Rörelsehindrad ryttare

Tack snälla ni för alla svar! Det känns hoppfullt att flera har goda erfarenheter av pararyttare som gör annat än "bara" leds runt. Och stort tack för tips om ryttare som själva har funktionsnedsättningar och är aktiva inom hästsport!

Angående att rida med ledare så tror jag att det är känsligt och ett stort motstånd hos henne, eftersom hon förut var väldigt självständig både i stallet och i ridningen. Och så är hon väl i likhet med många andra tonåringar orolig för vad "alla andra" skulle tycka och tänka om hon blev ledd, att det skulle vara "pinsamt" och så vidare. Men kanske går det att hitta en ridskola med någon lugn och trygg och lagom stor/liten häst, som hon skulle kunna få rida "själv" (utan ledare) men med någon som går med och kan rycka in vid behov.

Körning vet jag att hon redan erbjudits att testa, då två av hästarna på boendet är inkörda. Det är hon dock helt ointresserad av och vill inte ens ge en chans. Jag tror att det både handlar om att hon inte vill "nöja sig" med körning trots att hon egentligen vill rida, och att hon tycker det verkar lite läskigt. Men de hästarna finns ju tillgängliga, så om/när hon är redo att testa så finns ju alla möjligheter till det.

Jag har en mycket klar bild av Drömhästen med stort D. Det är en tinker som dottern fick umgås med på en ridskola när hon bodde på ett annat boende. Trygg och stabil men ändå pigg med egen bjudning. Mjuka gångarter och en bred, stadig rygg. Dottern hade inte ridit på länge då men kunde utan problem galoppera barbacka ute i skogen med honom. Hon har vid något tillfälle sagt att hon önskar att han fanns i närheten nu, för då skulle hon vilja rida igen :heart Så jag hoppas att vi hittar någon ridskola inom rimligt avstånd, som har en lika fantastisk häst, där hon kan få testa att rida igen.
Det ska inte vara omöjligt om man hittar rätt ridskola med personal som gått handikappledareutbildningar och har den rätta viljan att underlätta. Jag själv som medfött funktionsnedsatt men innan olycka och höftledsstrul var mobil och ställde upp som volontär på både hklektioner som ledare och bomkalle på hopplektioner, har själv gått HK' ettan. :)
 
Jag hittade ingen bättre artikel nu men Anna Hassö är ju ett exempel på att komma tillbaka. Från att först inte vara säker på att kunna gå till att tävla på hög nivå igen och fortsätta driva en stor hästverksamhet. Hon har precis flyttat till Portugal så det är också kul att följa tävlingslivet där. https://www.svt.se/sport/ridsport/anna-hasso-gor-comeback-efter-svara-skador

Jag tänkte också på Anna, hon satt i rullstol ett tag efter att hon brutit ryggen, och var övertygad om att hon aldrig någonsin skulle kunna hoppa igen, hon började tävla paradressyr i stället, men 6 år efter olyckan var hon tillbaks och tävlade EM i fälttävlan. I den här intervjun berättar hon bl.a. om hur hon tog sig tillbaka:

https://www.hippson.se/hippson-tv/anna-hasso-gjorde-det-omojliga.htm

Tack båda två för länkar! Väldigt inspirerande!
 
Jag ser att du har fått många bra svar och mitt svar blir som ett tillägg. Jag har jobbat med funktionshindrade barn och ungdomar hela mitt vuxna liv. Man brukar ofta gå via habiliteringen eller liknande för att komma i kontakt med handikappridning.

På sikt vill nog dottern utvecklas mer, men nu i början kanske det är ett bra utgångsläge att börja rida med ledare. Beroende på vad som har hänt din dotter kan kroppen ha förändrats (exempelvis muskelförtvining eller svaghet i muskler) och då kan det kännas annorlunda eller obehagligt att sitta på ett djur som rör sig.

Jag tror man får försöka peppa henne till att ledare (alternativt longerlina) är något som hon bara har nu i början för att hon ska kunna hitta en bra sits, se vilka hjälpmedel som kan behövas, vilka kroppsdelar som behöver stärkas och eventuellt ”programmera om” hjärnan för att kunna balansera upp kroppen. Det handlar om att ge henne bästa möjliga utgångsläge för att hon ska kunna rida självständigt längre fram.

Jag hade även tagit kontakt med habiliteringen för att komma i kontakt med en fysioterapeut som kan ge henne övningar för att stärka hennes sits och/eller balans.

Det finns även en film på Netflix som heter ”Walk. Ride. Rodeo.” som handlar om en kvinna som vill ta sig tillbaka till rodeo på elitnivå efter att hon blir förlamad i en bilolycka. Den är baserad på en sann historia och i filmen rider hon sina egna stunt.
Tack för svaret med både information och filmtips!

Dottern har redan nu hjälp av fysioterapeut regelbundet, men det är nog inte alls fel att fråga efter övningar som kan hjälpa just med ridning. Jag tror också att hon skulle behöva peppas till att "våga" rida med ledare, och jag tror och hoppas att en bra instruktör kan få henne att känna sig bekräftad i att hon har mycket ridkunskaper, samtidigt som hon kanske behöver ledare till en början.
 
Bara en tanke som dök upp. Jag personligen tyckte en av de bästa och mest givande lektionerna och på en kurs på Flyinge på deras skolhästar var sitslektionen där vi longerade varandra och fick hjälped sitsen av tränaren. Inga tyglar ens fick vi ha (SKITLÄSKIGT). Det kanske inte alls går att sälja in för en ungdomsryttare/hoppryttare men är ju en annan vinkel på att inte rida helt enskilt. Hade det funnits att köpa sådana lektioner hade jag gärna velat det. Är ju mycket vanligare i vissa länder utomlands att man får möjlighet att träna sin sits och följsamhet mer på detta viset som en del i sin utveckling vad jag förstått.
Jättebra tips, men jag tror att det ännu är långt borta för dottern. Kanske att det kan vara något hon vill ha som ett mål, att kunna få en sådan sitslektion.
 
Tack för svaret med både information och filmtips!

Dottern har redan nu hjälp av fysioterapeut regelbundet, men det är nog inte alls fel att fråga efter övningar som kan hjälpa just med ridning. Jag tror också att hon skulle behöva peppas till att "våga" rida med ledare, och jag tror och hoppas att en bra instruktör kan få henne att känna sig bekräftad i att hon har mycket ridkunskaper, samtidigt som hon kanske behöver ledare till en början.
På nittiotalet hade jag en "svärfar" som fick en rejäl stroke bara 50 år gammal och blev halvsidesförlamad.
Fysioterapeuterna på rehabavdelningen var hästmänniskor och tog själva initiativ och startade upp rehabridning för patienter som hade möjlighet att fixa egna medhjälpare. Jag ställde självklart upp!
Salig "svärfar" hävdade att den där halvtimmen som han fick skritta runt i ridhuset gav honom mer resultat och träningsvärk än vad tre gym-timmar i veckan med den "vanliga" sjukgymnasten gjorde. :heart
 
Utöver saker som redan nämnts tänker jag på att hästar som är tränade för höstunderstödd terapi ofta är stabila och rutinerade på att bli ridna med varierande hjälpgivning. Dessutom kan instruktören också vara van vid att personer har olika typer av funktionsnedsättningar (och ofta även vana vid dåligt psykiskt mående) vilket jag inbillar mig minskar sannolikhet för att uttrycka sig osäkert/trevande/klumpigt som din dotter kanske kan uppleva jobbigt. Det skulle kanske kunna passa på många sätt om det går att hitta ett ställe som känns bra och kan både se och hjälpa dottern navigera både sin kompetens och begränsningar i förhållande till ridningen och stallet.

Googlingsbara termer är ridterapi eller hästunderstödd terapi. Det kanske inte är exakt vad ni letar efter, men det går kanske att hitta bra hästmaterial och lämplig instruktör bland de som sysslar med det, för att kunna ta ridlektioner av dem.
 
Kom på en till ryttare som skadat sig allvarligt och kommit tillbaks till världseliten. Om jag minns rätt.
En britt, Nick Skelton väl?
Han fick gå banan i elrullstol, berättade nån i ett tv-program.
 
Du har fått många bra svar.

Jag tolkar det som att du efterfrågar det som kallas Pararidning (nu för tiden), som är en typ av ridning skild från terapiridning, som har ett annat syfte. Du kan kort läsa om uppdelningen här:
https://ridsport.se/distrikt/stockholm/forening/pararidning

I Skåne bedriver Lunds ryttarförening strukturerad pararidning, se information här:
https://view.officeapps.live.com/op...s/sites/3/2017/08/LCR.doc&wdOrigin=BROWSELINK

Om inte länken ovan fungerar kan du komma till den genom denna sida:
https://skane.rbu.se/handikappridning/

Jag rekommenderar dig att först googla ert lokala ridsportförbund (oftast är de uppdelade efter län som jag förstått det) och pararidning. Och hittar du inget då, så kontakta ridsportförbundet centralalt eller ert lokal ridsportförbund för att få information om vart du kan vända dig.

Som flera skrivit är det bra att ha en dialog med sjukgymnast och arbetsterapeut kring ridningen också. Dels för att få en bild av vilka svårigheter som finns för ridning, t ex om din dotter har en hjärnskada kan koordinations- och balansdelar av hjärnan ha påverkats vilket är ett "osynligt" hinder som kommer försvåra ridningen. Men också vilka anpassningar det är möjligt att göra på hjälpmedel mm för att möjliggöra ridningen. Om din dotter är under 18 år brukar det vara mer frikostigt med anpassningar för fritidsverksamheter i många regioner, och det brukar finnas kluriga arbetsterapeuter inom habiliteringens verksamhet som kan göra praktiska lösningar.

Jag hoppas att din dotter kan få stöd i att hantera sin nya livssituation och sina nya förutsättningar, av en psykolog eller motsvarande hon har förtroende för. Och att ni som anhöriga också kan få det stödet, för att kunna sörja och acceptera hur livet blivit för er dotter. För er alla är detta en jättekris . Jag hoppas att ni alla kommer ur detta med framtidstro och positiv syn på det liv ni kommer ha framför er. :heart
 
Dottern vill inte riskera att bli "igenkänd", så hon vill inte dela det.
Jag har en känsla av att varenda ridskola i Sverige har någon form av pararidning. Det är nog bara att ringa runt eller åka runt. Handikappridning är väl etablerat i ryttarsverige är min känsla. Det är klart tillgång till häst och personal kan öka och minska tillfälligt lokalt , i lokala ridskolan, men i princip tror jag väldigt många ställer upp. Sen är det ju betalning också men det är väl inte det som diskuteras här.
 
Som flera sagt innan - pararidning är "riktig" ridning med möjlighet till anpassad utrustning efter egna förutsättningar. Att bli ledd runt är terapiridning (eller ridnybörjare då, precis som för andra nybörjare) Det finns egna klasser i dressyr och körning, men även inom WE finns det en del pararyttare, på många olika nivåer. Kommer man så långt att man vill tävla gör man en klassning och får ett medicinskt kort för att hamna i rätt klasser och få rätt att använda de hjälpmedel man behöver. Det går även att söka dispens för hjälpmedel man behöver om man vill tävla vanliga tävlingsklasser. Ert Ridsportdistrikt bör veta vilka klubbar som är duktiga på pararidning.
 
Har du kollat att anonsera efter medryttarhäst i krokarna där ni håller till? Om hon inte behöver jättemycket och dyr specialutrustning så kanske det finns någon häst att vara medryttare på som skulle passa. Ni verkar ju hästvana och om du som förälder då kan göra eventuell tyngre stallskötsel så kan dottern rida. Jag tycker att jag ofta ser annonser om äldre ponnier/hästar som söker medryttare för lättare ridning som jag antar skulle vara fallet för din dotter till att börja med i alla fall. Till många stall går det också att ta ut en egen tränare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 548
Senast: Sirap
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 409
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 052
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp