Rökförbud i hyresrätter

tornblomma

Trådstartare
Just nu på tv debatteras det att ett hyresföretag har infört rökförbud i lägenheterna. Det är alltså inte längre tillåtet att röka inomhus i hyresrätten. En tant i studion är mäkta irriterad över att hon inte ska få röka i SIN lägenhet. Vad tycker ni om detta? Dels trodde jag faktiskt inte att folk rökte inomhus i dag, men om vi bortser från det och räknar med att folk alltså gör det.

Personligen tycker jag att det är självklart att man inte röker inne i lägenheten! Tänker också att lägenheterna blir ju förstörda och kanske måste saneras om hyresgästen flyttar. Ytskikt måste göras om osv och det måste vara svårt att få bort röklukt om ngn suttit inne i lägenheten och rökt i åratal. Tycker också att det är märkligt att hyresgästen pratar om att "jag får väl minsann röka om jag vill i MIN lägenhet". Rent krasst så äger hen ju inte lägenheten utan det gör ju hyresvärden.

Vad tycker ni om detta? Rimligt eller orimliga krav?
 
Jag är kluven...

Samtidigt som jag tycker det är en självklarhet att inte röka inne är jag lite emot att förbjuda. Hyresgästen kommer ju få stå för sanering av sin lägenhet om den är skadad.

Som sagt jag är kluven
 
Om man nu inte har förbud så borde det rimligtvis vara så att det faller på hyresgästen att ansvara för att det inte stör andra hyresgäster och att betala för eventuellt sanering. Man har inte rätt att "gratis förstöra" lägenheten eller störa andra hyresgäster när det kommer till andra saker vad det nu må vara.

Så man kan väl isf införa ett generellt förbud men att hyresgästen kan ansöka om tillstånd i utbyte att den tar på sig ansvar för sanering och att inte störa andra hyresgäster.
 
Sin och sin...

Säger som de andra, att den som äger fastigheten bör få bestämma över rökning eller inte rökning.

Ska jag flytta till lägnhet så småningom skulle jag anse det som väldigt befriande att veta att jag inte kommer att få in rök via ventilationen t.ex.

Tror det är extremt sällsynt att röken begränsas till den aktuella lägenheten. Tror att rök kommer att sippra in till grannar och ut i trapphuset. :wtf:
 
Sin och sin...

Säger som de andra, att den som äger fastigheten bör få bestämma över rökning eller inte rökning.

Ska jag flytta till lägnhet så småningom skulle jag anse det som väldigt befriande att veta att jag inte kommer att få in rök via ventilationen t.ex.

Ja precis, röker man inne påverkar det ju inte bara en själv och lägenhetens skick utan kan också vandra i ventilationen till grannar.

Blir även provocerad av att det anses kränkande att inte få röka i SIN hyresrätt. Hyregästen i studion sa även att "om man stör sig på att hen röker så kan ju grannarna flytta till ett hus på landet".
Kanske är hen ovanligt korkad, mer logiskt vore väl att den aktuella hyresgästen flyttade om hen inte är intresserad av att följa reglerna från hyresvärden som faktiskt äger hens boende.
 
Jag bor i BR och kan inte tänka mig att ngn sitter och röker inne i sin lägenhet faktiskt. Möjligtvis kan det finnas ngn äldre person som gör det av gammal vana, men folk som i närtid betalat dyrt för sina lägenheter lär ju knappast röka sönder dom. Så varför skulle en hyrevärd låta hyresgäster förstöra hens lägenheter?
 
Tror det är extremt sällsynt att röken begränsas till den aktuella lägenheten. Tror att rök kommer att sippra in till grannar och ut i trapphuset. :wtf:
Japp. I vårt trapphus luktar det riktigt mycket rök ibland, då sitter min rasistiska grannar och röker på sin inglasade balkong :crazy:.

Jag bor alltså i bostadsrätt och skulle önska att rökning var förbjudet i vårt hus.
 
Jag bor i BR och kan inte tänka mig att ngn sitter och röker inne i sin lägenhet faktiskt. Möjligtvis kan det finnas ngn äldre person som gör det av gammal vana, men folk som i närtid betalat dyrt för sina lägenheter lär ju knappast röka sönder dom. Så varför skulle en hyrevärd låta hyresgäster förstöra hens lägenheter?
I min förra lägenhet, en bostadsrätt, rökte grannen under spisfläkten på vintern. Det gick, tack vare ett halvdant ventilationssystem, rätt in i min klädkammare. Toppen! Han var i fyrtioårsåldern, föreningens förre ordförande, civilekonom och allmänt välartad på alla andra vis. Så det förekommer. Också i bostadsrätt och inte bara bland äldre.
 
Jag tog för givet att det var förbjudet... :confused: Klart som tusan det blir mycket dyrare att sanera efter någon som rökt inne jämfört med någon som inte gjort det.
 
Tycker att det är fullkomligt vidrigt att röka inomhus vare sig det är i hemmet, på krogen eller tågstationen.
Självklart ska hyresvärden kunna förbjuda rökning inomhus. Det är ju hyresvärdens lägenhet. Även om det saneras efter en hyresgäst går det inte att få bort alla spår och dessutom luktar det rök i trappuppgång och hos grannar. Det är defintivt ingen mänsklig rättighet att få röka överhuvudtaget.
 
Hmm... Rökförbud både ute och inne vore tacksamt för att inte få in det via ventilationen till andra lägenheter om fastigheten skall vara safe? Har själv fått stänga självdraget vid fönstren (som på fastighetsägarens anmodan skall stå öppet året runt) till följd av balkong- och entrérökande grannar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Skulle bara tycka det var positivt om det var förbjudet. Flyttade in i en lägenhet en gång där förra hyresgästen varit storrökare (inomhus) och trots renovering kunde man känna av det ibland. I andra lägenheter har jag fått in röklukt när grannarna rökt.

När jag själv fortfarande rökte gick jag ut.
 
Har blir det mer och mer vanligt att se skyltar runt hyreshus med text att ALL rokning pa omradet ar forbjuden. Det innebar att hyresgaster som roker maste vandra ivag pa andra sidan gangvagar, grasmattor och parkeringar, som ags av husagaren for att roka. Det gar alltsa inte att sta under tak vid entreen for att roka.:up:
Sjalvklart ska husagaren fa bestamma om nagon ska kunna roka inne eller inte i deras hus. Lika sjalvklart som att husagaren ska kunna bestamma om hyresgasten far ta ner en vagg eller inte, eller om hyresgasten far mala/tapetsera om eller inte.
 
.
Ska jag flytta till lägenhet så småningom skulle jag anse det som väldigt befriande att veta att jag inte kommer att få in rök via ventilationen t.ex.
Tror det är extremt sällsynt att röken begränsas till den aktuella lägenheten. Tror att rök kommer att sippra in till grannar och ut i trapphuset. :wtf:

Vi hade så. Inte så kul när grannen rökte under fläkten och det kom in i vår lägenhet.
Vi bodde på bottenvåningen och vi fick in diverse lukter från flera lägenheter. Inte alls kul när vi kom hem en gång och grannen längre upp hade haft surströmmingsfest.
Lukten var nog inte kvar i hennes lägenhet för den fanns absolut hos oss....

Svårt dock ,tror jag, att förbjuda.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 720
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 703
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 248
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp