Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

mumin

Trådstartare
Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med!

Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även dressyr och lättare markarbete.

I maj gick han sin första 80 km distanstävling och därefter vilade han, vilan blev längre än planerat pga en hovböld så han blev stående en månad ca. Sen började vi rida försiktigt och jag upplevde att han var ovillig att ställa sig till vänster, eller arbeta i vänster varv, men så fort han fick gå i höger varv så var han jättefin, rund och fin i formen, framåt och avslappnad, så jag tänkte automatiskt att det ju kunde vara någon låsning, eftersom han absolut inte kändes "halt" och det verkade ingen annan runtomkring heller tycka då de tyckte jag överdrev när jag började diskutera veterinär (ja, det är lätt att vara efterklok).

I början av juli hade jag så ute en ET, som dock bara hittade småsaker, och eftersom han bara blev något bättre efter behandlingen, så ringde jag veterinären eftersom han dessutom börjat "slå" vid skoning av vänster bakben.

31 juli var vi hos veterinären första gången. Han visade då hälta på båda bakknäna på böjprov och behandlades. Återbesök två veckor senare, minimal hälta återstod på vänster bak, övriga tre ben rena på böjprov. Ny behandling och "börja skritta och se vad som händer". Efter ytterligare två veckor provade jag för första gången att trava på en volt och kände direkt att han var halt, på ett framben, och ny veterinärtid bokades.

I början av september så var vi så tillbaka på kliniken. Denna gången syntes ingenting vid longering och på böjprov var hältan på vänster fram så liten att den knappt syntes, bar så man hörde en liten störning i takten.
Jag fick rida och han visade då återigen att han har svårt med att ställa och jobba i vänster varv, men vet tyckte att det blev bättre efter bedövning av hovleden och han behandlades därför där + att vi blev remitterade till ET för att "han har säkert en låsning som gör att han inte vill gå fram".

Han blev också skodd med ringskor fram efter diskussion mellan veterinären och hovslagaren. Hovslagaren har varit med vid alla veterinärbesök, han ser ju min häst oftare än veterinären och kan ha andra tankar och se andra saker än vad jag gör.

Vi passade på att kolla över sadeln och gå till tandläkaren och "kravlös motion" i väntan på ET. Nu joggade vi också lite lätt efter nån vecka för att hästen kändes betydligt piggare. En annan ET denna gång så det blev tre veckors väntetid och där var vi den 24e september. Resultatet var inte så upplyftande, bland annat kraftig låsning i manken (kunde ju förklara hovledsinflammationen), SI-leden på vänster sida (kunde kanske förklara att han tyckt skoning var jobbigt). Alla låsningarna släppte dock jättebra och både jag o ET var positiva även om det var som hon sa "antingen blir han bättre snart, eller så blir han halt eftersom vi släppt på spänningarna". Jag hade tänkt boka ny kliniktid direkt, men ET tyckte jag skulle avvakta och se. Han vilade, skrittade och sen red jag efter instruktioner tre dagar efter behandlingen (i fredags för en vecka sen). Tydligt halt på vf och jag ringde genast kliniken som så klart var stängd några dagar just då.

I tisdags ringde jag kliniken och fick en ny tid, och då passade jag även på att longera några varv, Hältan var då inte alls så markant, men fortfarande en störning.

Idag longerade vi igen (nu var hovslagaren också här o tittade). I höger varv rör han sig bra, men i vänster varv "står han emot" så även om man nu inte alls kan se någon direkt hälta, så är det uppenbart fortfarande något som stör honom.
Efter det så skrittade vi en liten runda och spontant så kan jag säga att det jag känt sen vi var hos veterinären första gången är att framåtbjudningen är borta, han går för att jag ber honom, inte för att han vill. När vi kom tillbaka idag efter 30 minuters runda så bukandades han. Det är ändå en häst som även om han varit konvalecent ändå var distanshäst så kondis fattas inte, han ska inte bli andfådd av att skritta en halvtimme. Han har inte feber och var inte svettig (han har rätt mycket päls eftersom han inte är klippt då han inte jobbar).

Nu känner jag att problemet inte bara är hältan utan att han verkar "allmänt nedsatt" och behöver lite tankar vad jag mer ska bolla med veterinären nästa vecka.
Om han är halt på böjprov denna gången så ska jag absolut begära röntgen (han är inte röngad tidigare tyvärr, men vet tyckte att hon hade klart för sig eftersom han svarade på bedövningarna - absolut dumt, men som sagt lätt att vara efterklok..), men jag funderar också på att jag vill ta blodprov - en vad är det man borde kolla i första hand?

Detta är en häst som förvisso varit i ganska tuff träning men vi har varit jättenoga med vilodagar, viloperioder, varierad träning, olika underlag, noggrann skoning osv. Dessutom har han ju tävlat distans och veterinärerna där har inte haft något att säga. Han var alltid varit fräsch o fin o nu går hältorna runt o massa låsningar o grejer, något är ju helt klart fel.

Jag har haft en borrelia-häst innan men han hade helt andra symptom. Borde man kolla det ändå? Bara allmänt blodvärde? Brist på nåt spårämne? Nåt annat?

Han ska så klart kollas av ET igen också men först så ska vi ju veta vad veterinären kommer fram till, sen har jag lovat att ringa och avlägga rapport.

Får vi inte gehör hos veterinären denna gång så får vi byta veterinär, men jag har inte velat göra det än då min tidigare erfarenhet är att hon är den "enda som tar mig på allvar", när jag t ex kom med min diffusa borrelia-häst, och så har hon ju trots allt kollat de som varit problemet vid respektive besök. Jag har absolut förtroende för veterinären, men just nu känns det ändå lite hopplöst, därför skulle det vara tacksamt med inputs, vad är det vi kan tänkas missa?

Tack för att du orkade läsa!
 
Sv: Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

Jag kan tyvärr inte ge dig några råd angående problemet.
Det jag kan berätta är att olika et är väldgit skiftande i kvalitet. jag har testat 4 olika och de är helt olika.
En är väldigt bra på att hitta problemen och bra på att åtgärda.
Nästa är sisådär på att hitta problem på vissa ställen men de h*n hittar åtgärdas på ett effektivt sätt.
Nummer 3 hittar problemen men åtgärderna blir mest kosmetiska och problemen kvarstår efter behandlingen.
Den sista kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom min häst avskydde personen. Jag har dock sett andra hästar som gått där och min känsla är att h*n hittar saker men åtgärdena blir sisådär.
Mitt tips är altså att verkligen tänka igenom om allt hittas och om behandlingen sen är något att ha.
 
Sv: Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

Tack för din synpunkt! Jo, det kände jag också. Den första ET´n jag hade ute upplevde jag som "ointresserad", hon hittade låsningar i framknäna och i en kota samt att "han är lite öm i ländryggen men det är nästan alla hästar" (hm..). Det tog henne ca 35 minuter från att hon gick ur bilen till att hon körde igen, och jag undrar så här i efterhand om hon egentligen gjorde så mycket mer än att "lyfta på benen" och använda laser o akupunktur på ryggen.
Därav att jag valde att byta till en annan som enligt många ska vara jättebra (å andra sidan så fick jag ju kontakt med den första också på kontakter). Hon tog gott om tid på sig och gick verkligen igenom hela hästen, kände igenom, "hittade problem" visade o pekade o berättade innan hon sen behandlade. Jag såg stor skillnad på hästen under behandlingen (till skillnad mot vid den första behandlingen), man såg hur han mös när låsningarna släppte och inte minst såg jag själv vilken otrolig skillnad det blev på rörligheten i ryggen före - och efter - behandlingen. När hon var nästan klar sa hon "nu ska jag bara känna på benen också" - då gjorde hon det som var ungefär allt vad den första gjorde, totalt..
Därför så - vill - jag ju verkligen tro att hon hittade o åtgärdade problemen men som du säger, det kan jag ju egentligen inte veta, särskilt inte eftersom hästen inte är fräsch o jag därför inte kan se om det gör nån skillnad egentligen. Eftersom jag själv inte är kunnig på området så skulle hon ju egentligen kunna "lura mig" - för om hon bara har en väldigt bra förklaring - så skulle jag antagligen kunna köpa den.
Så jag antar att jag inte kan bedöma arbetet egentligen förrän vi har varit hos veterinären och, förhoppningsvis, hittat vad som felar den här gången. Jag har åtminstone pratat med henne om vad som blev effekten av behandlingen osv, och vi skulle höras av efter att vi har varit hos veterinären för att se hur vi ska gå vidare då.
 
Sv: Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

Det låter som om den andra är ett mycket säkrare kort än den första och det låter som om du hittat en som är bra :). Ser du skillnad på rörlighet osv så har hon säkert även fått loss en massa skit. Det här att man får behandla flera gånger är helt normalt men om man utan underliggande orsak (skada, felaktig ridning, felaktig sadel, ofödelaktig exteriör osv) får behandla samma sak i evighet så bör man nog börja fundera på om männskan verkligen kan släppa spänningarna.
 
Sv: Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

Min borreliahäst var liknande din en av gånegrna, han behandlades totalt 6 gånger.
Men jag förstår vanmakten när vet inte lyssnar.
Jag skulle propsat på ett borrelia och anaplasma test.
Anaplasman ställer också till med mycket ofog..

Lycka till!
 
Sv: Rörelsestörning och allmänt nedsatt - hjälp mig att spåna!

är han stel i ngt varv mer än vanligt ?

Lärde mig idag att hästarna kan få käkleden " ur led" Och även låsning i käken, detta hade min, därför stel i höger sida, även gått bak i höfterna , men de var inget speciellt, utan massera för gött skull för henne 1 gång vecka. Käken fixa hon till. VIPS så blev hon jätte böjlig, undrar hur lång tid och gått så ...:(

Men hon hade även ngt ( människospråk) Knä på häsen är ju som våra (fingrar)
Höger fram ben, d.v.s hästens knä, Insidan av ena "fingret" var spänt, och stelt. hon vika till lite och hon ska vila i 3-4 veckor. Sedan sätta igång och rida , sedan kommer hon på återbesök.

Detta var en oceteopat!
Vetrinär gjorde en vetbes UA.
Vetrinärem tyckte även förra v att det ej fanns fel på henne " lite öm vid höft-länd" p.g.a bla omusklad och brunst. Vilket även är sant, MEN en oceteopat ser de som inte vetrinärer ser. Jätte glad över att jag la pengar på detta. !!!

Vet även min systers häst hade också samma sak med sin häst ang käke.. Finns tydligen väldigt många hästar som går runt med detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp