Roliga saker som barn säger

Jag cyklade förbi en liten gosse som stannat till vid vägkanten och otroligt förtjust utbrister:
"Look mom! It's SUMMER now!"
... och pekar på en liten knöl med några blyga blommande snödroppar på, medan det är plus två grader, regnar och snålblåser rund trädens bara grenar. Noll solsken på två månader.
Jävla optimist! 😂
Och jag som trodde att du skulle skriva att han pekade på dina bara ben... :D

:sneaky:
Jag cyklade förbi en liten gosse som stannat till vid vägkanten och otroligt förtjust utbrister:
"Look mom! It's SUMMER now!"
... och pekar på en liten knöl med några blyga blommande snödroppar på, medan det är plus två grader, regnar och snålblåser rund trädens bara grenar. Noll solsken på två månader.
Jävla optimist! 😂
Finns kanske en sann historia bakom blåsippa ute i backarna stå. Kommer ihåg att jag tyckte mamman var så dum som liten. Nästan lika dum som mamman i mors lilla olle. Lite mer förståelse för de stackars mammornas beteende med vuxenperspektivet.

Hörde två oväntade uttalanden från mina två yngsta som tittade lite på damernas störtlopp i helgen:

Pojken, 7 år: Hon har nog mens. Hon har ju helt röda kläder.
Flickan, 4 år: Ja, för när man har mens blöder man ju. Och blod är ju rött.

Det känns ju bra att det är ett helt normalt samtalsämne för dem båda. :D

Min fjärdeklassare läser mycket om kropp och hälsa i skolan nu tydligen. Imorse frågade han "Mamma, tror du jag har en ljus framtid?" Stor frågade tänkte jag och svarade att det hoppas jag verkligen, det är något jag försöker se till varje dag. "Ja, jag hoppas också det men det känns inte så.. Jag äter ju så väldigt mycket snacks på helgerna."

😁

Kanske inte så mycket vad som sas utan situationen. Jag satte mig på soffan, barnen var inom hörbart räckhåll men inte så jag noterade dem i rummet. Plockade ut en sticka ur foten, borstade bort lite grus och öppnade en påse med olika stora plåster. Plötsligt kraschar sonen in i mig, han måste ha kommit med ljusets hastighet någonstans ifrån och vrålar "VAD ÄR DET DÄR!?!?!?!" med huvudet halvvägs ner i påsen.

Vad är det med 2-åringar och plåster? 😅

Sonen, 8, låtsasringer till mig när vi sitter i samma rum.
S: "Hej mamma"
J: "Hej! När kommer du hem, maten är nästan klar"
S: "Alltså, jag är i Stockholm..."
J: "Va, men vad gör du där?"
S: "Jag är på banken..."
J: "På banken? Vad gör du på banken? Du har väl inte rånat den?"
S, irriterat: "Men MAMMA, jag är tjänsteman!"

Jag försökte prata i telefon med min syster förut men mina barn kom in med olika frågor:
H: mamma, vad är en skorpa?
Jag: det är som ett torrt bröd kan man säga, som man kan äta. Jag pratar lite med XX i telefon bara.
S: men det finns ju något som heter SÅRskorpa?
Jag: jaha, ja det är något annat, det är när sår börjar läka och det blir en sån där hård yta på.
H: men vad dödar man kräftor med när de har så stora klor?
Jag: ?? Jag vet inte, man kokar dem nog
H: men en fröken har sagt att det är något med en skorpa
Jag: jaha… det vet jag inte. (Försöker återgå till telefonen)
S: men jag TROR att det finns något som heter lårskorpa
Jag: jaha, vad är det då?
S pekar på knät: jag tror kanske här

😅

Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen. Sonen babblade på som vanligt vid frukosten och plötsligt: Fuck!

Vad i hela.. vad lär han sig på förskolan egentligen?! Han har en engelsktalande kompis där liksom.

Efter en stund fattade jag. Svart. Han menade färgen svart.

Liknande trådar

• Vad gör ni på sommarloven?
  • Kalasångest
  • Föräldraöverförd oro
  • Låt barnen vara ifred

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner