Roligt på ridbanan? Hur?

Krans

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som älskar att gå på uteritt( är då pigg, framåt, känslig för hjälperna)men att vara på banan och göra traditionella dressyr-övningar är ingen favorit. (Framåtbjudningn är typ obefintlig, släpar sig fram, hänger på bettet helst) När jag hoppat upp skrittar han ivrigt iväg men när han inser att det blir banan tvär"dör" han...Har ridit för tränare och fått tips men vete sjutton om hästen tycker det är roligare ändå.Tyvärr blir det dåligt med uteritt nu i mörkret😐Vad kan man hitta på för roligheter på banan? Vi brukar försöka bygga upp nån liten caprilli-bana och ta fram hästbollen ibland,löshoppa, longera, löslongera,klickerträna men jag skulle vilja ha mer tips på uppsuttna roligheter.Har ni några?🙂
 
Rida enbart för vikthjälperna? Skitnyttigt och man behöver inte tänka på att "rida dressyr" utan mer, nu ska jag ta mig från punkt A till B enbart med hälp av vikthjälper utan att använda tyglarna för att styra eller stanna.
 
Se till att det händer något typ hela tiden så det inte är bara runt runt i samma tempo. Övergångar, vändningar, sidvärts osv. Och så positiv förstärkning och positiv energi från dig så kommer hästen nog känna att det är roligare.
 
Se till att det händer något typ hela tiden så det inte är bara runt runt i samma tempo. Övergångar, vändningar, sidvärts osv. Och så positiv förstärkning och positiv energi från dig så kommer hästen nog känna att det är roligare.
Rider så men trögt med motivationen och framåtbjudningen många dagar ändå...Men tack ändå.🙂
 
Positiv förstärkning. Din häst kommer springa till ridbanan och inte vilja gå därifrån!
Hur menar du mer exakt? Några tips?Visserligen är han matfixerad men morot på snöre framför hästen tror jag inte på.😉Nej jag skojar bara.Försöker ge mkt beröm (klapp och röst, ta en "paus") när det gått bra .
 
Hur menar du mer exakt? Några tips?Visserligen är han matfixerad men morot på snöre framför hästen tror jag inte på.😉Nej jag skojar bara.Försöker ge mkt beröm (klapp och röst, ta en "paus") när det gått bra .

Positiv förstärkning är när man inte hanterar och rider hästen med eskalerande tryck (det är negativ förstärkning). Du skrev i originalinlägget att du klickertränade så därför tog jag för givet att du visste vad det betydde. Du kan använda klickern uppsuttet också givetvis. Det är ingen skillnad i inlärningsmetod.
Finns massa info på internet (av folk som är duktigare än jag). Kolla tex gruppen Relationsbaserad hästträning på fb eller boken Rida med klicker.
 
Min förra ponny blev sådan så jag tömkörde enbart ut i ca 6 mån eller så gick den som handhäst vid uteritt när jag red min andra häst. Kunde även "löslongera" (läs vifta runt) på båda pållarna samtidigt då och då på banan och eller löshoppa små hinder för skojs skull. Men uteslöt "jobb" på ridbana i ca 6 månader.

När det var dags igen att börja på ridbanan så var jag rätt hård mot ponnyn. Inga lat-fasoner här inte (hade givetvis min körpisk när jag tömkörde och viftade den bakom om han "la av"). Körde enbart max 10 min per gång, 2 ggr/vecka i ytterligare någon månad eller två. Sedan vände det och han började tycka det var rätt kul på banan. När vi inte var där var han med som handhäst ute eller så tömkörde vi ute.

Liten B-ponny så för liten för mig att rida på men körde in honom under detta år :) det är några år sedan nu....

Du får utvärdera mitt svar om det skulle fungera för dig eller ej. Men mitt tips är att ta en paus från ridbana och när ni kör igång igen, kör kort korta pass men var på lite...



(Och nej, jag menar naturligtvis inte att spöa upp hästen men ett rapp kan va på sin plats om hästen nu "bara" är lat. Jag tar för givet att hästen i fråga är frisk)
 
Skulle också rekomendera lite working equitation-hinder.
Har ridit en häst som gärna blir lite uttråkad men så fort det är något lite knepigare att lösa så blir han med på banan igen, trots oändliga missförstånd innan det blir rätt.

Speciellt grinden och tvära över bommar, knepig slalom och sådant. Garrocha är också kul för honom
 
Hej! Jag har en häst som älskar att gå på uteritt( är då pigg, framåt, känslig för hjälperna)men att vara på banan och göra traditionella dressyr-övningar är ingen favorit. (Framåtbjudningn är typ obefintlig, släpar sig fram, hänger på bettet helst) När jag hoppat upp skrittar han ivrigt iväg men när han inser att det blir banan tvär"dör" han...Har ridit för tränare och fått tips men vete sjutton om hästen tycker det är roligare ändå.Tyvärr blir det dåligt med uteritt nu i mörkret😐Vad kan man hitta på för roligheter på banan? Vi brukar försöka bygga upp nån liten caprilli-bana och ta fram hästbollen ibland,löshoppa, longera, löslongera,klickerträna men jag skulle vilja ha mer tips på uppsuttna roligheter.Har ni några?🙂
Kan man öka kraven ute och minska kraven på dressyrbanan?

Eller det är väl svårt i mörkret såklart.

Om man spekulerade i att uteritterna är ganska kravfria och dressyr-övningarna är ganska kravfyllda nu.

Om man då bytte och gjorde de traditionella dressyr-övningarna, de krav fyllda, som han tydligen inte gillar/orkar antar jag, utomhus som Ulla Håkansson i långsamt ökande andel.

Och gör springa av sig konditionsgrejor på ridbanan? tex X varv med ökad galopp på långsidorna och trav med halvlång tygel som ökar och minskar, mest ökar. Med något litet hinder om hästen gillar hinder. Men bara kort och sedan uteritt med dressyr på det.

Låt då säga att dressyren ute (med backar också) gav styrka och farandet på banan gav kondis. Och att det efter ett halvår skulle gå att lägga in fem minuter dressyrövningar på banan och öka därifrån utan att det klappade ihop?
 
Positiv förstärkning är när man inte hanterar och rider hästen med eskalerande tryck (det är negativ förstärkning). Du skrev i originalinlägget att du klickertränade så därför tog jag för givet att du visste vad det betydde. Du kan använda klickern uppsuttet också givetvis. Det är ingen skillnad i inlärningsmetod.
Finns massa info på internet (av folk som är duktigare än jag). Kolla tex gruppen Relationsbaserad hästträning på fb eller boken Rida med klicker.

Jag kan bara hålla med! Det är sådan skillnad på hästarna när man tränar med positiv förstärkning - de köar vid grinden för att få komma in och jobba, och vägrar lämna banan. :) Betydligt roligare!
 
Jag kan bara hålla med! Det är sådan skillnad på hästarna när man tränar med positiv förstärkning - de köar vid grinden för att få komma in och jobba, och vägrar lämna banan. :) Betydligt roligare!
Jaa! Jag hade problem med min ”envisa lata ponny” som vägrade gå ner till ridbanan alls. Tre dagar efter jag började med positiv förstärkning sprang han dit så fort han var lös. Då var det jobbigare att få honom att gå därifrån :love:
 
Jaa! Jag hade problem med min ”envisa lata ponny” som vägrade gå ner till ridbanan alls. Tre dagar efter jag började med positiv förstärkning sprang han dit så fort han var lös. Då var det jobbigare att få honom att gå därifrån :love:

Det är ju helt underbart! Och inte ovanligt alls ju, när man tränar med positiv förstärkning. Det var det som övertygade mig om att slänga all annan träning på soptippen! :love:
 
Det är ju helt underbart! Och inte ovanligt alls ju, när man tränar med positiv förstärkning. Det var det som övertygade mig om att slänga all annan träning på soptippen! :love:
Vad menar du med att slänga bort all annan träning, använder du inte negativ förstärkning alls?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp