"Roliga" ridkommentarer...

Cha9

Trådstartare
Eftersom jag antar att många här antingen själva håller lektioner eller åtminstone rider/har ridit på tex ridskola hoppas jag att det finns fler än jag som har lite lustiga anekdoter att berätta...

Jag har jobbat som instruktör i många år - och här kommer några, i mitt tycke, "godingar" :D

Har lektion för en liten grupp nybörjare (i 12-årsåldern). De ska precis lära sig att galoppera/galoppfattning. En av elevernas pappa ville också vara med och prova rida (är extremt ovan). Jag vet att det är ett gäng lite osäkra ryttare, så jag tänker att här är det bäst att vara noggrann ;). Jag samlar eleverna och sitter upp på en av hästarna (mest för att visa att det inte går så fort, dvs inte är farligt) I och med att de står i mitten, så rider jag runt dem på en stor volt medan jag förklarar; inner skänkel ska föras fram,ytter bak, det är olika för de olika varven osv, håll er i manen för att inte rycka hästen i munnen, jag visar att man kan fatta ur både skritt och trav och att man kan både stå upp och sitta ned i fattningen. Barnen verkar vara med på noterna. Slutligen så undrar jag "om det är någon som har några frågor?". Pappan räcker upp handen och säger (på kraftigt dalmål) : Men öm man skä gallupera rakt fram - skickar man fram båda bena då?? Ridå!!!! Jag kan lova att de som stod på läktaren skrattade ohejdat! (Ridandet på volten hade tydligen lite fel effekt för vissa...)

En något mera "icke rumsren"..: Rutinerad kvinna har fått äran att låna min sambos(man) dressyrsadel (vilket jag inte vet om). När lektionen har pågått en stund utbrister hon högt och tydligt (utan att vara riktig medveten om att vi andra inte visste vad som hänt): Näe! Nu fattar jag inte! NN sa ju att jag skulle få känna på det bästa och skönaste han hade - nu har jag känt och känt men den är ju alldeles för stor och jag halkar ju nästan av den hela tiden! Tala om att jag stod som ett frågetecken!

En annan gång håller jag privatlektion för en ponnyryttare och en annan privathäst (som jag aldrig sett förut) kommer in. Ryttaren (tjej ca 13 år) ska rida en ridtravare vars ägare står på läktaren och "håller lektion". Jag ägnar mig åt mitt ekipage, men blir mer och mer förbryllad över vad som försegår i andra delen av ridhuset... De skrittar runt och tjejen blir tillsagd att bredda händerna, hålla dem vid knäna och samtidigt "sparka på". Detta resulterar i att hästen stretar ganska kraftigt och ålar sig runt på en liten volt. Nästa instruktion blir att lägga sig på mage och ta ner händerna nästan till fötterna! Flickan rycker lite i tyglarna nere vid sina fötter.
Då kan jag inte hålla mig längre utan går lite artigt fram och säger: Inte för att jag har med detta att göra - men VAD håller ni på med? "Vi ska få hästen på tygeln" blir det självklara svaret från ägaren. Jaha, säger jag, men det där kanske inte är en lämplig metod? "Nähä?" säger ägaren gravallvarligt: "MENAR du att du har något annat förslag som är BÄTTRE??" :angel:

Finns det kanske andra som har fler??
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

En något mera "icke rumsren"..: Rutinerad kvinna har fått äran att låna min sambos(man) dressyrsadel (vilket jag inte vet om). När lektionen har pågått en stund utbrister hon högt och tydligt (utan att vara riktig medveten om att vi andra inte visste vad som hänt): Näe! Nu fattar jag inte! NN sa ju att jag skulle få känna på det bästa och skönaste han hade - nu har jag känt och känt men den är ju alldeles för stor och jag halkar ju nästan av den hela tiden! Tala om att jag stod som ett frågetecken! :rofl::rofl::rofl: hahaha

En annan gång håller jag privatlektion för en ponnyryttare och en annan privathäst (som jag aldrig sett förut) kommer in. Ryttaren (tjej ca 13 år) ska rida en ridtravare vars ägare står på läktaren och "håller lektion". Jag ägnar mig åt mitt ekipage, men blir mer och mer förbryllad över vad som försegår i andra delen av ridhuset... De skrittar runt och tjejen blir tillsagd att bredda händerna, hålla dem vid knäna och samtidigt "sparka på". Detta resulterar i att hästen stretar ganska kraftigt och ålar sig runt på en liten volt. Nästa instruktion blir att lägga sig på mage och ta ner händerna nästan till fötterna! Flickan rycker lite i tyglarna nere vid sina fötter.
Då kan jag inte hålla mig längre utan går lite artigt fram och säger: Inte för att jag har med detta att göra - men VAD håller ni på med? "Vi ska få hästen på tygeln" blir det självklara svaret från ägaren. Jaha, säger jag, men det där kanske inte är en lämplig metod? "Nähä?" säger ägaren gravallvarligt: "MENAR du att du har något annat förslag som är BÄTTRE??" :angel:
:eek: men hjälp!
Finns det kanske andra som har fler??
Jätteroliga alla tre men dessa var bäst:D
Eller ja, den sista var väl mest skrämmande, stackars häst!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Ett barn på min dotters ridskola undrade häromveckan vad en valack var? Sto och hingst hade han ju koll på, men valack..? Ridläraren förklarade skillnaden, varpå killens pappa böjer sig ner, pekar under hästens mage och utbrister:
"nej du! Det stämmer inte för jag ser snoppen..." Vet inte vem som rodnade mest när ridläraren fick förklara exakt vad man tog bort vid en kastrering...:rofl:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

en på samma tema;

Några barn tittar på en valack som kissade, jag går förbi och de frågar om han är en hingst. Nej säger jag. En av barnen utbrister: "hur lång var den innan!!!!?"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

KL

När vi ändå är inne på snoppar...

Min kompis dotter stod storögd och tittade på när deras häst stod i hagen och viftade upp & ner med snoppen. "Mamma, varför kan inte pappa göra sådär?" :D
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Hörde en elev fråga en annan person en gång:
"Kolla kolla, hästen har 5 ben! Varför har den det?"

:angel::angel:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Hade lektion för några vuxna karlar i "mogen ålder".. De red VARJE torsdag i hur många år som helst.... de var faktiskt ganska obildbara.. :D De red nog mest för att ha skoj och träffas en gång i veckan..

Nåväl... Vi hade en hopplektion och det var en karl som hade problem med att ALLTID rida kraftigt framåtlutad... När han denna gång styrde på ett hinder så vek hästen av åt sidan och gubben trillade av varpå han utbrister:

"Jag är som regalskeppet WASA.. jag har tyngdpunkten för högt upp!..." :D:D:D
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Underbara historier! :rofl:

Jag har inte så mycket att bjuda på förutom nybörjaren som hörde fel och frågade om inte ponnyn skulle ha en arselrem, han hade ju haft det förra veckan... Vi höll på att bryta ihop medan vi förklarade för henne att hon nog menade aachenrem
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha vilka roliga kommentarer alla skriver om.
Har inget och bidra med just nu tyvärr. Återkommer om
jag kommer på nåt
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Ja då får väl jag oxå komma med en snopphistoria.

Var under gymnasiet (bode på internat). Jag ver ute och red och träffade några killar från skolan. Stannade och snackade lite med dom. Efter en stund så frågar ena kille och en häst snopp (fast med ett annat ord och det var så skrapet han syftade på). Då hade minsan han större än hästen!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

arselrem :rofl:



"Jag är som regalskeppet WASA.. jag har tyngdpunkten för högt upp!..." :rofl:

Mer!!!!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Liten elev frågar, -fröken ska vi göra halva hjärtan idag också?
(Det tog ett tag innan jag fattade att hon menade volt tillbaka.)
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Hjälper till som ledare på en knattelektion. Tjejen jag leder pratar glatt om att det är kul att rida. Jag instämmer varpå tjejen ser ut såhär-->:eek: och mycket förvånat undrar: Kan DU rida?:eek:

För övrigt älskar jag den här tråden, och vill höra mer!!:angel:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Har några till på temat små barn (kanske inte jätterolig..)

Går med en 6-årig flicka på väg till ridhuset. Hon är en orädd talang och har ridit i ca 6 månader och har galopperat flera gånger. Däremot har hon (förmodligen) någon lätt "bokstavskombintion" och kan vara lite frånvarande ibland. Vi pratar om att det är så roligt att galoppera och jag säger att "man får vara lite försiktig och hålla sig i manen, så man inte ramlar av". Barnet stannar bryskt upp, tittar på mig med stora ögon: Va? Kan man ramla av?? Slår man sig inte då?? Det blev till att övertala henne att rida överhuvudtaget den dagen...

Samma flicka, något år senare. Hon rider en lite pigg häst, och gruppen galopperar längs fyrkantsspåret, utomhus i en stor paddock. Jag börjar tycka att det går lite fort och ropar därför "NN - har du broms!??" Inget svar (och det går ännu fortare). Jag ropar igen "har du kontroll???" Barnet ropar VA? (och hästen rusar än mera) Nu börjar jag bli orolig, så jag ropar riktigt högt denna gång; "NN!!!! - HAR DU BROMS???"
Varpå barnet tittar på mig, stående i lätt sits, och tar nonchalant en kort förhållning vilket resulterar i att hästen tvärnitar till en snygg halt.. och barnet urbrister "vad skriker du om?"
(Dvs hon hade haft full koll hela tiden)

Annan 10-årig flicka som sitter med vid ett fikabord där vi, ett gäng tjejer, har kommit in på ämnet "ridsår" (på obekväma ställen). Efter en stund tröttnar hon förmodligen på att lyssna och vill ha lite uppmärksamhet; "Jag har också fått ridsår en gång". Vi vänder oss förvånat mot henne. "Jo - jag fick det HÄR" säger hon och pekar på sin panna! Det visar sig att hon ramlat av vid hoppning och skrapat sig i pannan...

En annan incident som en kollega var med om (så jag lånar den): Kvinna, halvrutinerad rider en lite ibland oberäknelig häst.. (Han kunde utan förvarning slå bakut - helst i skritt på lång tygel ;)) Naturligtvis händer precis detta - och ryttarinnan flyger högt upp, lyckas på något sätt snurra ett varv i luften och landa med en mycket snygg nigning på fötterna. Förvånad och full i skratt frågar instruktören "Men hur i hela friden bar du dig åt??"
"Jag höll mig i spöet" blir svaret från ryttaren som på fullaste allvar menade att det var det hon gjort!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Går med en 6-årig flicka på väg till ridhuset. Hon är en orädd talang och har ridit i ca 6 månader och har galopperat flera gånger. Däremot har hon (förmodligen) någon lätt "bokstavskombintion" och kan vara lite frånvarande ibland. Vi pratar om att det är så roligt att galoppera och jag säger att "man får vara lite försiktig och hålla sig i manen, så man inte ramlar av". Barnet stannar bryskt upp, tittar på mig med stora ögon: Va? Kan man ramla av?? Slår man sig inte då?? Det blev till att övertala henne att rida överhuvudtaget den dagen...

Hahahahaha jag dööööör:rofl:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag var med på en turridning för en evighet sedan med allt ifrån nybörjare till vana ryttare. När det blev dags för galopp förklarade turledaren hur man skulle få hästen att galoppera. En av killarna som tydligen aldrig ridit frågade: Ska man ha slaka kablar? (=tyglar)

Jag tror vi höll på att ramla av allihopa av skrattkramperna.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 013
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp