Roliga saker som barn säger

Ja det finns ju massor..Min unge är för liten för att prata än men jobbade på ridskola i mååånga år och tyvärr minns man ju inte allt..

Men en kul var när en kollega hjälpte en tjej typ 7 år med svanskappan. Barnet stod vid svansen och såg undrande ut hur hon skulle få dit den. Kollegan sa då "du måste lyfta upp svansen såhär" och visade genom att lyfta lite högst upp vid svansroten. Barnet ser ännu mer förvirrad ut och säger: "men ramlar inte bajset ut då?!" 😂

En annan söt var när jag jobbade som brevbärare. Jag hade stannat vid en skola och skulle lasta om lite i bilen. Det var vinter och jag hade tjock tröja, halsduk och mössa och snart närmar sig ett gäng barn från en förskola med overaller och reflexvästar. När de passerar mig stannar en tjej, kanske 4-5 år, upp vid mig och vi tittar på varann. Då säger hon: "va fin du är!", kände mig inte så fin direkt men det var ju SÅ gulligt! 🥲:heart
 
Det här faller ju egentligen inte in under kategorin roligt, utan mer tecken på vilken bubbla min fyraåring som vuxit upp i ett rätt välbärgat villaområde under pandemin befunnit sig i.

Vi var på ikea (för övrigt första gången i fyraåringens liv) och det är ganska tomt på folk innan stängning. Jag håller fyraåringen i handen och plötsligt stannar hon, fryser till och liksom väser fram ”Mamma. Jag. Ser. Sommarrrrskuuuuggan”. Hon är jätterädd för Sommarskuggan och vågar inte kolla på Sommarlov.

En bit framför oss går en kvinna i Niqab 🙈😳🙈

Det var ju verkligen helt oskyldigt från hennes sida. I hennes värld pratade hon ju inte ens om hur en annan människa såg ut. Men det ledde iaf till en lång diskussion om att man har olika sätt att klä sig i olika länder och nu bor alla människor i alla länder, om religion, och om att Sommarskuggan inte finns på riktigt ;) Och en tankeställare för föräldrarna om att barnen behöver se mer av ”världen”.
 
Det här faller ju egentligen inte in under kategorin roligt, utan mer tecken på vilken bubbla min fyraåring som vuxit upp i ett rätt välbärgat villaområde under pandemin befunnit sig i.

Vi var på ikea (för övrigt första gången i fyraåringens liv) och det är ganska tomt på folk innan stängning. Jag håller fyraåringen i handen och plötsligt stannar hon, fryser till och liksom väser fram ”Mamma. Jag. Ser. Sommarrrrskuuuuggan”. Hon är jätterädd för Sommarskuggan och vågar inte kolla på Sommarlov.

En bit framför oss går en kvinna i Niqab 🙈😳🙈

Det var ju verkligen helt oskyldigt från hennes sida. I hennes värld pratade hon ju inte ens om hur en annan människa såg ut. Men det ledde iaf till en lång diskussion om att man har olika sätt att klä sig i olika länder och nu bor alla människor i alla länder, om religion, och om att Sommarskuggan inte finns på riktigt ;) Och en tankeställare för föräldrarna om att barnen behöver se mer av ”världen”.
Verkligen oskyldigt! :heart

Påminner om en story mamma berättat om när jag var typ 3-4 år. Vi gick i ett köpcentrum och mötte två mörka personer, vilket då inte var så vanligt. Jag ryckte mamma i handen och viskade "mamma, dom var smutsiga i ansiktet!". Mamma som rest mycket runt hela världen hade nog inte ens lagt märke till de vi mötte men fick väl ha en liknande diskussion med mig som du hade..🙈
 
Verkligen oskyldigt! :heart

Påminner om en story mamma berättat om när jag var typ 3-4 år. Vi gick i ett köpcentrum och mötte två mörka personer, vilket då inte var så vanligt. Jag ryckte mamma i handen och viskade "mamma, dom var smutsiga i ansiktet!". Mamma som rest mycket runt hela världen hade nog inte ens lagt märke till de vi mötte men fick väl ha en liknande diskussion med mig som du hade..🙈
En lite liknande: stor släkt middag och en kusin till mig som är i tonåren (känslig ålder) är överviktig och har långt hår (är en kille).

Mitt under middagen säger mitt kusinbarn på tre år, högt och tydligt så alla hör: ”MAMMA VEM ÄR DEN TJOCKA FLICKAN?????” 😑😑😑😑☺️
 
Jag hjälper en kompis med hennes hästförsäljning och hästen skulle besiktigas häromveckan. Jag sa till 9-åriga sonen att "Nu åker jag till stallet, vi ska veterinärbesiktiga hästen" och får som svar "Det är så krångligt att sälja häst nuförtiden, man ska besiktiga och hålla på. Det var bättre förr, då bytte man bara och sa hejdå". Jag kan ju delvis hålla med honom lite... :D
 
Följande utspelade sig just precis nu:

Sjuåring son från vardagsrummet:
”Åååh jag vill bli gravid!”

Jag försöker ändå att inte skratta och frågar varför han vill det. Men innan han hinner svara frågar lillasyster:
”Vad betyder det?”

Jag:
”Att man har ett barn i magen”

Sonen
” Nej nej nej! Jag sa fel! Jag menade INTE det!”

Sen visade han istället vad det var han menade och han ville visst bli vig :D 😅
 
Det här faller ju egentligen inte in under kategorin roligt, utan mer tecken på vilken bubbla min fyraåring som vuxit upp i ett rätt välbärgat villaområde under pandemin befunnit sig i.

Vi var på ikea (för övrigt första gången i fyraåringens liv) och det är ganska tomt på folk innan stängning. Jag håller fyraåringen i handen och plötsligt stannar hon, fryser till och liksom väser fram ”Mamma. Jag. Ser. Sommarrrrskuuuuggan”. Hon är jätterädd för Sommarskuggan och vågar inte kolla på Sommarlov.

En bit framför oss går en kvinna i Niqab 🙈😳🙈

Det var ju verkligen helt oskyldigt från hennes sida. I hennes värld pratade hon ju inte ens om hur en annan människa såg ut. Men det ledde iaf till en lång diskussion om att man har olika sätt att klä sig i olika länder och nu bor alla människor i alla länder, om religion, och om att Sommarskuggan inte finns på riktigt ;) Och en tankeställare för föräldrarna om att barnen behöver se mer av ”världen”.
Ni får kolla på de tidigare säsongerna när de avslöjar vem sommarskuggan är. Då ser man ju att det är en busig skådis i dräkten 😁
 
Åhh, jag skriver upp allt kul storbarnet säger (lilla pratar inte än) så det finns massa kul :D

Jag, lite ironiskt när barnet var särskilt intensiv och jag var trött: Tur för dig att du är söt.
Sonen: Ja, och jag luktar gott också!
---
Jag: behöver du kissa innan vi åker?
Sonen: Nä jag kan hålla mig, jag är väldigt hållbar!
---
Jag: jag är så glad att vara din mamma!
Sonen: Och jag är så glad att vara din pappa!
 
Verkligen oskyldigt! :heart

Påminner om en story mamma berättat om när jag var typ 3-4 år. Vi gick i ett köpcentrum och mötte två mörka personer, vilket då inte var så vanligt. Jag ryckte mamma i handen och viskade "mamma, dom var smutsiga i ansiktet!". Mamma som rest mycket runt hela världen hade nog inte ens lagt märke till de vi mötte men fick väl ha en liknande diskussion med mig som du hade..🙈

Jag gjorde något liknande i samma ålder. Kunde läsa vid 3-3,5 och läste ALLT som stod överallt, gärna högt. Stannade innanför dörrarna i ett köpcentrum för att mamma skulle ta på mössa och sånt innan vi gick ut och då hade någon klottrat på en pelare "xxxxx-skallar åk hem" vilket jag läste HÖGT och TYDLIGT. Folk fattar väl att ett så litet barn inte förstår sådant, men det var tydligen en och annan som hajade till så smått och mamma fick skämmas.
 
Min bästa är från när jag var ca 14 år och hade teori för ridskolans ena knattegrupp. När vi hade teori i stallgången så skulle en av privatryttarna gå förbi med sin häst så vi fick gå undan och ställa oss in mot väggen. En kille (4 år) frågade:
- Vad är det för en häst?
- Det är en privathäst, svarade jag
Då kollade han helt chockad mot hästen och utbrast:
- WOW, en PIRATHÄST! :jawdrop:

:laugh:
 
Jag gjorde något liknande i samma ålder. Kunde läsa vid 3-3,5 och läste ALLT som stod överallt, gärna högt. Stannade innanför dörrarna i ett köpcentrum för att mamma skulle ta på mössa och sånt innan vi gick ut och då hade någon klottrat på en pelare "xxxxx-skallar åk hem" vilket jag läste HÖGT och TYDLIGT. Folk fattar väl att ett så litet barn inte förstår sådant, men det var tydligen en och annan som hajade till så smått och mamma fick skämmas.
Men åh inte lätt 🙈 😂 😅
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
573
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 243
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp