Rött kiss

fejko

Trådstartare
En av getterna hade rött kiss. Kan det vara farligt, eller kan de vara ett färgämne från alla röda löv de har ätit?
 
låter konstit,kan vara blod,blandat med kiss.
det kan vara från nått dom har ätit och det kan vara nått med hormoner att göra.
jag råder dig att ringa vetrrinär å lyssna på vad dom säger.
bättre att höra med ddom än att inte göra det. :smirk:
 
Bockar har tendens till att få
urinsten och det kan ge blod
i urinen. De kan också ha ätit
något. Vad får de att äta?
 
Dom äter hösilage och Hippo Basic. Fast just den dagen såg jag dem äta mängder med nedfallna löv och sedan kom ju snön så det syntes tydligt. De verkar dock må bra.
 
Varför ger du Hippo Basic? Det är ju inte avsett för getter, dvs idisslare. Jag föreslår att du genast slutar med det! Ge istället en blandning av 55% hel havre, 25% torr betfor och 20% soya.

Ge sen ca 0,2 kg (efter tillvänjning) av kraftfoderblandningen per get och dag. Ge gärna foderjäst då och då! Det stabiliserar magarna. Sen så ska de ha fri tillgång till vanlig saltsten och mineraler (fårmineral med koppar). Man brukar räkna med 1-2kg hö per get och dag, helst uppdelat på två givor (morgon o kväll). Med ensilage blir det väl ungefär det dubbla? Torra löv är bara smaskens!

Ge även granris, tallris och enris regelbunder under hösten/vintern, det håller dem glada och magarna i form. Undvik dock att ge av idegran och buxbom, det är giftigt för alla djur!
 
Jag ger Hippo Basic för att hästarna får det och för att det är mums :d Skulle det vara skadligt på något sätt?
Dom har fri tillgång till hösilage och går lösa på tomten så de kan äta vad de känner för. Någon idegran och buxbom har jag inte.
 
Getter skulle säkert tycka torrfoder för hundar och katter smakade mums. Hippo foder är uppbyggt för hästar och inte för idisslare.

Du gör naturligtvis som du vill, det är dina getter...men om du nu inte vill blanda kraftfodret till dina getter så kan du ju alltid köpa fårpellets istället. Skulle dessutom tro att det är billigare. Och bättre för getterna i längden.

Och det är även skillnad på mineralprodukter för hästar och får/getter. Naturligtvis behöver olika djurslag olika foder och mineralblandningar!
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
539
Senast: Åsa A
·
Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp