Röstkommando på holländska

B

Blicken

Någon här som kan lite holländska?

Har en häst dom kommer från holland har inte varit här så länge och ibland känns det som hon inte riktigt fattar vad jag menar. Då jag även kör så behöver hon ju lyssna på röstkommando.

Så om det är någon som kan vad nedan heter så hade det ju varit värt att testa

Trav
Galopp
Skritt
Sakta/Sakta av (Ptroo-ljud funkar helt ok)

Störrst problem är från skritt till trav och till galopp.
När jag rider ut funkar skritt till trav bra, har ej testat galopp än. Dock försökt galopp i tömkörning på volt och det var hon inte alls med på.

Visst får jag väl lära henne nya kommando men det hade varit spännande å se om det funkar.
 
Sv: Röstkommando på holländska

Nu vet jag inte hur man stavar det och du kanske inte fattar riktigt hur du ska uttala det. Men det låter så här i alla fall:
Trav: traf
Galopp: chralopp (chr: du säger ett sj-ljud, men samtidigt så ska du säga R:et och det ska komma nerifrån halsen, som hom du typ harklar sig eller försöker få upp något som du har fått i strupen....) mkt svårt att förklara. men när Holländarna pratar så låter det som om de försöker harkla upp en spott loska från strupen eller nått..
Kmmer tyvårr inte i håg hur man sa de andra kommandona, då det var ett par år sedan jag var i Hollan.
 
Sv: Röstkommando på holländska

Uppriktigt sagt så tror jag att hästen struntar i vilket språk du talar, det är tonläget som är viktigt.
Kör du med svenska bara, det tar inte många dagar innan hästen förstår dej.

Immer
 
Sv: Röstkommando på holländska

Trav-Draf(du säger det kort)
gallop-galllop(lângt aaa)
skritt-stapp (men säg stappen)

Dom säger HOUUU när dom vill sakta fart. Nâgot mer?;)
 
Sv: Röstkommando på holländska

Ja just ja....dom utalar inte g som g utan som h. Galopp blir halopp.
 
Sv: Röstkommando på holländska

hihih, samma här (fast inte holländska):D
jag pratar svenska med min häst men när det gäller saker som att "stanna", "stå still" etc eller vid longering så måste jag fortfarande prata engelska med honom:p :p
 
Sv: Röstkommando på holländska

har en hollänsk häst o har inga problem, tror oxå mer på tonläge o beröm.
 
Sv: Röstkommando på holländska

detta var klite korkat tyckte jag!!!!!!
hästen lyssnar nog på dig om den vill oavsett språk....
 
Sv: Röstkommando på holländska

jag har 2 holländare hemma och engelska och irländska hästar och jag har aldrigt märkt av att dom inte förstått mig :D
 
Sv: Röstkommando på holländska

Splittan skrev:
Nu vet jag inte hur man stavar det och du kanske inte fattar riktigt hur du ska uttala det. Men det låter så här i alla fall:
Trav: traf
Galopp: chralopp (chr: du säger ett sj-ljud, men samtidigt så ska du säga R:et och det ska komma nerifrån halsen, som hom du typ harklar sig eller försöker få upp något som du har fått i strupen....) mkt svårt att förklara. men när Holländarna pratar så låter det som om de försöker harkla upp en spott loska från strupen eller nått..
Kmmer tyvårr inte i håg hur man sa de andra kommandona, då det var ett par år sedan jag var i Hollan.


:rofl: :bow: Det där måste jag citera för min holländska vän!
Men jag måste hålla med dig...

Deras R är rena mardrömmen att ens försöka uttala...
Jag försöker lära mig lite holländska på skoj.. men heh... :crazy:
 
Sv: Röstkommando på holländska

hmm jag har en tyskhäst
men det funkar jätte bra med svenska
och blir det riktigt illa så funkar faktiskt finska oxå :love: :love:
 
Sv: Röstkommando på holländska

men visst så låter det så! :D
vet att jag läste vissa saker på Holländska, ord som jag tyckte lätt lätta och som var lite likt svenka sord, men nä då, de utalades ju inte alls så. Då la de till sina berömda "R" från halsen.

Holländska är lite klurigt, men man fattar en del va de säger tycker jag. De låter som om de har en bladninge mellan, svenska, engelska tyska, franska typ. Så på slutet av min praktik i Holland så kunde jag ganska så bra gissa mig till vad de sa.

Där var även en pojke där som kunde lite svenska så han, men han vill inte säga orden. Jag fick höra av de adnra att de orden han kunde var snuskiga ord så klart...
 
Sv: Röstkommando på holländska

Heh inte så ovanligt... vanligt att det är de fula orden folk lär sig...

brist på fantasi antar jag...
"Vad vill du lära dig för svenskt ord? "
"Ehm ehm... jag vet inte... typ... Xxxxx"
 
Sv: Röstkommando på holländska

När jag och min häst var väldigt nya för varandra så försökte jag med både skånska och *påhittad* Holländska när inget annat verkade fungera!! :idea: :angel: :rofl:

Alla sätt är bra utom de dåliga, men han brydde sig inte om något utav det.

Dock så ska jag testa det holländska ordet för galopp, då han har "svårt" att förstå vad jag menar när jag tömkör/longerar och springer bara fortare än att falla i galopp, dock från ryggen uppstår inga sådana kommunikationsbekymmer
 
Sv: Röstkommando på holländska

Blicken skrev:
Dock försökt galopp i tömkörning på volt och det var hon inte alls med på.
QUOTE]

Prova att själv ta några galoppsteg, liksom hoppa lite som när man lekte häst som barn, samtidigt som du smackar eller ger kommandot. Funkar bra på många hästar, har sett en del göra så när de ska lära unghästar fatta galopp på lina eller vid tömkörning.
 
Sv: Röstkommando på holländska

Blicken skrev:
Dock försökt galopp i tömkörning på volt och det var hon inte alls med på.
Prova att själv ta några galoppsteg, liksom hoppa lite som när man lekte häst som barn, samtidigt som du smackar eller ger kommandot. Funkar bra på många hästar, har sett en del göra så när de ska lära unghästar fatta galopp på lina eller vid tömkörning.
 
Sv: Röstkommando på holländska

Vår hovis snackar danska, han säger "fuss, fuss" när han vill att hästen ska lyfta hoven. Min häst verkade förstå det redan från början. Undrar jag om hon är lite sådär smyg-dansk :angel:
 
Sv: Röstkommando på holländska

Vi pratar holländska med våran Vicke!

Kan ju bero på att husse är holländare och Vicke som är nordsvensk och bott hos husse sedan han var två förstår detta alldeles utmärkt!

Lite ord som vi använder:

En hoo! - stanna (enn hoåå)
Braaf! -Bra, duktig!
Hup!- trava (När vi löslongerar egentligen öka farten! (hyp)
Staan!- Stå!
Kom hier!- kom hit!
Goet sooo!- Jättebra! (chutt zåå)

/KT
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp