röntgenförändringar i hasens glidleder?

F

fonen

vad innebär de?
va och tittade på en häst som hade detta och de va de enda ägarna sa?
så vad är de för nåt, klarar dom av att tävla dressyr me detta?
enligt ägaren så fick hästen de när dom förra ägarna satte igång hästen för hårt.

om hästen går igenom besiktningen är de riskabelt att köpa den endå?
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Sök på spatt på hästvårdsforumet så hittar du massor av information om problem i glidlederna. Röntgenförändringar i glidlederna = nedbrytning av ledbrosket eller pålagringar. Om du är spekulant på hästen ska du diskutera försäkringsfrågorna med ägarna. Du ska även ta resa på allt kring hasproblemet, hur det behandlats och av vem och ta reda på vad din egen veterinär säger om det hela. Har hästen reservationer på försäkringen? Kan du ta över befintlig försäkring till rätt belopp?

Det finns massor av friska hästar att köpa. Om denna häst kommer bli sämre eller om den håller för det du vill använda den till går inte att svara på såhär. Det beror helt på hur det ser ut där inne och hur du tänkt använda den. Om du ska köpa denna häst ska du ta reda på vad det är du köper och hur du ska rida den för att hålla den fräsch. Det behöver inte bli problem men det kan bli det.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Köp aldrig en "spatthäst", hade aldrig gjort det själv.
Även om spatten läkt ut i en glidled så finns risken att det går på nästa led i hasen.
Hästen kan aldrig bli frisk från spatt,
Leta efter en annan häst!

*stavar som en kratta ibland
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Sanning med modifikation.

En häst med "utläkt spatt" är inte så farlig att köpa. De e klart beror ju på vad man e för hästmänniska oxå.. Har själv en med spatt i ett bakben. Han hoppar 130 klasser som vilken häst som helst.. Så säga som du säger är väl lite väl mkt skrämselpropaganda..:smirk:
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Jag har också en häst med spatt som rids precis som vanligt..

MEN har även en till med spatt som aldrig kommer att bli bra..:(
Så det är väldigt svårt det där med spatt på hästar...

hoppas det löser sig!
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Att köpa häst är en stor grej för dom flesta. Framförallt ekonomiskt,
Tycker då att man i första hand man letar efter en häst som är så frisk som möjligt. Även om den är försäkrad så är det kanske inte så kul med en häst som ska stå på Butta långa perioder och ej kunna tävlas.
Men det kan ju vara så att det är världens läromästare, då kanske man ska ta en chansning.
Vet att många spatthästar går många år utan problem, men ingen kan lämna några garantier.
Så jag vill inte se det som skrämselpropaganda utan att man ska veta vad som kan hända.

sedan förstår jag inte vad du menar vad man är för hästmänniska???
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Är röntgenförändringar i hasens glidleder alltid spatt?
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Penny_Lane skrev:
Sanning med modifikation.

En häst med "utläkt spatt" är inte så farlig att köpa. De e klart beror ju på vad man e för hästmänniska oxå.. Har själv en med spatt i ett bakben. Han hoppar 130 klasser som vilken häst som helst.. Så säga som du säger är väl lite väl mkt skrämselpropaganda..:smirk:

Det finns inget som är 'utläkt' spatt egentligen. Spatt kan aldrig läka ut. Däremot kan den vara inaktiv, och då ger den sällan problem.

Det räliga är ju att det kan vara så att hästen är problemfri resten av sitt liv, men det kan lika gärna vara så att efter X tid så börjar det 'röra på sig' igen och spatten 'blossar upp' och blir aktiv.

Så jag skulle inte säga 'är inte så farlig att köpa', det är upp till var och en om man vill köpa eller ej, men man ska vara medveten om att en häst med spatt ALLTID riskerar att få problem av spatten i framtiden, hur symptomfri den än är vid köp och hur symptomfri den än varit senaste åren.

Sen får man själv avväga hur man vill göra. Personligen skulle jag inte köpa, just för man aldrig vet när det är 'dags igen'. Men det beror ju en hel del vad det är för häst, vad mans ka ha den till, pris osv med, och i slutänden måste man ju själv avgöra.

Och nej, röntgenförändringar i hasens glidleder behöver inte alltid vara spatt, men ofta är det det.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Spatt är artros i hasens glidleder. Ordet röntgenförändringar betyder bara att leden inte ser normal ut på röntgen, det är inte samma sak som spatt. Sen kan det ju vara onormalt på massor av andra sätt också t ex att hästen har en chipfraktur (slagit loss en flisa), en bencysta eller har någon annan defekt i ledbrosk eller i ledytorna. Men fanns det något sådant borde kanske det ha stått det istället för "röntgenförändringar" i besiktningsprotokollet.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Spatt är artros i hasens glidleder.

Nej spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, den sk artrosen är en sk spattknöl som kan dyka upp först efter det att spatten kommit in i ett inaktivt läge. Denna artros kan dessvärre brytas ned igen om inflammationen kommer igång på annan nivå i samma ben, och går då samma väg till mötes som glidlederna nämligen nedbrytningsprocessen.

För att återgå till trådskaparen så är inte alla röngenförändringar i hasen spatt, det näms ju några olika exempel på vad som kan ge förändringar vid röntgen. Dock kan sägas att de flesta av dessa förändringar faktiskt inte är bestående, så skulle hasen röntgas om kan dessa röntgenfynd faktiskt vara borta nu. Värre är det med spatt, den är kronisk och för att åkomman skall klassas som spatt krävs avv nedvrytningsprocessen är påbörjad om så inte är fallet kan det lika gärna handla om en sk hasledsinflammation.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Jag vet inte hur jag lyckats, men både min förra häst och min nuvarande häst har/hade spatt. Min nuvarande häst fick diagnosen artros i hasensglidleder för ett år sedan, man vart ju inte överlycklig precis. Men hon funkar lika bra som ridhäst som hon alltid har gjort. Men hon kan vissa dagar vara ngt stel, men det går över när hon är uppvärmd ordentligt. Jag hoppas att hon håller som ridhäst ett bra tag, hon är bara 6 år än.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Innebär om det är spatt som visserligen, om man har tur & glidlederna växer ihop, kan bli symptomfri stora delar av hästens liv men även komma tillbaka närsomhelst.Ska man ha en träningskompis är det en högrisk att skaffa en sån häst.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Eftersom åkomman är kronisk så finns alltid risken att den blossar upp igen.
 
Sv: röntgenförändringar i hasens glidleder?

Om jag ska vara krass betyder det för mig mycket bekymmer och pengar...

Att där är en röntgenförändring säger ju egentligen inte mer än att det syns något på röntgenplåtarna. För att få veta mer behöver man prata med veterinär, gärna någon som är van vid att stirra på just hasplåtar.

Även med inaktiva förändringar känns det trist att börja hästägandet med problem, själv har jag tackat nej till goda hästaffärer där bra hästar behövt konvalcens för att bli bra, men haft oerhört god prognos. Det finns inga garantier och det behöver inte bli bra, även om veterinärerna anser att chanserna är goda. Och det är jättetråkigt med sjuka hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp