?

(Har erfarenhet av artros på häst sedan tidigare då min andra häst har det på båda framknäna, men efter kiropraktor och användning av boots, motion och tillskott så rör sig hästen fint igen.)

Mvh
 
Beror helt på prisklass för mig. Ingen av mina hästar har kostat mer än 30k, och röntgen har aldrig varit på kartan.
 
Om det är samma områden som röntgades bara för ett år sedan och du har själv haft hästen under denna tiden hade jag inte röntgat igen. Jag ser inte riktigt poängen. Hade nog inte gjort det för en häst i den prisklassen även om det var några nya områden du tänkt röntga, speciellt då du tänker behålla hästen oavsett. Utgå från hästen idag och röntgen från ett år sen, ska du pruta priset om det var fynd från röntgen på en häst i den prisklassen lär väl mellanskillnaden på prut och kostnad för röntgen göra att du går jämt ut ändå.

Jag helröntgade min häst innan köp även då han blivit röntgad u.a. (för spatt) bara månader innan, men då var omständigheterna med min häst vid den tiden mer oklara för mig om vad som egentligen hänt med hästen däremellan, och priset på hästen och anledningarna till köp motiverade röntgen (procentuellt liten del av köpesumman att lägga på röntgen på det). Jag är nöjd med att jag röntgade och kunde känna mig trygg i en röntgen-besiktning u.a., men i din situation ser jag det inte som lika motiverat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 898
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är ny här, men läst ett tag, kanske ligger tråden fel?. Hursomhelst så letar jag häst och har hittat en i mitt tycke fin unghäst, 3...
Svar
7
· Visningar
2 525
Hästmänniskan Okej, nu behöver jag era kloka råd. Hoppas tråden ligger rätt. Jag skall efter fyra år utan häst nu köpa egen igen, och efter att ha...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 928
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp