Rörliga bilder

Enya

Trådstartare
Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala media i någon form har väl stött på sådana saker som folk klistrar in istället för att skriva en vettig kommentar? Jag har bara Facebook så stöter bara på det där. Nu senast en stor blaffa med en snurrande stjärna med orden "well done" och en drös raketer som smälls i olika färger. Huvudet har värkt både i natt och hela dagen, illamåendet och yrseln försöker jag hålla i schack, men när något sådant dyker upp rusar illamåendet upp i världens hastighet och jag känner hur hela världen börjar svajja. Nej men, vad mysigt liksom. Inte nog med att de är fula och jag har svårt att se att de fyller något vettigt syfte, de gör mig "sjuk" också.

Jag tycker alltid de är obehagliga, kan verkligen inte med de blinkande och stimmande bilderna, känns verkligen som epilepsianfallsframkallande om något!

VARFÖR varför använder folk sådana istället för att skriva några vettiga små ord? Och HUR besvarar man ett snurrande "Bravo" med blommor om? Eller en kommentar där en hund viftar på svansen?
 
Använder du facebooks app? Jag använder alltid webbläsare (även från mobilen) och då sätter det där inte igång och rör på sig om jag inte klickar på det. Så, jag klickar inte. Om möjligt ignorerar jag kommentarerna, annars klickar jag bara på "gilla" eller annan lämplig reaktion. Om jag hade haft någon i min bekantskapskrets som skickat mycket sådant, då hade jag bett personen sluta just för att det är så jobbigt.
 
Använder du facebooks app? Jag använder alltid webbläsare (även från mobilen) och då sätter det där inte igång och rör på sig om jag inte klickar på det. Så, jag klickar inte. Om möjligt ignorerar jag kommentarerna, annars klickar jag bara på "gilla" eller annan lämplig reaktion. Om jag hade haft någon i min bekantskapskrets som skickat mycket sådant, då hade jag bett personen sluta just för att det är så jobbigt.
Jag använder både appen och webbläsaren men de sätter igång av sig själv på båda ställena, frustrerande i dag när den stora blaffiga gjorde det. Jag fick trycka för att stänga av istället.

Men varför använda sådana? Är folk för lata att skriva några ord? För svårt att förstå hur jobbigt det här rörliga är? Och vad betyder en svansviftande hund som kommentar på ett foto på min hund?

Förlåt, det kändes lite som droppen i dag bara. Människor, jag förstår mig inte på människor ibland bara. Jag funderade på att be dem sluta med sådana kommentarer, men jag tänker att de nog tar illa upp istället. Folk är så lättkränkta så en sådan önskan skulle väl tas fel.... Förstår man inte det jobbiga utan att jag meddelar det så är något konstigt tycker jag?
 
Jag använder både appen och webbläsaren men de sätter igång av sig själv på båda ställena, frustrerande i dag när den stora blaffiga gjorde det. Jag fick trycka för att stänga av istället.

Men varför använda sådana? Är folk för lata att skriva några ord? För svårt att förstå hur jobbigt det här rörliga är? Och vad betyder en svansviftande hund som kommentar på ett foto på min hund?

Förlåt, det kändes lite som droppen i dag bara. Människor, jag förstår mig inte på människor ibland bara. Jag funderade på att be dem sluta med sådana kommentarer, men jag tänker att de nog tar illa upp istället. Folk är så lättkränkta så en sådan önskan skulle väl tas fel.... Förstår man inte det jobbiga utan att jag meddelar det så är något konstigt tycker jag?
Vilken webbläsare använder du? Kanske går det att ändra någon inställning någonstans?

Jag tror(!) att folk tycker att de är gulliga eller kanske roliga/lättsamma? Jag vet inte. Jag avskyr dem precis som du gör.

Jag tror absolut att du kan skriva något inlägg om att du inte vill att folk skickar sådant till dig, skriv bara inte när du är på dåligt humör utan så neutral/glad som möjligt :) Och nej, folk förstår garanterat inte om du inte säger något om det. De skickar ju inte sånt här för att vara jobbiga, utan för att de ser det som normalt.
 
För svårt att förstå hur jobbigt det här rörliga är?
Förstår man inte det jobbiga utan att jag meddelar det så är något konstigt tycker jag?

Det är väl snarare konstigt att ta för givet att alla som använder såna gif'ar ska förstå att du tycker de är jobbiga att se. Konstigt är det också att förutsätta att folk är lata för att de lämnar en gif som kommentar på ett inlägg de gillar.

Naturligtvis tycker de som använder dem inte att de är jobbiga och garanterat så tycker de att gif'arna förmedlar något positivt om ett inlägg de gillar och därför använder de dem.
 
Jag måste hoppa in i den här tråden fastän den är några månader gammal. Jag är SÅ på din sida här @Enya! Jag avskyr gif-bilder, hett och innerligt. Jag får precis samma symptom som du får. Jag blir fruktansvärt illamående, får ont i huvudet och blir yr av rörliga, blinkande gifs.

Jag kan bara inte förstå varför Facebook inte har en funktion där man kan välja att stänga av eller inte visa dem. Inte nog med att det ger mig fysiska reaktioner, det är ju dessutom väldigt jobbigt att försöka läsa ett kommentarsfält fullt med gifbilder varvat med vanliga kommentarer.
Vad jag har läst och hört kan människor som lider av migrän/hjärntrötthet/epilepsi ha enorma problem just med den här typen av animerade bilder så att det inte går att blockera på ett snabbt och enkelt sätt är helt obegripligt i mina ögon.
 
På tal om det här så fick jag precis meddelande om att Messenger Lite kommer försvinna snart, och istället ska man använda vanliga Messenger. "Det finns massor av funktioner du kommer gilla, som mörkt läge och GIF:ar!" stod det i meddelandet.

Jag använder aldrig mörkt läge, jag vill ha mörk text på ljus bakgrund. Och jag avskyr fortfarande GIF:ar.
(Dessutom tar vanliga Messenger upp mer lagringsutrymme i mobilen jämfört med Messenger Lite... Och jag får nu konstanta påminnelser om att notiser är avstängda och jag uppmanas sätta igång dem. Kommer aldrig hända.)
 
Jag älskar gif:ar. Men jag tokhatar de där tacky rörliga emoji-reaktionsgif. Det ger mig tidig html-banner-vibbar.

Snackar vi mer klipp a la reaction memes istället har jag säkert hundratals sparade i mobilen som är perfekta reaktioner i mina konversationer och jag kan referera/citera dem i dagligt tal också. Typ "that's a challenging wank", "hey, look at us" osv.
 
Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala media i någon form har väl stött på sådana saker som folk klistrar in istället för att skriva en vettig kommentar? Jag har bara Facebook så stöter bara på det där. Nu senast en stor blaffa med en snurrande stjärna med orden "well done" och en drös raketer som smälls i olika färger. Huvudet har värkt både i natt och hela dagen, illamåendet och yrseln försöker jag hålla i schack, men när något sådant dyker upp rusar illamåendet upp i världens hastighet och jag känner hur hela världen börjar svajja. Nej men, vad mysigt liksom. Inte nog med att de är fula och jag har svårt att se att de fyller något vettigt syfte, de gör mig "sjuk" också.

Jag tycker alltid de är obehagliga, kan verkligen inte med de blinkande och stimmande bilderna, känns verkligen som epilepsianfallsframkallande om något!

VARFÖR varför använder folk sådana istället för att skriva några vettiga små ord? Och HUR besvarar man ett snurrande "Bravo" med blommor om? Eller en kommentar där en hund viftar på svansen?
Jag läste en krönika häromveckan om hur man skriver på messenger osv. Tydligen (enligt skribenten, någon på Buke vet säkert bättre) finns en kulturskillnad mellan yngre och äldre. Dvs skribentens dotter på 11 år hävdade att det var extremt oartigt att inte ha flera hjärtan som svar på gullig bild eller alltid ett hjärta mer än den tidigare skribenten och att man skulle använda många emojis och kanske då även gif:ar om man gillade? Lät för mig lite som ett ställningskrig :D men efter detta har jag i alla fall försökt använda typ ett hjärta (ick) ibland istället för tummen upp (som tydligen betyder meh) och den hemska hjärtögon eller fula krama hjärta emojisarna mer för att inte verka oartig. Jag vänjer mig långsamt och kommer säkert snart tycka det är jättesjälvklart att ha hjärtan överallt eller ngt.

Så min spontana och oinitierade gissning är att du har hamnat i ett ställningskrig där de som kommunicerar med dig är oroliga för att inte verka entusiastiska och vänliga nog om de bara skriver ord eller en emoji. Och det inte är riktat mot just dig utan det är andra vänner de har som skulle bli jättesura och sårade om de inte fick en vickande svans eller explosion i nyllet :)

(har också noterat hur Facebook försöker pressa en att ha mer grejs på födelsedagshälsningar än bara ett Grattis. Det är nästan komplicerat att hålla sig till ett Grattis.)
 
Senast ändrad:
Som tur var så verkar det som om inget börjar blinka och röra sig när jag använder webbläsaren på mobilen.
När jag ser omkring mig i min lilla ekokammare så verkar de där emojiblinkgrejserna användas mest av de som är lite äldre.
Jag tror att det är en kombination av känslan att tvunget ge ett svar på allt (även det som inte är riktat till en personligen), att det är "mer" än bara ett skrivet ord (känns kanske som ett digitalt kort) och att det är enkelt (när jag ska kommentera något så kommer de där gif-emojina upp som typ en banner, och det är alltid på rätt tema, födelsedag/jul/påsk/o.s.v.)

Så när Birgitta ser svensk damtidnings inlägg om att Madeleine fyller år "gratulera gärna vår prinsessa", så känns väl en snurrande solros med ett blinkande Happy Birthday festligt och fint i hennes ögon.

Men ja, det är fruktansvärt störande och borde gå att stänga av :meh:
 
Jag älskar gif:ar. Men jag tokhatar de där tacky rörliga emoji-reaktionsgif. Det ger mig tidig html-banner-vibbar.

Snackar vi mer klipp a la reaction memes istället har jag säkert hundratals sparade i mobilen som är perfekta reaktioner i mina konversationer och jag kan referera/citera dem i dagligt tal också. Typ "that's a challenging wank", "hey, look at us" osv.

Same! Brukar titulera mig GIF:arnas mästare och jag lovar att det inte har med lathet att göra. Vet ni ens hur mycket tid och engagemang det kan gå åt för att hitta den perfekta GIF:en som svar på en kommentar eller ett inlägg?! :eek::D Och ett föredömligt meme-bibliotek bör väl varje respektabel person ha i mobilen.

Emoji-reaktionerna dock, de kan vi glatt kasta i papperskorgen. Utan tvekan boomer-vibbar.

/slut på rant och ett KL:

Det vore väl desto lämpligare att irritera sig på att det inte finns en funktion eller ett val som stänger av, istället för att rikta ilskan mot de som använder bilderna och kalla de lata, dessutom? Min usla medmänniska-sida visar sig väl återigen här, men nej, jag orkar verkligen inte ta i beaktning att "någon kanske får ett migränanfall om jag postar denna GIF." Nån måtta får det vara.
 
Jag älskar gif:ar. Men jag tokhatar de där tacky rörliga emoji-reaktionsgif. Det ger mig tidig html-banner-vibbar.

Snackar vi mer klipp a la reaction memes istället har jag säkert hundratals sparade i mobilen som är perfekta reaktioner i mina konversationer och jag kan referera/citera dem i dagligt tal också. Typ "that's a challenging wank", "hey, look at us" osv.
Jag får erkänna att jag tycker att det finns grader i helvetet. Jag tycker att vissa gifar kan vara uthärdliga så länge bilden inte skakar/blinkar/hoppar/färgexploderar etc.

Två exempel:

OK gif:
https://media.tenor.com/oIqV-QBY4ywAAAAd/funny-animals.gif


INTE OKEJ, bara jättejobbig:
https://media.tenor.com/ZNKNals8UaQAAAAC/you-are.gif

Tyvärr ser jag betydligt fler i liknande stuk som den nedre varianten än den övre.
 
Same! Brukar titulera mig GIF:arnas mästare och jag lovar att det inte har med lathet att göra. Vet ni ens hur mycket tid och engagemang det kan gå åt för att hitta den perfekta GIF:en som svar på en kommentar eller ett inlägg?! :eek::D Och ett föredömligt meme-bibliotek bör väl varje respektabel person ha i mobilen.

Emoji-reaktionerna dock, de kan vi glatt kasta i papperskorgen. Utan tvekan boomer-vibbar.

/slut på rant och ett KL:

Det vore väl desto lämpligare att irritera sig på att det inte finns en funktion eller ett val som stänger av, istället för att rikta ilskan mot de som använder bilderna och kalla de lata, dessutom? Min usla medmänniska-sida visar sig väl återigen här, men nej, jag orkar verkligen inte ta i beaktning att "någon kanske får ett migränanfall om jag postar denna GIF." Nån måtta får det vara.
Sedan tror jag det kan vara skillnad på gif:ar och gif:ar.
homer-simpson-homer.gif
 
Jag får erkänna att jag tycker att det finns grader i helvetet. Jag tycker att vissa gifar kan vara uthärdliga så länge bilden inte skakar/blinkar/hoppar/färgexploderar etc.

Två exempel:

OK gif:
https://media.tenor.com/oIqV-QBY4ywAAAAd/funny-animals.gif


INTE OKEJ, bara jättejobbig:
https://media.tenor.com/ZNKNals8UaQAAAAC/you-are.gif

Tyvärr ser jag betydligt fler i liknande stuk som den nedre varianten än den övre.
Ser att jag var inte den ende med samma tanke
 
Jag får erkänna att jag tycker att det finns grader i helvetet. Jag tycker att vissa gifar kan vara uthärdliga så länge bilden inte skakar/blinkar/hoppar/färgexploderar etc.

Två exempel:

OK gif:
https://media.tenor.com/oIqV-QBY4ywAAAAd/funny-animals.gif


INTE OKEJ, bara jättejobbig:
https://media.tenor.com/ZNKNals8UaQAAAAC/you-are.gif

Tyvärr ser jag betydligt fler i liknande stuk som den nedre varianten än den övre.
Andra exemplet är fasansfullt och borde gå att blocka :rage:
 
Jag får erkänna att jag tycker att det finns grader i helvetet. Jag tycker att vissa gifar kan vara uthärdliga så länge bilden inte skakar/blinkar/hoppar/färgexploderar etc.

Två exempel:

OK gif:
https://media.tenor.com/oIqV-QBY4ywAAAAd/funny-animals.gif


INTE OKEJ, bara jättejobbig:
https://media.tenor.com/ZNKNals8UaQAAAAC/you-are.gif

Tyvärr ser jag betydligt fler i liknande stuk som den nedre varianten än den övre.
Fast den nedre ser jag som ett otroligt boomer-fenomen. Det är ju sånt det hölls på med på Myspace för jag vet inte hur längesedan. Jag skulle inte ens kalla det för gifs utan stickers 😂

Om man ser massor av det så får man nog change crowd sas.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
704
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 535
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp