Röntga små raser innan de går i avel (utbruten från Oseriös avel 2019)

Men ingen har sagt att man måste kolla upp hundratals sjukdomar?

Men om man väljer att göra det är det ju Jättebra.

Att göra absolut bare minimum pga snålhet är inte nåt jag ser som bra egenskap i en uppfödare
Men du började med att skriva hur illa det var med andra raser som inte följde din ras hälsoprogram. Du propagerar alltså för att andra måste göra det du gör - men du behöver inte göra det andra gör... andra raser måste kolla för sådant som drabbar din ras, men du måste bara också bara kolla det som drabbar din ras
 
Men du började med att skriva hur illa det var med andra raser som inte följde din ras hälsoprogram. Du propagerar alltså för att andra måste göra det du gör - men du behöver inte göra det andra gör... andra raser måste kolla för sådant som drabbar din ras, men du måste bara också bara kolla det som drabbar din ras
Va? Nu har du missförstått. Min ras har ett obefintligt program. Noll krav.
 
Ja hon går absolut back. Det gör väl en bra uppfödare oftast.

Så för att vara seriös måste man gå back?
Jag skulle inte ha råd att vara uppfödare om jag skulle gå back på varje kull. Aveln behöver iaf bära sig själv ekonomiskt. Sen att det inte blir någon vinst är en annan femma för man gör det inte för att tjäna pengar.
Hur många tror du har råd att år ut och år in gå back och lyfta in pengar i kull efter kull?
Om det är din vision på att vara seriös så är nog de flesta uppfödare oseriösa för de vill iaf gå plus/minus noll.
 
Så för att vara seriös måste man gå back?
Jag skulle inte ha råd att vara uppfödare om jag skulle gå back på varje kull. Aveln behöver iaf bära sig själv ekonomiskt. Sen att det inte blir någon vinst är en annan femma för man gör det inte för att tjäna pengar.
Hur många tror du har råd att år ut och år in gå back och lyfta in pengar i kull efter kull?
Om det är din vision på att vara seriös så är nog de flesta uppfödare oseriösa för de vill iaf gå plus/minus noll.
Men var har jag skrivit det?
 
Hur tycker du annars man ska tolka din åsikt om att bra uppfödare oftast går back och att din uppfödare gör det på sina kullar?
Så som jag skrev det. Att ofta är det så att bra uppfödare inte tjänar något eller går back på sina uppfödningar. Jag skrev inte att alla bra uppfödare går back eller att alla som inte går back är dåliga. Hade jag menat det hade jag skrivit det.
 
Så som jag skrev det. Att ofta är det så att bra uppfödare inte tjänar något eller går back på sina uppfödningar. Jag skrev inte att alla bra uppfödare går back eller att alla som inte går back är dåliga. Hade jag menat det hade jag skrivit det.

Jag håller inte med dig. Flera av de mest framgångsrika när det kommer till kvalité i min ras lever på sina uppfödning.

Sen kan jag upplysa om att det är svårt att få testa och rönga friska hundar i Sverige. Jag ville bla ryggröntga två uppfödningar i samband med HD/ED-röntgen men alla kliniker här omkring nekade. De ville inte utsätta en hund för onödig strålning och deklarerade att de bara röntgade vid misstanke om skada, om hunden hade en anatomi som utgjorde risk eller om hunden skulle i tjänst.
 
Jag håller inte med dig. Flera av de mest framgångsrika när det kommer till kvalité i min ras lever på sina uppfödning.

Sen kan jag upplysa om att det är svårt att få testa och rönga friska hundar i Sverige. Jag ville bla ryggröntga två uppfödningar i samband med HD/ED-röntgen men alla kliniker här omkring nekade. De ville inte utsätta en hund för onödig strålning och deklarerade att de bara röntgade vid misstanke om skada, om hunden hade en anatomi som utgjorde risk eller om hunden skulle i tjänst.
Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.
Man måste ju komma upp i en viss nivå av kullar för att kunna leva på det - och i min erfarenhet börjar kvaliteten ofta dippa lite när man tar så många kullar.

Men med det sagt, huruvida man går plus eller minus på sin uppfödning är knappast facit för om man är bra eller inte.
 
Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.
Man måste ju komma upp i en viss nivå av kullar för att kunna leva på det - och i min erfarenhet börjar kvaliteten ofta dippa lite när man tar så många kullar.

Men med det sagt, huruvida man går plus eller minus på sin uppfödning är knappast facit för om man är bra eller inte.
Exakt så.
 
Jag håller inte med dig. Flera av de mest framgångsrika när det kommer till kvalité i min ras lever på sina uppfödning.

Sen kan jag upplysa om att det är svårt att få testa och rönga friska hundar i Sverige. Jag ville bla ryggröntga två uppfödningar i samband med HD/ED-röntgen men alla kliniker här omkring nekade. De ville inte utsätta en hund för onödig strålning och deklarerade att de bara röntgade vid misstanke om skada, om hunden hade en anatomi som utgjorde risk eller om hunden skulle i tjänst.
Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.
 
Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.
Har inte heller haft några problem med att få röntga vad jag vill faktiskt.. Röntgar rygg och bogleder i samband med HD/ED utan problem. Min ras har inte problem med rygg och bog, det förekommer ibland men inte så att det är ett stort problem. Jag vill dock röntga för att vara på säkra sidan, eftersom det är problem som ofta dyker upp senare i åren och då kanske hunden redan har gått i avel om man har otur (hände mig/en av mina hundar en gång, efter det har jag börjat röntga i förebyggande syfte.). Jag ultraljudar också hjärtat för säkerhetsskull, för att hjärtfel har börjat dyka upp i rasen. Det är dock inget som rasklubben ens kräver utan helt mitt eget initiativ.
 
Vad är PEVISA?

Men det att de inte hittills funnits betyder inte att de kan dyka upp i framtiden. Whippet sägs vara en så himla frisk ras och just därför har ju ingen testat tidigare. Nu då det görs i större utsträckning så hittar man mycket LTV, endel hjärtproblem, lite c-höfter, spondylos. Det är ju just NU vi måste undersöka. Inte om tio år då rasen kanske är skit. Många uppfödare rasar mot att vi nu satsar på att gå med i PEVISA för att få krav på ultra och röntgen. Varför de är arga? För att de måste betala för undersökningar och plötsligt är deras friska hundar kanske inte så friska längre
 
Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.
Man måste ju komma upp i en viss nivå av kullar för att kunna leva på det - och i min erfarenhet börjar kvaliteten ofta dippa lite när man tar så många kullar.

Men med det sagt, huruvida man går plus eller minus på sin uppfödning är knappast facit för om man är bra eller inte.

Precis. Det har massor med ras att göra.
Och skulle uppfödaren stå för en massa extratester på sina kullar så blir det också skevt. 4000-5000:- per hund kanske det är värt om man fått 3 valpar som sålts för 20 000:- st mot om man fått 10 valpar som sålts för 11 000:-.
 
Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.
Nej, inte på alla kliniker. Som sagt så just röntgen medför ju att du även utsätter hunden för något.

Är man en medveten uppfödare vilket de flesta är så har man stenkoll på om det händer något avvikande i någon linje och undviker den.
Själv har jag suttit oändliga timmar på fb-grupper för rasen och noterat hundar som haft allergier, EPI, ögonsjukdomar mm och sedan gått igenom linjer. Har på så visbla noterat en hund på tidigt 90-tal som ligger i flera hundar som har Pannus, en sjukdom som numera är sällsynt men förekommer. Har också hittat två hanar som i andrageneration lämnat allergier.
Det finns massor som inte går att testas men som man kan försöka jobba sig ifrån genom att nätverka.
 
Har inte heller haft några problem med att få röntga vad jag vill faktiskt.. Röntgar rygg och bogleder i samband med HD/ED utan problem. Min ras har inte problem med rygg och bog, det förekommer ibland men inte så att det är ett stort problem. Jag vill dock röntga för att vara på säkra sidan, eftersom det är problem som ofta dyker upp senare i åren och då kanske hunden redan har gått i avel om man har otur (hände mig/en av mina hundar en gång, efter det har jag börjat röntga i förebyggande syfte.). Jag ultraljudar också hjärtat för säkerhetsskull, för att hjärtfel har börjat dyka upp i rasen. Det är dock inget som rasklubben ens kräver utan helt mitt eget initiativ.
Satt och pluggade tidigare idag och då stod Dalmatiner med som en av riskraserna för DCM (förutom Dobermann, Irländsk Varghund, Grand Danois mfl). Så det verkar ju ändå vara rätt förekommande om det till och med nämns i en textbok (från 2019). Dock kanske vanligare bland amerikanska linjer (det var en amerikansk bok)?
 
Satt och pluggade tidigare idag och då stod Dalmatiner med som en av riskraserna för DCM (förutom Dobermann, Irländsk Varghund, Grand Danois mfl). Så det verkar ju ändå vara rätt förekommande om det till och med nämns i en textbok (från 2019). Dock kanske vanligare bland amerikanska linjer (det var en amerikansk bok)?
Dyker upp en del hos Whippet nuförtiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 116
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
826
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
20 348
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp