Röntga - vid vilken ålder?

F

Francess

Jag har en schäferungtik på snart 12 månader (fyller 1 år den 7/10). Antar att det börjar bli dags för röntgen! Men hur gammal ska hon vara innan? Vid vilken ålder röntgade Ni era hundar? Skriv gärna också vilken ras!

Mvh!
 
Det vanligaste tror jag är vid 1½.... då röntgade vi våran... en engelsk setter... han fick C (tråkigt eftersom han kunde ha blivit avelshund.)
 
Mina rottisar röntgades när de var straxt över året. Jag anser att man gott och väl kan röntga vid tolv månader om man inte har en ras där det förskrivs arton månader.
 
Precis!
man vill ju veta så fort som möjligt, vi
röntgade Leo (schäfer) när han var dryg ett år.
 
Jag kommer att röntga DIREKT! Är så nyfiken... Blir det en slapp led gör jag ev. om det senare. Jag bryr mig inte om det blir slappt eller ett C, bara jag får veta om det är nått allvarligt eller ej... Det är ju ändå så att man faktiskt lägger tillbakbenen på hunden när de röntgas så...
 
Kolla upp vad som krävs för just din ras.
En del menar att man ska göra det så tidigt
som möjligt så att risken för att de utvecklar
HD är mindre, men på sikt är det ju inte så klokt.
En del menar också att man ska undvika att röntga
vid löpning, eftersom hormonerna lösar upp ligamenten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp