Rörben till liten hund

tanten

Trådstartare
Jag har haft stora hundar förr och de har alltid fått ben från slakt eller stora ben från soppkok.

Nu har jag en liten hund med stort gnagbehov. Uppfödaren sände med en skrift där ben från f-djur var strikt förbjudna. Fläsk, får, fågel.

Att små ben från en kyckling eller kokhöna kan ställa till bekymmer fattar jag ju. Men stora rörben från lamm (får) och gris - varför skulle de vara olämpliga?

Hur gör ni andra med mindre hundar? Får de bara nötben och från vilt?
 
Jag har haft stora hundar förr och de har alltid fått ben från slakt eller stora ben från soppkok.

Nu har jag en liten hund med stort gnagbehov. Uppfödaren sände med en skrift där ben från f-djur var strikt förbjudna. Fläsk, får, fågel.

Att små ben från en kyckling eller kokhöna kan ställa till bekymmer fattar jag ju. Men stora rörben från lamm (får) och gris - varför skulle de vara olämpliga?

Hur gör ni andra med mindre hundar? Får de bara nötben och från vilt?
Du kan ge alla F ben, det är tillagade ben som är problemet eftersom de flisar sig.

Bärande ben bör i regel undvikas (om hunden tuggar på benen) men övriga är fritt fram med.
 
Alla råa ben är okej, punkt. Den där myten om F-ben (fågel, fläsk, fisk) är förlegad och visar bara på att din uppfödare är dåligt påläst. Det som är farligt är tillagade ben oavsett sort.

Märgben kan vara olämpligt för hundar som är våldsamma när de gnager samt hundar med dålig tandstatus pga risken för tandfrakturer iom att de är så hårda. Hundar som tuggar mjukt och lugnt eller bara slickar ur märgen kan man ge märgben utan problem. Akta dock om hunden är känslig mot fett iom att märgen är väldigt fet.

För en hund som är ovan vid rått rekommenderar jag själv kyckling/kalkon, beroende på storlek på hunden kan man välja vingar, hals, klubbor, lår osv, revben samt andra broskben som är lagom mjuka i början. Man kan uppmuntra hunden att gnaga genom att frysa köttet lite innan så att det ger lite motstånd och inte bara "slinker ned" sas. Har man en glupsk hund kan man med fördel välja en bit som är lite för stor för att minska motivationen att svälja det helt.

På en riktigt liten hund kan kycklingvingar vara en bra start tex.
 
Jag har själv grubblat en del på detta med ben, då jag har tillgång till viltkött och ibland är med i slakteriet. Än så länge inte vågat ge några ben, men nu får jag väl göra ett försök nästa gång jag får chansen.

Bärande ben bör i regel undvikas (om hunden tuggar på benen) men övriga är fritt fram med.
Vilka ben är bärande?
 
Jag har själv grubblat en del på detta med ben, då jag har tillgång till viltkött och ibland är med i slakteriet. Än så länge inte vågat ge några ben, men nu får jag väl göra ett försök nästa gång jag får chansen.


Vilka ben är bärande?
De ben djuret går på för att göra det enkelt. Jag ger revben och nacke för det är enkelt att hantera och min tuggar sönder allt, så jag undviker märgben eftersom det är större risk att tugga sönder tänderna. Revbenen sätter han i sig helt. 🙄 Det som enligt Ville var det allra bästa jag har tagit hem var hjorthornet, han tuggar på det och släpar runt det här hemma lite som ett gosedjur. 🙈🥰
 
Jag ger mina små hundar revben från vilt, nöt och lamm. Sågar dem så de blir lagom storlek beroende på vilket djur de är ifrån. Aldrig runda märgben då de kan fastna med käken i dem. Har varit med om att en bekant fått åka in och få hunden sövd för att få bort det från käken så känns som en onödig risk.
 
De senaste benen jag köpt har jag alla hittat vassa delar av. Sist revben. Börjar bli tveksam till att köpa mer ben om jag måste gå omkring och vara nervös och plocka bort hela tiden. :( Märgben tycker jag är för fett.
 
Tycker han om att tugga skulle jag köpa olika horn.
Ruben får olika tugg, strupe, grisknorrar, hönsfötter osv. Så nöjd att vår butik har bra grejer från svenska djur.
 
Jag ger aldrig ben. Vill inte ta risken att de skadar eller fastnar i matstrupe, magsäck eller tarm.
Så det blir råhudstugg, horn och liknande andra produkter :)
Vi har gett våra hundar bl a kyckling- och kalkonhalsar, är det lika illa tycker du? De har även fått råa kycklingskrov, men jag förstår att låren kan vara ett problem, resten är ju ganska mjukt?
 
Jag kan väl tycka att det är lite knepigt att inte våga ge något som hundarna faktiskt är skapta för att äta..
Ger däremot stora ben som inte går att svälja hela till glupska hundar så de inte sätter i halsen och hållet naturligtvis lite balans så det inte blir absurda mängder de sätter i sig. Tycker inte heller råhudsben ger samma "stimulans" att äta eller gör tänderna lika fina.
Jag ger alltså sånt med, men mest för att han ska ha i brist på annat typ.
 
Inga ben här. Arbetsskadad, helt enkelt. Samt att labben får loss bitar även av de starkaste/hårdaste ben som andra hundar bara tuggar på.
 
Nåja, det kan ju finnas problem ändå. Min kan tex inte få äta ben fritt eftersom han prompt ska försöka hets-svälja sista decimetern eller nått. Vilket kan ställa till det rejält inuti honom.
 
Jag kan väl tycka att det är lite knepigt att inte våga ge något som hundarna faktiskt är skapta för att äta..
Ger däremot stora ben som inte går att svälja hela till glupska hundar så de inte sätter i halsen och hållet naturligtvis lite balans så det inte blir absurda mängder de sätter i sig. Tycker inte heller råhudsben ger samma "stimulans" att äta eller gör tänderna lika fina.
Jag ger alltså sånt med, men mest för att han ska ha i brist på annat typ.

Ja, jag tycker också att det är knepigt, men är förstås väldigt osugen på att få åka flera mil akut för att hunden fått tarmen perforerad. Det senaste halvåret har det hänt upprepade gånger att jag plockat sylvassa benflisor.
 
Här fastnar råhudsben i tuggad form lättare i svaljet än riktiga köttben O_o
Jag tar alltid bort den sista biten, känner igen problemet. De blir glupska och försöker svälja en allelers för stor bit. Därav får de aldrig ben med knutor och aldrig oövervakade dvs skulle aldrig lämna dom ensamma med råhudstugg. Också en anledning till att jag inte ger ben, då det är större risk för en stor benbit att inte smältas i magsäcken och fastna i tarmen, än vad det är för en större bit råhudstugg.

Min ena hund var nära att svimma av syrebrist efter att en bit fastnat i svalget när jag fönade håret. Hörde inte att hon höll på att kvälja och när jag kom ut ut badrummet var hon svag och blå om tungan. Öppnade munnen och fick dra ut en bit med fingrarna som verkligen fastnat långt ner i svalget. Hon återhämtade sig på någon minut bara, tack och lov! Så därefter blev det aldrig råhudstugg obevakat.

Apropå det så har jag fått dra ut/fiska upp/operera ut råa ben som fastnat från flera hundars svalg/matstrupe också så det är inte något som bara förekommer med råhudstugg. Hos en hund satt det så illa att hela bröstkorgen behövde öppnas för att skära ut benet ur matstrupen. Den hunden var inskriven i 2 veckor på djursjukhuset efter det...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 331
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 466
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så...
2
Svar
21
· Visningar
2 734
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp