Röntgen ben häst!

Unouno02

Trådstartare
Hej! Ska röntga benen på hästen inför försäljning. Vill inte ta 100 bilder utan det som är nödvändigt... hur många bilder brukar man ta ?
 
Hej! Ska röntga benen på hästen inför försäljning. Vill inte ta 100 bilder utan det som är nödvändigt... hur många bilder brukar man ta ?

Beror helt på ras, eventuella störningar, ålder, och vad köparen kan tänkas vilja se. Hade inte röntgat i förebyggande syfte för en försäljning.
 
Agria skriver såhär:
"Med "friröntgen" avser man röntgen av kot- och hasleder med misstanke på eventuellt lösa benbitar. På halvblod röntgas också som regel bakknän. Vid exportröntgen kommer det förutom ovanstående till en mängd olika röntgenobjekt såsom strålben, karpus, spattområde m m, allt efter veterinärens önskemål i det land dit hästen skall exporteras."
https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/frirontgen-eller-exportrontgen-vid-kop-av-hast/

MEN eftersom detta gäller en utlandsaffär - fråga vilka förväntningar andra parten har. Och klargör vad du för egen del vill se.
 
Diskutera med din klinik om vad som kan vara aktuellt. Kanske kan din veterinär höra av sig till köparens veterinär (som jag antar ska granska bilderna) och höra vad de förväntar sig.
 
När jag skulle sälja fick köparen bestämma vilka projektioner de ville ha. Det är ju de som beställt undersökningen. De valde att ta det som Agria krävde för att försäkra in hästen.
 
Detta ingår:Det som ingår i en 12-bilders röntgen är 1 sidobild/falang (från kota ner till hov) på alla 4 ben, 1 sidobild/has, 1 sidobild + en bild bakifrån/bakknä och 1 bild framifrån/strålben på frambenen.
Men vad menas med detta? Detta blir väl inte 12 bilder?
 
Nu förstod jag - men hur tas denna bild:?
bild framifrån/strålben på frambenen.
I vilken vinkel tar man den?
 
Detta ingår:Det som ingår i en 12-bilders röntgen är 1 sidobild/falang (från kota ner till hov) på alla 4 ben, 1 sidobild/has, 1 sidobild + en bild bakifrån/bakknä och 1 bild framifrån/strålben på frambenen.
Men vad menas med detta? Detta blir väl inte 12 bilder?
Jodå, det är 12 bilder.
4 x falangbilder
2 x haser
2 x 2 x bakknän
2 x strålben
4+2+4+2 = 12

Senast jag röntgade strålben placerades hoven på en liten träkloss typ, med ca 45° vinkel och "plåten" underst i lådan, parallellt med marken. Och bilden togs snett uppifrån, om jag inte minns fel.
 
När jag röntgar unghästar el saluhästar är det haserna man tar två projektioner på, inte knäna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 651
Senast: Grazing
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 890
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag letar just nu häst och undrar om hästar med anmärkningar på röntgen är något att vara försiktig med. För jag har hittat några hästar...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Thyla.cine
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp