Röntga rygg

parellikusken

Trådstartare
Min kära häst har problem med att han är vinglig i bakdelen. Vi har varit ett par vändor till kliniken o.s.v..
Jag skulle velat få ryggraden röntgad då inget fel hittades i hakskotpelaren. Men veterinären säger att vi inte kan röntga ryggen då det är för mycket massa. Har alltså en rätt rejäl kallblodstravare, ser ut som en nordsvensk i kroppen.

Men jag får inte ihop det, det är väl inte ovanligt att man röntgar ryggen på hästar?
Borde jag vända mig till en annan klinik för att få en annan bedömning?
 
Det är inte ovanligt men det är också svårt att ta bilder bakom sadelstaden någonstans, pga massan. Även på nätta halvblod.
 
Det är inte ovanligt men det är också svårt att ta bilder bakom sadelstaden någonstans, pga massan. Även på nätta halvblod.
Som jag befarade då. 😓

Men samtidigt vet jag ju om vi gör fynd i ryggen finns det ändå inget som är aktuellt att åtgärda. Är väl mest för att kunna utesluta saker.
 
Det där låter konstigt. Va precis på klinik och röngtade ryggen på min lusitano och hon är rejäl- väldigt ras typiskt. Dock inte som ett kallblod men ändå. Jag såg bilderna och det va inga konstigheter alls. Sen gjorde vi en ultraljud med för att se det som är djupare: hon va super fin på allt. Veterinären visade och förklarade på bilderna och vad dom kollar efter. Det vi kollade efter är kissing spines och liknande men hon va super fin. Hade KS på min förre och dom röngtan bilderna såg inte roliga ut. Så tycker det låter konstigt.

Vi åkte till en stor klinik med extremt bra rykte och dom va väldigt kunniga. Har upplevd en mycket sämre attityd på andra kliniker jag varit på innan. Kände dom verkligen lyssnade och va super noggranna.
 
Det där låter konstigt. Va precis på klinik och röngtade ryggen på min lusitano och hon är rejäl- väldigt ras typiskt. Dock inte som ett kallblod men ändå. Jag såg bilderna och det va inga konstigheter alls. Sen gjorde vi en ultraljud med för att se det som är djupare: hon va super fin på allt. Veterinären visade och förklarade på bilderna och vad dom kollar efter. Det vi kollade efter är kissing spines och liknande men hon va super fin. Hade KS på min förre och dom röngtan bilderna såg inte roliga ut. Så tycker det låter konstigt.

Vi åkte till en stor klinik med extremt bra rykte och dom va väldigt kunniga. Har upplevd en mycket sämre attityd på andra kliniker jag varit på innan. Kände dom verkligen lyssnade och va super noggranna.
Får nog ta ett till prat med veterinären och se vad hen säger. Är väl en av de bästa klinikerna i vårt område, så är lite osäker på vårt vi annars skulle vända oss.
 
Får nog ta ett till prat med veterinären och se vad hen säger. Är väl en av de bästa klinikerna i vårt område, så är lite osäker på vårt vi annars skulle vända oss.
Fråga om det skulle göra någon skillnad med nyare/annan röntgen? Ifall att det är utrustningen på kliniken som begränsar. Jag vet folk som fått åka till klinik långt bort för att röntga bakre delen (kring länd/kors/höfter tror jag) just för att det behövdes en ”kraftigare” röntgenmaskin.
 
Fråga om det skulle göra någon skillnad med nyare/annan röntgen? Ifall att det är utrustningen på kliniken som begränsar. Jag vet folk som fått åka till klinik långt bort för att röntga länd/kors just för att det behövdes en ”kraftigare” röntgenmaskin.
Smart!
Ska kolla med veterinären om det. De har en systerklinik som kanske har bättre utrustning.
 
Nu vet jag inte vart på ryggen du tänker, men vi röntgade bland annat Konturs rygg utan problem och han var grov :).
 

Bifogade filer

  • 207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    415,6 KB · Visningar: 55
Vet att det var meckigt när veterinären skulle kolla si-leden på min häst. De fick gå in analt med ultraljud.
Då sa de att det är svårt att röntga bäcken osv. Det här är en islandshäst av icke grov modell.
Vi var på husaby och det är ju ändå en bra bred klinik.
 
Min kära häst har problem med att han är vinglig i bakdelen. Vi har varit ett par vändor till kliniken o.s.v..
Jag skulle velat få ryggraden röntgad då inget fel hittades i hakskotpelaren. Men veterinären säger att vi inte kan röntga ryggen då det är för mycket massa. Har alltså en rätt rejäl kallblodstravare, ser ut som en nordsvensk i kroppen.

Men jag får inte ihop det, det är väl inte ovanligt att man röntgar ryggen på hästar?
Borde jag vända mig till en annan klinik för att få en annan bedömning?
Min varmblodstravare, som visserligen inte var en tunn varmblodstravare, gick bra att röntga ryggen på, hennes dotter som är korsning med Nordsvensk bruks gick mycket sämre, dom kunde se främre delen men sen blev det dåliga bilder. Trots klinik med nyare/bättre utrustning.
För mycket muskler i vägen sa dom.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 128
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 034
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp