Röntga kattens tänder

Wille

Trådstartare
Jag funderar på det här med Forl/Tr som är så svår att upptäcka utan röntgen. Bör man röntga katten varje år för att se om den fått sjukdomen? Och hur röntgar man en katt? Måste den sövas först eller ger man lugnande så den håller sig still vid röntgen?
 
Jag funderar på det här med Forl/Tr som är så svår att upptäcka utan röntgen. Bör man röntga katten varje år för att se om den fått sjukdomen? Och hur röntgar man en katt? Måste den sövas först eller ger man lugnande så den håller sig still vid röntgen?
Jag har katt med forl vanligtvis tittar veterinären bara igenom munnen för att se om kisse har någon tand som behöver tas bort. Röntgar gör de bara när de hittat något och skall behandla. Så en tandkoll vid vaccinationen räcker bra.
 
Jag har katt med forl vanligtvis tittar veterinären bara igenom munnen för att se om kisse har någon tand som behöver tas bort. Röntgar gör de bara när de hittat något och skall behandla. Så en tandkoll vid vaccinationen räcker bra.
Ok. Var och vaccinerade katterna igår. Tänkte inte på det då.

Men har suttit och läst om tr nu och inser att sjukdomen gått rätt långt redan när man kan se den.
 
Jag vet inte hur man ska göra på friska katter, men vår katt med FORL röntgas varje år. Utan röntgen kan man ju se om det ser jättedåligt ut, men det kan likagärna vara ännu fler dåliga tänder som inte syns på ytan.
Sist tex såg man att en tand var dålig men efter röntgen fick de ta bort tre.

Man söver katterna vid tandröntgen.
 
Jag vet inte hur man ska göra på friska katter, men vår katt med FORL röntgas varje år. Utan röntgen kan man ju se om det ser jättedåligt ut, men det kan likagärna vara ännu fler dåliga tänder som inte syns på ytan.
Sist tex såg man att en tand var dålig men efter röntgen fick de ta bort tre.

Man söver katterna vid tandröntgen.
Men söver veterinären enbart för röntgen då eller är det när de ändå tar tandsten som de passar på att röntga också?
 
Jag har en som självmant tappat tänder av TR. Påstår veterinär i alla fall. Hon röntgas inte varje år, men jag ser alltid till att det ingår en ordentlig tandkoll när jag vaccinerar mina katter. Endel kliniker har att det ingår, endel verkar knappt kolla tänderna.
 
Men söver veterinären enbart för röntgen då eller är det när de ändå tar tandsten som de passar på att röntga också?
Hmm, det har aldrig varit aktuellt att inte göra någon åtgärd alls. Som minst tandsten, beroende på vad röntgen visar ev dra ut tänder. Vet inte alltså.
 
Jag vill att man röntgar och fixar tänder samtidigt. Vill inte söva min katt 2 ggr.
Dels riskabelt att söva, stressat att åka till veterinär. Väldigt dyrt att söva 2 ggr som en del kliniker erbjuder.
Kolla på olika kliniker, skiljer en hel del på priset.
 
Jag kommer inte röntga min varje år. Hon mår absolut skit av att åka till vet och vi måste åka en timme för att komma till en vettig tandvet. Dessutom går hon på njurfoder vilket gör sövning snäppet mer risky, men jag håller ju absolut koll på henne
 
Vår katt hade en tandfraktur som behövde åtgärdas och då upptäcktes att han hade Forl (tror det heter nåt annat numera, då inte bara felines/katter kan ha det) och man drog ut flera tänder. Det fanns början till Forl i andra tänder också så han skulle behöva kollas årligen. Den veterinären såg direkt, utan röntgen, att tänder behövde dras ut.

Katter är ju väldigt bra på att maskera smärta, så jag skulle inte vänta tills katten typ inte kan tugga längre. Då har den väldigt, väldigt ont. Men man vill ju inte söva i onödan heller.
 
Hmm, det har aldrig varit aktuellt att inte göra någon åtgärd alls. Som minst tandsten, beroende på vad röntgen visar ev dra ut tänder. Vet inte alltså.
Jo så har det varit för oss också att man röntgat i samband med annan åtgärd som kräver sövning, men jag hade aldrig rutinröntgat om ingen annan åtgärd behöver göras.
 
Men det krävs ju röntgen för att ens veta om åtgärd behövs. Själva poängen är ju att man inte kan utgå från hur det ser ut i munnen.
Finns det veterinärer som gör det? Söver och röntgar utan att det finns någon indikation på att något är fel? Sövning är ju ändå ingen lek.
 
Vår katt hade en tandfraktur som behövde åtgärdas och då upptäcktes att han hade Forl (tror det heter nåt annat numera, då inte bara felines/katter kan ha det) och man drog ut flera tänder. Det fanns början till Forl i andra tänder också så han skulle behöva kollas årligen. Den veterinären såg direkt, utan röntgen, att tänder behövde dras ut.

Katter är ju väldigt bra på att maskera smärta, så jag skulle inte vänta tills katten typ inte kan tugga längre. Då har den väldigt, väldigt ont. Men man vill ju inte söva i onödan heller.

Det heter TR numera, som TS skrivit. Tandresorption.
 
Finns det veterinärer som gör det? Söver och röntgar utan att det finns någon indikation på att något är fel? Sövning är ju ändå ingen lek.
Men om katten är diagnosticerad med FORL finns det väl indikation?
Med det sagt så vet jag inte. Vår katt har haft irriterat tandkött och behov av minimum tandstensborttagning varje gång. Vet inte hur veterinären hade resonerat om allt såg prima it på ytan.
 
Men om katten är diagnosticerad med FORL finns det väl indikation?
Med det sagt så vet jag inte. Vår katt har haft irriterat tandkött och behov av minimum tandstensborttagning varje gång. Vet inte hur veterinären hade resonerat om allt såg prima it på ytan.
Nu har ju inte någon av TS katter diagnostiserats med FORL, hon vill kolla om de har och undrar om hon bör röntga dem i munnen årligen.

Angående övervakning av munhälsa på katt med FORL, min veterinär gör en vanlig översyn av munnen utan sedering och bedömer då om hon behöver röntgas och fixas. Jag litar på den bedömningen.
 
Nu har ju inte någon av TS katter diagnostiserats med FORL, hon vill kolla om de har och undrar om hon bör röntga dem i munnen årligen.

Angående övervakning av munhälsa på katt med FORL, min veterinär gör en vanlig översyn av munnen utan sedering och bedömer då om hon behöver röntgas och fixas. Jag litar på den bedömningen.
Ja, jag skrev i mitt första inlägg att jag inte vet vad som gäller katter utan känd FORL.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: astronaut
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: kma
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp