Röntgen och försäkring...

kanel2012

Trådstartare
Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’.
Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam för era tankar.
Vet att hästen har fungerat prickfritt i ca 2 år när den har stått på träning hos bekant tränare.
Vet också att den inte har någon skadehistorik innan (fått fullmakt försäkring). Den är röntgad på enstaka ställen för 2,5 år sedan för kontroll av överben fram och i samband med det även rtg av mindre mjukdelssvullnad på ett ställe bak, inget var ”av klinisk betydelse”. Dvs inget som tyder på problem och inga reservationer i försäkringen.
Hästen har i princip ingen livförsäkring då det (förståeligt nog) är en stor kostnad för säljaren som har ett gäng hästar.
Veterinärbesiktning ska ske på klinik.
Som köpare har jag undersökningsplikt men jag behöver inte kräva rtg, besiktning räcker. Eftersom försäkringar är så dyrt kommer jag inte att liv(A1)-försäkra den för köpebelopp utan en bit under det belopp då försäkringsbolaget kräver rtg (>100’) så A***a behöver ingen rtg.
Planen är att överta säljarens försäkring och att försäkra upp.

Har dålig erfarenhet av rtg i samband med hästköp sedan tidigare. Fri från fynd i ben -> fick problem på andra ställen som inte gick att rädda.
Fynd som möjligen kunde innebära något (frisk häst sedan födsel) -> fick reservationer som gör att endast pyttebelopp fås ut.

Hade ni röntgat något?
Bara nya plåtar på gamla ställen för att se ev förändring?
Eller bara om veterinären tycker det?
Eller tex falanger runt om och has/knä bak?
Om man röntgar och hittar ngt som ger reservationer, hur löser man problemet med reservation i försäkring/köpesumma? Säljaren kan då ha en häst som får ua vid besiktningen men som inte kan försäkras utan reservation. Min erfarenhet är att A***a är väldigt petiga och sätter reservationer för minsta lilla.
(Om veterinären avråder/det verkar vara för stor risk så låter jag förstås bli köpet)
Jätteglad för att höra era åsikter!
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Under 50'= ingen röntgen, över 50'=röntgen. Så resonerar jag.
Den dag du själv säljer hästen är troligheten ganska stor att kommande köpare röntgar och finns det då fynd är risken stor att du inte får den summa du har tänkt.
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Jag hade definitivt röntgat en häst i den prisklassen! Om det finns eventuella röntgenfynd vill jag veta om det för att kunna ta ställning INNAN köp!
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Är hästen tävlad med resultat?

Vi har köpt både med och utan röntgen... "Risken" med röntgen är ju att det upptäcks saker som inte kommer att ha någon betydelse alls. Sedan är det ju alltid en försäkran om att man inte köper på sig fel från början.

Numera röntgas det ju nästan absurt mycket mot vad det gjordes tidigare, det är ju både på gott och ont.

Man ska nog gå på sin egen magkänsla i första hand, tala gärna om hur du gör!
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Stort tack för era svar!
Det är svårt att röntga bara för sin egen skull - bilder hamnar i hästens journal som försäkringsbolaget har tillgång till.

Och ja, den har startat några gånger med bra resultat. Inget konstigt där alltså. Sedan är det många faktorer som ändras i samband med att den flyttar hem till oss. Nytt underlag, nya hagkompisar, ny ryttare (om än samma tränare) etc. Hade det inte varit så dyrt så hade jag gärna försäkrat till inköpspriset.

Och det är klart att det på ett sätt är självklart att ta bilder för att veta hur det ser ut. Svårigheten kommer av att det är inte säkert att ev "fynd" spelar roll men de kan direkt göra så att man inte kan köpa hästen eftersom den får reservationer.

Suck, ena stunden är jag övertygad om att ta bilder och andra stunden precis tvärtom...
Och hade hästens försäkring varit närmare inköpspriset så hade den ekonomiska risken känts som mindre.
Fortsättning följer och jag är glad för fler kommenterar :-)
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Köper man en "dyrare" häst så får man nog räkna med att det innebär ett visst risktagande eftersom de flesta anser att kostnaden för att A1-försäkra för hela beloppet är för hög.

Men visst kan man köpa en häst med reservationer. Det är det där med risktagande igen...
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Visst kan du röntga för din egen skull. Om du betalar röntgen själv o inget går via försäkringsbolaget så inte 17 hamnar bilderna där av sig själva.

En så dyr häst som är 8 år o bara gjort ett fåtal starter? Då hade jag nog ifrågasatt varför. Om den var regelbundet tävlad så hade du ju lättare sett på TDB om den plötsligt haft ett tävlingsuppehåll. Å andra sidan har du ju fått tillgång till journalerna vilket tyder på öppen o ärlig säljare, grattis till det!

Att röntga en 8-åring som tränats o tävlats sen den var 4 hade inte föranlett en röntgen från min sida. Å att röntga den för att du ev ska sälja om några år är ju meningslöst då förslitningar mm kommer när den är äldre o en ev köpare vill ju ändå ha nya bilder. Det enda det kan ge är ju jämförelse hur den såg ut vid 8 års ålder.
Tycker du ska titta i din plånbok o sen ta ett beslut. Det är inte jättedyrt att röntga men ska du ändå göra det så ta ryggen också, de extra bilderna kostar knappt ingenting om man tar dom samtidigt som exportröntgen.
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Kan inte säljaren försäkra upp livbeloppet innan köpet och röntgen, om du ändå ska överta försäkringen?

Annars är det ju bara att botanisera runt bland trådarna här på buke och läsa om de som köpt en häst med dolt fel och nu önskar att de hade röntgat innan köp.....
 
Senast ändrad:
Sv: Röntgen och försäkring...

Jag tycker det låter som att du betalar ett överpris för hästen.
Om den är startad ett fåtal gånger med bra resultat tolkar jag det som att den är startad i lätt klass? Om den inte vunnit i alla klasser den startat i skulle jag inte betala 150 000 för den.
Det är dessutom en valack och har inget avelsvärde. Finns det andra spekulanter? Om inte, skulle jag försöka pruta ner priset med 50 000. Annars vänta ut säljarna och ha is i magen... Lycka till!
 
Sv: Röntgen och försäkring...

Fast det KAN ju vara så att den startade St Georg som 7 åring och då kan den ju vara värd det priset.. fast då hade den nog varit betydligt dyrare :D

Troligtvis är det som du säger.. och efter att ha kollat på hästnet på dressyrhästar häromdagen kan jag bara hålla med.. jisses vad mkt pengar dom ska ha för en hästar som gjort ganska kassa resultat. O_o
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästvård Men är det inte så att hästar under 100 k inte kräver plåtar? Och dem går att försäkra i köpevärdet? Vet inte hur det är med importer?
5 6 7
Svar
124
· Visningar
3 231
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 973
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Alltså kan bli annat än tokig i alla fall på vissa av dom. Jag sålde en häst som jag strax innan försäljningen höjde livvärdet på. Denna...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp