Röntgen - försäkring

BernT

Trådstartare
Min häst har ju haft en del problem med hov & kotleder.
Han är iaf helt ren nu när man böjer och så, känns helt annorlunda att rida och är mycket mer harmonisk.
Men jag vill ändå röntga så jag vet om jag ska ha honom som skogshäst bara och köpa en till (är ju hög tid att börja leta lite mer seriöst isåfall) eller om han kan hoppa.
Iaf, min pappa hävdar att vi måste få en remiss från våran vet som behandlat hästen för att få åka till atg och röntga.
Medans en annan vet sa att det är bara att ringa kliniken och åka in och hittar man ngt så ersätter försäkringen.
Jag ska ringa Agria, men tror inte de svarar på en helg :p
Nån som vet vad som gäller?
Hästen är rätt högt livförsäkrad och vi valde Agria maximal veterinärvård utökad när vi tecknade, men den försäkringen verkar inte finnas längre. Hursom betalar vi väldigt mycket i månaden på försäkringen och anledningen till att pappa vill ha remiss är ju för att få Agria att ersätta.
Självklart går hästens hälsa först, vi kommer ju röntga oavsett om bolaget vill betala eller inte.
Så hur är det, ska man få tag på en remiss först eller räcker det med att ringa Agria?
De vet om att han är behandlad och att han måste kollas upp noga.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Man behöver inte remiss. Det är bara att ringa valfri klinik och boka en tid!
Du behöver inte heller ringa agria innan, om du inte vill dubbelkolla att du verkligen kommer få ersättning. Många kliniker har ju direktreglering, då betalar du bara självrisken på plats.
Eftersom att ni röntgar för att friskförklara så borde ni få ersättning. Så länge man inte upptäcker något specifikt som det finns reservtion på.
Lycka till!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Röntgen - försäkring

Tack :)
Smart med direktreglering. Ska jag visa pappa och så ska vi ringa/åka förbi kliniken på måndag och boka tid.
Man behöver inte göra ridprov eller så va?
Utan man bara röntgar?
Vi har inga reservationer överhuvudtaget på försäkringen.
Möjligtvis om det skulle visa sig att han hade kotledsinfl innan vi köpte honom, men det är ju nästan 4 år sen så det är ju inte så troligt.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Anledningen till att din pappa vill ha en remiss är troligen för att försäkringsbolaget ska veta att det är samma skada. Åker ni bara dit KAN de hävda att de är en ny skada och de vill ha ny självrisk. Dessutom måste ni först träffa en vet som ger en remiss till rtg i vilket fall som.

Tänk bara på att om ni hittar ett medfött fel ersätter de troligen inte, utan gör en reseravtion på det skadade området, om ni inte haft hästen försäkrad där sedan den föddes.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Men vet kan ju intyga att det är för kotledsinf?
Och det är väl självklart att man röntgar när en häst haft kotledsinfl?
Speciellt när det var i båda benen...

Okej, det är väl en risk vi får ta. Jag är livrädd varje dag för att rida sönder hans ben och inbillar mig hela tiden att de är svullna och ''haltar han inte liiiiiite''. Och det är jobbigt, jag vill ju verkligen veta att han är okej.
Både för hans skull (så jag inte gör ngt som gör ont) och för min (så jag kan köpa en till).
 
Sv: Röntgen - försäkring

Jo, man kan tycka att det vore självklart, men efter att ha haft med agria å göra så tycker inte alltid de så :S
 
Sv: Röntgen - försäkring

OM veterinären anser att det behövs röntgen som led i hältutredning/friskförklaring täcks det av försäkringen.

Om man på egen begäran vill ha plåtar och inte hittar något som ska behandlas får man vackert pröjsa själv.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Jo, vår vet ska skriva en remiss sa han, men nu får vi inte tag på honom. Han är iofs inte den lättaste :p
Vi vill ju röntga för att verkligen veta att han är frisk.
Han är helt annorlunda i ridning och gladare och fräschare så allt talar ju för det, men ändå jag vill vara helt hundra.

Förhoppningsvis hittar vi ju inget och sätter sig Agria på tvären får vi väl betala, men då tänker inte jag fortsätta ha min häst försäkrad där, då kan vi lika gärna stoppa in pengarna på ett bankkonto.
Vad går en röntgen av frambenen på? 10 000?
 
Sv: Röntgen - försäkring

Anledningen till att din pappa vill ha en remiss är troligen för att försäkringsbolaget ska veta att det är samma skada. Åker ni bara dit KAN de hävda att de är en ny skada och de vill ha ny självrisk. Dessutom måste ni först träffa en vet som ger en remiss till rtg i vilket fall som.
Alla vanliga f-bolag tar inte ny självrisk vid ny skada.
Det är tidsbestämt. En självrisk sedan kan du ha 10 olika skador inom samma självriskperiod. Självriskperioden kan däremot variera lite. 100 eller 125 dagar är vanligt.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Jo, vår vet ska skriva en remiss sa han, men nu får vi inte tag på honom. Han är iofs inte den lättaste :p
Vi vill ju röntga för att verkligen veta att han är frisk.
Han är helt annorlunda i ridning och gladare och fräschare så allt talar ju för det, men ändå jag vill vara helt hundra.

Förhoppningsvis hittar vi ju inget och sätter sig Agria på tvären får vi väl betala, men då tänker inte jag fortsätta ha min häst försäkrad där, då kan vi lika gärna stoppa in pengarna på ett bankkonto.
Vad går en röntgen av frambenen på? 10 000?

Vad säger röntgen? Har du blider att jämföra med sedan innan skadan? Annars är det ingen ide. Det finns MASSOR med hästar som inte är ok på röntgen men har inte varit halta pga röntgenförändringar. Och det finns massor med hästar som är halta trots rena plåtar på röntgen!

Runt 300 kr/bild brukar det kosta + klinikavgift mm.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Nej vi har inga tidigare bilder.
Men vi vill kolla iaf. Vet sa att det kunde vara ngt som behöver röntgas, men jag minns inte vad det hette.

Det var ju rätt billigt iaf.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Ja. Jag har inte haft något att säga till om så därför har det blivit så.
Jag har tjatat på mina föräldrar och veterinären om att han måste röntgas sen slutet av februari när jag kände att ngt var väldigt fel men eftersom vet sagt att det inte behövts förrens han ska friskförklaras så blev det så.
Inte jag som betalar och inte jag som äger hästen (eller ja på pappret gör jag det, men det är ju mapa som betalar allt).
 
Sv: Röntgen - försäkring

HUR gör man en seriös hältutredning utan röngten? Tänk om där är förändringar, som man efter 6 behandlingar kommer på idén att kolla efter?

Byt klinik är mitt råd.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Jag vet inte. Jag är ingen veterinär :p
Han har blivit behandlad 3 gånger, inte 6.
Vi ska ju röntga för att se om det är förändringar, iofs är väl det svårt att veta om man inte har bilder från tidigare.
Sen var det ngt med ledvätskan som måste kollas.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Jag hade inte behandlat en gång utan röntgen. Har vid ett klinikbesök själv propsat på att få plåtar innan man satt sprutan.

TRE behandlingar utan röntgen, jag måste säga att jag inte trodde det skedde i Sverige där försäkringsbolagen är så måna om pengarna.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Inte jag heller egentligen. Men jag hade som sagt inget att säga till om. Och när jag sa att jag ville ha en röntgen blev jag genast idiotförklarad av samtliga i stallet.

Tjaa blir han utdömd måste de ju betala mycket mer pengar till oss, kanske därför de gått med på det.
 
Sv: Röntgen - försäkring

Å andra sidan kan röntgenfynd göra att det är helt onödigt med behandlingar, och då får de betala 3 behandlingar, plåtar och livvärde. Istället för plåtar och livvärde. Om man ska se det krasst.

Det är ALLTID bättre att veta vad man har att göra med, än att gissa och behandla efter det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 737
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 158
Senast: Pilot
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp