Röntga häst hemma?

Medryttarinna

Trådstartare
FInns här någon som har erferenhet av att låte veterinär komma och röntga hästen hals-rygg hemma i stallet? Finns någon vet. som gör det i Örebro/Värmlandstrakten?
 
FInns här någon som har erferenhet av att låte veterinär komma och röntga hästen hals-rygg hemma i stallet? Finns någon vet. som gör det i Örebro/Värmlandstrakten?
De flesta (om inte alla nu?) DV-stationer har mobil röntgen. Kan inte säga om det är någon skillnad på att röntga hals-rygg hemma jämfört med på station eller klinik, har aldrig själv varit med om det på hemmaplan.
 
De flesta (om inte alla nu?) DV-stationer har mobil röntgen. Kan inte säga om det är någon skillnad på att röntga hals-rygg hemma jämfört med på station eller klinik, har aldrig själv varit med om det på hemmaplan.
DV här i Skellefteå har inte en enkom mobil röntgenapparat som de alltid har med sig, utan de plockar med sig den som är inne på kliniken om den är ledig. Så det ska vara väldigt speciella fall för att de ska välja att röntga ute hos kunden.
Men i övrigt så borde det inte vara någon skillnad att röntga hemma mot för på klinik så länge veterinären har med sig den utrustning som krävs. Att tänka på är att man har eluttag tillgängligt i stallet och gott om plats för att rymma en röntgenapparat, häst och människor på samma utrymme.
 
Min förra häst röntgades för misstänkt fraktur på
vadben bak i stallet. Det är inte alls samma sak eller kvalité som på klinik.
 
FInns här någon som har erferenhet av att låte veterinär komma och röntga hästen hals-rygg hemma i stallet? Finns någon vet. som gör det i Örebro/Värmlandstrakten?
De jag har pratat med som har portabel röntgen säger att sådana bilder behöver tas på klinik. En portabel röntgen tar lika bra bilder (om den är av bra kvalité) men när det ska röntgas så högt upp blir det betydligt svårare med en portabel än med en fast röntgenmaskin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
338
Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
799
Senast: kryckan
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 593
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej, Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: Allis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp